Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?

Startet av kodax, tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 10:53
Sitat fra: kodax på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:12
Uenig, jeg syns det er temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale.
Jeg syns derfor det er supert at de også bruker tid på FSD, både fordi jeg har det selv, men også av mange andre grunner.

Det blir jo litt komisk at du faktisk mener det er "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale" når produktet ikke engang er levert til en eneste kunde og ikke er i nærheten av det heller. Kan ikke la være å flire litt av deg selv om det ikke er meningen å støte deg på noen som helst måte. Du får ha meg unnskyldt...  :)  :)


kodax har (som oss andre) blitt rundlurt, akkurat som av en god gammeldags støvsugerselger på en messe, og er enda tidlig i den påfølgende sorgprossesen. Han er da altså fortsatt i første stadie; fornektelse, der man enda forsøker å overbevise seg selv om at en har gjort et godt kjøp.  :P

De fleste andre av oss, som kjøpte FSD lenger tilbake, har kommet noen stadier lenger, enten det er i forhandlinger (diskutere med Tesla), depresjon, eller aksept (jeg føler jeg er der, aksepterte at dette var dritt og løgn og fjas, tok fortjenesten som var mulig å få for FSD i bruktmarkedet, og kjøpte en ny bil uten verken EAP eller FSD, for å slippe irritasjonen med å vente på det).  :laugh:

JorEl

Eller man kan beholde bilen sin med FSD og ta det som kommer med et smil :)
HW3computeren har kommet til meg pga FSD-kjøpet, og jeg forventer/håper på MYE mer, faktisk :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 10:53
Sitat fra: kodax på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:12
Uenig, jeg syns det er temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale.
Jeg syns derfor det er supert at de også bruker tid på FSD, både fordi jeg har det selv, men også av mange andre grunner.

Det blir jo litt komisk at du faktisk mener det er "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale" når produktet ikke engang er levert til en eneste kunde og ikke er i nærheten av det heller. Kan ikke la være å flire litt av deg selv om det ikke er meningen å støte deg på noen som helst måte. Du får ha meg unnskyldt...  :)  :)
Nå tror jeg det har skjedd en misforståelse her;)
Du har skrevet at du heller vil at Tesla fokuserer på å fikse vindusvisker-automatikk og annet "core care stuff", i stedet for å bruke tid på FSD. Jeg har svart at jeg syns "core car stuff" fungerer "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale", og at jeg syns det er kult at de også bruker tid på FSD.
Bra du flirer og morer deg, men tror kanskje du bommet her ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:42
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:20
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:06
Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:35
Denne er den beste hittil. Snakker Musk om assistent-systemet FSD eller robotaxi-FSD?
https://twitter.com/elonmusk/status/1483600671853223936?s=20
FSD og Robotaxi er jo samme sak. Robotaxi er jo bare når bilen med FSD benyttes som en selvkjørende taxi.
AP og FSD-beta er førerassistentsystemer, mens FSD er selvkjørende biler.
Slik jeg leser tweeten så beskriver han verdien på noe som kommer en gang i fremtiden en gang, ikke noe som finnes i dag. Er det noen som tolker det til at han mener a det leveres nå?

Nei, FSD Beta er ikke et førerassistentsystem. Det er jo helt uvesentlig om det heter FSD Beta, FSD Alfa, FSD RC1, FSD RC2 eller FSD. Tesla kaller det i dag for FSD Beta fordi det ikke fungerer etter hensikten og er kode under utvikling/test. Beta betegnelsen brukes bare for å understreke dette. Det hele er et stort (og spennende) utviklingsprosjekt som skal lede til full selvkjøring ifølge Tesla.
Juridisk sett er FSD-beta et førerassistentsystem! Og i praksis er de i alle fall ikke tvil. Det er ikke godkjent for L3, det er fortsatt et L2 system. L2 er assistanse. Betingelsene for å bruke FSD-beta er tross alt mye strengere enn for bruk av AP, og det er veldig fokuks på at brukeren må overvåke systemet mer enn ved bruk av AP. Uten svært god  Safety score blir du for eksempel kastet ut av testprogrammet.
Dersom du mener at FSD-beta ikke er et assistansesystem så må du nesten komme med dokumentasjon på at det er godkjent som autonomt system over L2.

Vi er helt enige i hva gjelder det juridiske, føreren sitter med ansvaret helt til selvkjøring en gang i fremtiden blir godkjent og lovlig. Når det gjelder L2/L3 er vi sikkert også enige selv om Tesla ikke vil forholde seg til dette slik jeg har forstått det.

Men FSD (kall det gjerne FSD Beta eller noe annet, det er det samme) har aldri blitt solgt inn som et førerassistentsystem eller tilsvarende. FSD er og blir en selvkjøringsfunksjon som ikke er ferdig utviklet og som nå testes i felt.

Du refererer til AP. Hva legger du i det?
Det er ikke likegyldig om vi kaller det FSD eller FSD-beta, det er jo ikke det samme, selv om teknologien bak skulle være lik.
Pr. nå er det dette som finnes:
AP og FSD-beta = førerassistansessystem (juridisk og i praksis)
I fremtiden har Tesla derimot lovet å levere:
FSD = Autonomt system, minimum L3 (men slik de har markedsført det, antar jeg at det må bli L4).
FSD under testing (FSD-beta) er derfor likefult kun et førerassistansessystem.
At Tesla ikke markedsfører FSD iht. SAE-level betyr ikke at de ikke må forholde seg til det når det skal godkjennes. Det betyr bare at de ikke vil si hvilken level det kommer til å bli. Først når det er godkjent iht. SAE så blir det et autonomt system og først da kan man si at FSD (uten beta) er levert og finnes. Inn til dette skjer er FSD bare en fremtidsdrøm som riktignok mange har betalt mye for. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

#49
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:20
FSD-beta = førerassistansessystem (juridisk og i praksis)

Vi blir nok ikke enige her tror jeg  :)

Kanskje man skulle hørt med de som tester ut FSD, eller FSD Beta om du vil, om de opplever dette som et førerstøttesystem eller test av en selvkjøringsfunksjon?




IbizaMan

Sitat fra: kodax på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 10:53
Sitat fra: kodax på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:12
Uenig, jeg syns det er temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale.
Jeg syns derfor det er supert at de også bruker tid på FSD, både fordi jeg har det selv, men også av mange andre grunner.

Det blir jo litt komisk at du faktisk mener det er "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale" når produktet ikke engang er levert til en eneste kunde og ikke er i nærheten av det heller. Kan ikke la være å flire litt av deg selv om det ikke er meningen å støte deg på noen som helst måte. Du får ha meg unnskyldt...  :)  :)
Nå tror jeg det har skjedd en misforståelse her;)
Du har skrevet at du heller vil at Tesla fokuserer på å fikse vindusvisker-automatikk og annet "core care stuff", i stedet for å bruke tid på FSD. Jeg har svart at jeg syns "core car stuff" fungerer "temmelig bra nå, selv om det har forbedringspotensiale", og at jeg syns det er kult at de også bruker tid på FSD.
Bra du flirer og morer deg, men tror kanskje du bommet her ;)

Ja, her misforstod jeg deg nok litt. Beklager det. Men jeg vil ikke helt utelukke at du kanskje befinner deg i en sorgprosess og er noe påvirket av den. Men men...litt humor må vi jo tillate oss selv om vi kanskje ikke er helt enige i alt.... :)

geear


kodax

Og nei, null sorgprosess her;) Jeg syns det er moro med utviklingen, har fått noe småtteri til billigere penge enn mange, og har et lodd i noe som potensielt gir gevinst en gang i framtiden/mer ny hw til bilen/penger tilbake hvis de ikke leverer..framtiden vil vise hva som skjer. Jeg har full forståelse for at folk føler seg snytt, men det betyr ikke at alle må gjøre det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Som sagt, fornektelsesstsdiet.  :laugh:

Jeg betalte 17800,- for FSD, men selv det er mye for ingenting.  ;)

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 14:30
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:20
FSD-beta = førerassistansessystem (juridisk og i praksis)

Vi blir nok ikke enige her tror jeg  :)

Kanskje man skulle hørt med de som tester ut FSD, eller FSD Beta om du vil, om de opplever dette som et førerstøttesystem eller test av en selvkjøringsfunksjon?
Så klart er det test av den kommende selvkjøringsfunksjonen FSD. Men det er der for det heter FSD-beta og klassifisert som førerassistansessystem. Noe annet er ikke tillatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:55
Som sagt, fornektelsesstsdiet.  :laugh:

Jeg betalte 17800,- for FSD, men selv det er mye for ingenting.  ;)
Sånn går det når man selger bilen før bjørnen er servert  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 17:11
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 20. januar 2022, klokken 14:30
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:20
FSD-beta = førerassistansessystem (juridisk og i praksis)

Vi blir nok ikke enige her tror jeg  :)

Kanskje man skulle hørt med de som tester ut FSD, eller FSD Beta om du vil, om de opplever dette som et førerstøttesystem eller test av en selvkjøringsfunksjon?
Så klart er det test av den kommende selvkjøringsfunksjonen FSD. Men det er der for det heter FSD-beta og klassifisert som førerassistansessystem. Noe annet er ikke tillatt.
Siste ord er ikke sagt om det i California. Myndighetene ser på dette på nytt etter krav fra en politiker.

Essensen er nettopp det Uber prøvde seg på. De ville ikke rapportere data til myndighetene, og hevdet at Ubers selvkjørende test kun var assistansesystem fordi de hadde sikkerhetssjåfør. Myndighetene falt ikke for den...

Jeg tror myndighetene i California har definisjonsmakten her.  Det vil bli design-intensjonen som kan avgjøre.
Er det meningen at FSD-beta skal bli FSD (L4), eller skal de utvikle en helt ny FSD L4 fra bunn når de sier seg ferdige med FSD-beta?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

k1

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. januar 2022, klokken 11:58
Eller man kan beholde bilen sin med FSD og ta det som kommer med et smil :)
HW3computeren har kommet til meg pga FSD-kjøpet, og jeg forventer/håper på MYE mer, faktisk :)
Mange som uttrykker så fornøyd at de har jo fått HW3, så det er jo så bra... Altså, Tesla kunne ha sendt deg en pins til å feste i jakkebremmen som sier FSD i posten, og den har like stor nytte  :D

Er det noen som er i faktiske samtaler med Tesla norge om tilbakebetaling, overføring av FSD til neste bil e.l., og kan dele noe om dette? Vurderer å gjøre fremstøt selv før jeg bytter bil.

JorEl

#58
k1 : Mange som uttrykker så fornøyd at de har jo fått HW3...

Da har Tesla solgt mange FSD ;)

Edit: I stedet for pins, så hadde jeg vært stolt av ett "orginalt FSD-skilt" som jeg kunne hatt på bakluka :D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

Jeg er villig til å tilgi alle forsinkelser om jeg får en personlig FSD-NFT og en FSD pins til vadmelscapsen min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA