Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan leaf, N-mode!

Startet av Vikki, mandag 17. januar 2022, klokken 22:36

« forrige - neste »

Vikki

Hvordan er clutch opplegget på elbiler er det ingen forandring der fra fossilbilen ? Bruker du noen gang Nøytral ? evt når du står fast i kø eller ved lange lyskryss eller noe annet ?

TB

Har lite erfaring med fosilbil og automatkasse, men forstår en del sjåfører historisk sett er opptatt av å sette bil i N så snart en stopper. Hvor viktig dette egentlig er skal jeg ikke si, men mulig det har sammenheng med eldre teknologi?

I en elbil er motor direktekoblet mot hjulene. Når du stopper bilen stopper også motor. Å sette bilen i N gjøres bare når en ønsker å rulle bilen fritt, eksempelvis ved slep*. Om du skal så lenge vil det være mer naturlig å bruke P,  Park - som fungerer likt som på en fosilbil med automatgir, låser drivhjulene fra å rulle. Da kan en slippe bremsepedalen, bilen vil være "på", men motor går ikke. Mange biler har automatisk hold funksjon, slik at en kan slippe brems, og bilen vil holde brems selv om en slipper brems.

Noen har også en camping funksjon, der lys osv. kan bli slått av, men varme beholdes. Må ofte slå bilen av og på igjen for å komme ut av  camping funksjon, slik at en ikke ved et uhell setter bilen i bevegelse når en sover i bilen.

* Det blir ofte advart av bilprodusent mot å slepe en elektrisk bil. Dette dreier seg ofte om trafikksikkerhet, bremsekraftforsterker, ABS, lys osv. kan være utkoblet når en sleper. Selve bilen vil ikke oppleve slep noe annerledes enn en lang nedoverbakke.

Slep av fosilbil med automatkasse kan skade girkassen, da oljepumpen ofte drives av motoren. Når motor ikke går vil ikke smøring og kjøling fungere, og kassen kan bli skadet. Det samme kan skje om en stopper motor og triller ned en lang nedoverbakke.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vikki

Sitat fra: TB på mandag 17. januar 2022, klokken 23:00
Har lite erfaring med fosilbil og automatkasse, men forstår en del sjåfører historisk sett er opptatt av å sette bil i N så snart en stopper. Hvor viktig dette egentlig er skal jeg ikke si, men mulig det har sammenheng med eldre teknologi?

I en elbil er motor direktekoblet mot hjulene. Når du stopper bilen stopper også motor. Å sette bilen i N gjøres bare når en ønsker å rulle bilen fritt, eksempelvis ved slep*. Om du skal så lenge vil det være mer naturlig å bruke P,  Park - som fungerer likt som på en fosilbil med automatgir, låser drivhjulene fra å rulle. Da kan en slippe bremsepedalen, bilen vil være "på", men motor går ikke. Mange biler har automatisk hold funksjon, slik at en kan slippe brems, og bilen vil holde brems selv om en slipper brems.

Noen har også en camping funksjon, der lys osv. kan bli slått av, men varme beholdes. Må ofte slå bilen av og på igjen for å komme ut av  camping funksjon, slik at en ikke ved et uhell setter bilen i bevegelse når en sover i bilen.

* Det blir ofte advart av bilprodusent mot å slepe en elektrisk bil. Dette dreier seg ofte om trafikksikkerhet, bremsekraftforsterker, ABS, lys osv. kan være utkoblet når en sleper. Selve bilen vil ikke oppleve slep noe annerledes enn en lang nedoverbakke.

Slep av fosilbil med automatkasse kan skade girkassen, da oljepumpen ofte drives av motoren. Når motor ikke går vil ikke smøring og kjøling fungere, og kassen kan bli skadet. Det samme kan skje om en stopper motor og triller ned en lang nedoverbakke.




Så med andre ord bare ikke bry meg noe særlig om N-mode  :+1: ;)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

En ting eg har lurt på er om dersom ein elbil har motor med permanentmagnet, (s.k. 'PMG') korleis blir dette ved trilling i N? Så vidt som eg kan forstå så går motor då som dynamo og sidan det ikkje er lastuttak (tilbake til batteri) så bygger det seg opp veldig høge spenninger på polane ut av dynamo. Tenk gammal sykkeldynamo eller sveivetelefon (ja, vi hadde faktisk det. Og ved utskiftinga til tastafon stod vi guttungane på hovudet i containeren til Televerket og plukka gamle telefonar, batteri, osv, som vi bygde egne telefonlinjer mellom nabohusa med) Slike dynamoar kan ein få seg ein god 'karamell' av ved å sveive kraftig og lure andre til å ta på ledningane. Heldigvis er strømstyrken lav. Nok om det...
Korleis er inverteren i bilen beskytta mot desse spenningene? Klart deti kan shuntast vekk med zenerdioder, o.l. men då vil vel det gi bremsing?
Sidan eg ikkje har fått bekrefta at dette er eit problem, så legg eg fortsatt Leafen i N frå 80-90 km/t ved mi faste avkjøring frå E6 og får brukt mekanisk brems litt.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hanche

Min bil lar meg justere regenerering i fire trinn, der det laveste er ingen regenerering. I den stillingen har ikke den genererte spenningen ved rulling noe sted å gå, på samme måte som om bilen sto i N (antar jeg). Likevel advares det ikke mot det i brukerhåndboken, det jeg har sett.

Anekdote: En gang begikk jeg den bommert å starte en nedtur fra fjellet med fullt batteri. Jeg hadde ikke kommet langt før bilen sluttet å regenerere, ganske sikkert for å beskytte batteriet mot overlading. Så da ble det mekanisk brems hele veien ned. Det stinket varme bremser da jeg var kommet helt ned, men ellers ingen tegn på at bilen tok skade av det. (Jeg tok en pause før jeg kjørte videre for å la bremsene få kjøle seg ned.)

Sleping: Min bil er så tung på rattet når den er skrudd av, at jeg aldri ville våget meg på noe slep uten i det minste å løfte forhjulene fra bakken. Bakhjulene kan vel trille, men forutsetningen er selvsagt at man er helt sikker på at parkeringsbremsen er av. (Kan være tricky med elektrisk parkeringsbrems og en bil hvor ikke alt fungerer som det skal.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Erik Ola Ulvestad

Litt offTopic, men om du har litt igjen på batteriet til styring og bremser,  musklane og veigrep så kan du alltids taue ein elbil. Ja, til og med lade (men pass på slepefestet. 30kW++ regen kan vel trekke litt i draget ;-) )
Ref: https://insideevs.com/news/382196/raptor-charge-model-3-towing/

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA