Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW ix3 eller Tesla model y performance

Startet av Panda4u, mandag 17. januar 2022, klokken 19:58

« forrige - neste »

Panda4u

Hei,
Sliter virkelig med å bestemme meg her. Har prøvd begge to, begge er gode på hver sin måte.
Mine positive punkter:
Tesla:
- bedre rekkevidde
- Mye raskere
- lenger fremme på teknologi siden
- ufattelig enkel meny
- minimalistisk
- god bagasjeplass
Negativt:
- føles billig i forhold til prisen
- helt ok seter, ikke noe spesielt utover det vanlige.
- støyer en del i forhold til BMW'n
- ikke noe spesielt bra kjørelys i mørket
-
BMW
Positivt:
- gode seter, masse innstillinger.
- veldig sjafør dedikert infoskjerm osv. Typisk BMW egentlig. Så ikke overraskende.
- premium følelse.
- god isolasjon, lite støy.
- god plass til en person på 188cm i baksetet.
Negativt:
- bagasjeplass var ikke så overraskende stort, og det mangler frunk.
- helt ok, akselerasjon. Men ikke sammenlignbart med Teslaen.
- tror jeg vil slite med to barnevogner. ( Har ikke fått nummer to, enda 😅)
- faktisk ganske treg lading på hurtiglading. Fikk beskjed om at det kommer en oppdatering ang. Dette. Men hvem vet.


Fikk ikke testet lading på Teslaen, men har fått inntrykk av at det er bra uansett. Har aldri eid Tesla før.

Jeg har ett barn på snart ett år, og nummer to kommer om ca 7 mnd.

Så, vi blir 4 personer i bilen på det meste. Hva bør jeg egentlig velge her? Pendler 5 mil ca på ukedager.

Trenger tips råd, tanker her fra andre. Som kanskje sitter i lignende situasjon.

Det er ikke aktuelt å kjøpe brukt.
-
-

Daniel_0007

Et pluss til på model y er jo 4x4, gull verdt når det som nå
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Panda4u på mandag 17. januar 2022, klokken 19:58
Så, vi blir 4 personer i bilen på det meste. Hva bør jeg egentlig velge her? Pendler 5 mil ca på ukedager.

IX40? Rekkevidde nesten lik iX3, AWD, romslig og mye mere moderne interiør. IX3 er utdatert (minus drivverk).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

I familie-perspektiv er TMY er mye større, tar over dobbelt så tung henger, har awd OG koster ~ 100k mindre (ex vinterdekk) om du velger LR isteden for P.

Negative med Y er at den er svært stiv i LR utgave på 19"sommerdekk, Performance tør jeg knapt tenke på hvor hard den vil bli på 21" überturbine og ett snaut viskelær i dekkprofil... Det blir familien lite begeistret for, garantert.
Og de 3,5sek 0-100tidene blir det mest sannsynlig kun kompisen din som blir imponert av 😜

BMW'n er en fin kjøre maskin, men den mangler plass i baksetet (barnestoler tar plass...), Og er joggu ikke "for stor" i bagasjerommet heller. Fine er bedre støyisolering, og bedre fjæring, etc...man må ta noen valg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hallgrim86

#4
Model Y er "Toyotaen" her. Er ikke tvil om hva som er det smarteste kjøpet.

Bmwen kjører bedre, pga firkanta bagasje tar du mye last.

For meg er kjøreegenskaper viktig, så da ble valget lett. Jeg sitter så mange timer der at fjæringskomfort og lyd ble utslagsgivende.

Har selv en liten pjokk på 1.5 med planer om en til.

Sjekk ut Teslabjørns Banankassetest, iX3 er større enn man tror.

hELgenen

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 07:56
Model Y er "Toyotaen" her. Er ikke tvil om hva som er det smarteste kjøpet.

Bmwen kjører bedre, pga firkanta bagasje tar du mye last.

For meg er kjøreegenskaper viktig, så da ble valget lett.

Jeg tenker at BMW er Toyotaen her - dvs. jeg tror driftsikkerhet og holdbarhet er bedre hos BMW enn Tesla.
Model Y er fortsatt litt "uferdig" som familiebil - det kan nok endre seg noe når bilene ruller ut fra fabrikken i Berlin? Med uferdig tenker jeg på helt ordinære elementer som nyttelast, festekroker i bagasjerommet,tak rails,skillevegg, bagasjeromstrekk. Mye KAN fikses via 3 parts løsninger for model Y, men ikke alt. BMW iX3 er en gammel traver som har det meste praktiske på plass - foruten AWD - og den har jo ikke ladenettverket til Tesla enn så lenge.

Det er plusser og minuser på begge sider - men jeg tror Model Y i en eller annen kommende versjon vil fikse på sine mangler. iX3 er og forblir ferdig og vil nok aldri bli utviklet videre....Da må man isteden kikke på iX40/50 - hvilket er et steg opp i pris igjen.

Personlig ville jeg ikke valgt noen av dem, men måtte jeg velge akkurat i dag ville jeg vurdert at en ny kommende Tesla Model Y som bestilles i dag vil gi mer bil for pengene når utleveringsdagen står der. Jeg ville dog IKKE valgt en brukt model Y - altså en av de kina modellene med lav nyttelast. Dette tror jeg fort kan bli en ukurant bil å selge om noen år.


Hallgrim86

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:30
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 07:56
Model Y er "Toyotaen" her. Er ikke tvil om hva som er det smarteste kjøpet.

Bmwen kjører bedre, pga firkanta bagasje tar du mye last.

For meg er kjøreegenskaper viktig, så da ble valget lett.

Jeg tenker at BMW er Toyotaen her - dvs. jeg tror driftsikkerhet og holdbarhet er bedre hos BMW enn Tesla.
Model Y er fortsatt litt "uferdig" som familiebil - det kan nok endre seg noe når bilene ruller ut fra fabrikken i Berlin? Med uferdig tenker jeg på helt ordinære elementer som nyttelast, festekroker i bagasjerommet,tak rails,skillevegg, bagasjeromstrekk. Mye KAN fikses via 3 parts løsninger for model Y, men ikke alt. BMW iX3 er en gammel traver som har det meste praktiske på plass - foruten AWD - og den har jo ikke ladenettverket til Tesla enn så lenge.

Det er plusser og minuser på begge sider - men jeg tror Model Y i en eller annen kommende versjon vil fikse på sine mangler. iX3 er og forblir ferdig og vil nok aldri bli utviklet videre....Da må man isteden kikke på iX40/50 - hvilket er et steg opp i pris igjen.

Personlig ville jeg ikke valgt noen av dem, men måtte jeg velge akkurat i dag ville jeg vurdert at en ny kommende Tesla Model Y som bestilles i dag vil gi mer bil for pengene når utleveringsdagen står der. Jeg ville dog IKKE valgt en brukt model Y - altså en av de kina modellene med lav nyttelast. Dette tror jeg fort kan bli en ukurant bil å selge om noen år.

Joa, sånn sett er den jo det. Det jeg mener er at Teslaen nok treffer et større publikum, at det er mer "folkemodellen".

BMWen kommer med mye slikt som ikke tesla har ja, 2x sett matter(V/S), delingsnett, sikringsnett, bagasjetrekk. Det er litt derfor det er dumt å måle bagasje i liter også. Til sammenligning har jeg like mange liter som en EV6, men tar mye mer bagasje - bedre last over "litersmållinjen".

Å eie iX3 har vært veldig ålreit fra et familieperspektiv. Jeg og samboer har hver vår profil, og alt stilles inn til sjåføren når du går til bilen din. Det er utrolig kjekt. På veien vil jeg strekke meg til å si den er av de bedre bilene i klassen, jeg testet flere av konkurrentene da jeg kjøpte.

Jeg kjørte en 22 mils reise fra beitostølen ca og hjem. Dette gjorde jeg i ca -5 grader, ved endt reise hadde jeg rett over 18kw/100 i forbruk. Det gikk sakte, og jeg var helt sparegris - men for å se hva som var mulig.

Balanse og fremdrift i bilen føles meget bra da motoren og vektpunkt er ganske langt bak midten, men den er forutsigbar og satt opp til å understyre ved slipp. Har kjørt endel på glatte veier med den nå og som 2wd er den blant de bedre jeg har eid.

Jeg har opplevd lydproblemer i Android Auto (dette var telefonen min som ikke var støttet skikkelig, S21 Ultra)
Skal fikses, det har begynt å skje etter jeg kjøpte bilen.

Jeg har opplevd 10-15 minutter coldgating. Dette er et problem og noe du MÅ ta med i beregningen om du hurtiglader ofte. Bilen har varmepumpe og et moderne drivverk men du kan ikke programmere den til å slå seg eller varme batterier ennå. Det fører til lange ladetider om batteri ikke har temp. Dette gjelder når du starter i kulda og kjører rett til en ladestasjon - noe du bør unngå. BMW jobber visst med dette allerede.

Utover dette har jeg ikke opplevd noen feil.

Alt i alt en meget fin introduksjon til elbil for oss. Denne skal jeg eie en stund.



turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:30

Model Y er fortsatt litt "uferdig" som familiebil - det kan nok endre seg noe når bilene ruller ut fra fabrikken i Berlin? Med uferdig tenker jeg på helt ordinære elementer som nyttelast, festekroker i bagasjerommet,tak rails,skillevegg, bagasjeromstrekk.
Du vet at det meste av dette har blitt fikset på TMY som produseres i Kina allerede?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panda4u

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:58
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:30
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 07:56
Model Y er "Toyotaen" her. Er ikke tvil om hva som er det smarteste kjøpet.

Bmwen kjører bedre, pga firkanta bagasje tar du mye last.

For meg er kjøreegenskaper viktig, så da ble valget lett.

Jeg tenker at BMW er Toyotaen her - dvs. jeg tror driftsikkerhet og holdbarhet er bedre hos BMW enn Tesla.
Model Y er fortsatt litt "uferdig" som familiebil - det kan nok endre seg noe når bilene ruller ut fra fabrikken i Berlin? Med uferdig tenker jeg på helt ordinære elementer som nyttelast, festekroker i bagasjerommet,tak rails,skillevegg, bagasjeromstrekk. Mye KAN fikses via 3 parts løsninger for model Y, men ikke alt. BMW iX3 er en gammel traver som har det meste praktiske på plass - foruten AWD - og den har jo ikke ladenettverket til Tesla enn så lenge.

Det er plusser og minuser på begge sider - men jeg tror Model Y i en eller annen kommende versjon vil fikse på sine mangler. iX3 er og forblir ferdig og vil nok aldri bli utviklet videre....Da må man isteden kikke på iX40/50 - hvilket er et steg opp i pris igjen.

Personlig ville jeg ikke valgt noen av dem, men måtte jeg velge akkurat i dag ville jeg vurdert at en ny kommende Tesla Model Y som bestilles i dag vil gi mer bil for pengene når utleveringsdagen står der. Jeg ville dog IKKE valgt en brukt model Y - altså en av de kina modellene med lav nyttelast. Dette tror jeg fort kan bli en ukurant bil å selge om noen år.

Joa, sånn sett er den jo det. Det jeg mener er at Teslaen nok treffer et større publikum, at det er mer "folkemodellen".

BMWen kommer med mye slikt som ikke tesla har ja, 2x sett matter(V/S), delingsnett, sikringsnett, bagasjetrekk. Det er litt derfor det er dumt å måle bagasje i liter også. Til sammenligning har jeg like mange liter som en EV6, men tar mye mer bagasje - bedre last over "litersmållinjen".

Å eie iX3 har vært veldig ålreit fra et familieperspektiv. Jeg og samboer har hver vår profil, og alt stilles inn til sjåføren når du går til bilen din. Det er utrolig kjekt. På veien vil jeg strekke meg til å si den er av de bedre bilene i klassen, jeg testet flere av konkurrentene da jeg kjøpte.

Jeg kjørte en 22 mils reise fra beitostølen ca og hjem. Dette gjorde jeg i ca -5 grader, ved endt reise hadde jeg rett over 18kw/100 i forbruk. Det gikk sakte, og jeg var helt sparegris - men for å se hva som var mulig.

Balanse og fremdrift i bilen føles meget bra da motoren og vektpunkt er ganske langt bak midten, men den er forutsigbar og satt opp til å understyre ved slipp. Har kjørt endel på glatte veier med den nå og som 2wd er den blant de bedre jeg har eid.

Jeg har opplevd lydproblemer i Android Auto (dette var telefonen min som ikke var støttet skikkelig, S21 Ultra)
Skal fikses, det har begynt å skje etter jeg kjøpte bilen.

Jeg har opplevd 10-15 minutter coldgating. Dette er et problem og noe du MÅ ta med i beregningen om du hurtiglader ofte. Bilen har varmepumpe og et moderne drivverk men du kan ikke programmere den til å slå seg eller varme batterier ennå. Det fører til lange ladetider om batteri ikke har temp. Dette gjelder når du starter i kulda og kjører rett til en ladestasjon - noe du bør unngå. BMW jobber visst med dette allerede.

Utover dette har jeg ikke opplevd noen feil.

Alt i alt en meget fin introduksjon til elbil for oss. Denne skal jeg eie en stund.

Takk for utfyllende svar.
Hvordan opplever du batteritiden når du kjører på E6?
Jeg kjører selv ofte der, og det virker som om Teslaen leverer bedre batteritid når vi snakker hastigheter på 100km/t +.

Panda4u

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. januar 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Panda4u på mandag 17. januar 2022, klokken 19:58
Så, vi blir 4 personer i bilen på det meste. Hva bør jeg egentlig velge her? Pendler 5 mil ca på ukedager.

IX40? Rekkevidde nesten lik iX3, AWD, romslig og mye mere moderne interiør. IX3 er utdatert (minus drivverk).

Uff ja. Var på demodag på Sulland i Sarpsborg ang. denne. Ble egentlig ikke så veldig begeistret, Føltes som om jeg satt meg i en Mercedes, ren kopi av deres skjerm. Setene var ikke noe spesielt gode å sitte i heller.( det var standard seter, så regner med det kan endres).

Kires

For rekkevidde kan du bruke "A better route planner". Treffer ikke eksakt men gir deg et inntrykk.

Jeg har selv en Model Y. Største ankepunktet jeg har mot den er at den er for stiv, så jeg ville aldri gått for en Performance. Men ellers er den topp. Masse plass med stor frunk og stort rom under bagasjerom, går som en kule, alltid fungerende app, veldig bra infotainment, morsom å kjøre, helt bekymringsfritt å ta på langturer(ja det går med ikke teslaer også men mye mer styr), lave serviceutgifter.

De punktene som blir tatt opp at Y mangler skal være fikset på de som blir levert nå(kroker bak, trekk over bagasje, nyttelast, dobble glass bak også, ikek bare foran som nå). Beegood selger vegg til bagasje.

2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:12
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:30

Model Y er fortsatt litt "uferdig" som familiebil - det kan nok endre seg noe når bilene ruller ut fra fabrikken i Berlin? Med uferdig tenker jeg på helt ordinære elementer som nyttelast, festekroker i bagasjerommet,tak rails,skillevegg, bagasjeromstrekk.
Du vet at det meste av dette har blitt fikset på TMY som produseres i Kina allerede?

Ja,noe er kjent. Men med Tesla vet man ikke hva man får før bilen står der foran deg og du kan sette deg inn....litt som en boks med konfekt.....

Hallgrim86

#12
Sitat fra: Panda4u på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:25
Takk for utfyllende svar.
Hvordan opplever du batteritiden når du kjører på E6?
Jeg kjører selv ofte der, og det virker som om Teslaen leverer bedre batteritid når vi snakker hastigheter på 100km/t +.

I hastigheter rundt 80-90 er de nok i samme ballpark, men jo fortere det går desto bedre vil Y være - de er råe på motorveihastigheter. Der er Tesla bedre enn stort sett alle andre.

iX3 er en fossilbil med en moderne drivlinje. Alt er velprøvd. Man får allikevel en trygg og stabil ACC, blindsonevarsel, kollisjonsvarsel, IR oppmerksomhetskamera som gir tydelig beskjed om du ikke følger med når det skjer noe. Sikkerhet er viktig for meg, og der er BMWen helt rå. Blindsonevarsler med piler når du rygger, gjør deg oppmerksom på kryssende trafikk.

Alt i alt en smakssak. De jeg kjenner som har Y er kjempefornøyde, men den har sine mangler den også - akkurat som iX3. Det fine med Tesla er at den kommer til å være aktuell i flere år fremover pga en meget kjekk OTA strategi. Helt nye funksjoner kan tilkomme fordi noen finner det lurt, dette er det mange som kopierer om dagen (bmw inkludert) men Tesla er råe der.

Jeg vil allikevel sette Y et hakk foran på hvor mye den leverer og til hvilken pris.

Om du har spæder for litt knirk og rett over gj-snitt i støy kan iX3 være bilen for deg, slik den har vært og kommer til å være i flere år for meg. Setene er kjempegode, den er godt støyisolert og har et godt musikkanlegg. Plassen er god, grunnet meget smart bagasjerom (over 1m bredt) og seter som kan tiltes (tillater mer plass der barnesetet står bl.a)

Men, den har en vinter-utfordring som nevnt og jeg vet ikke når den er i orden ennå - ingen vet det. Nok et sted hvor Tesla er best.

Jeg kjører på E18 vanligvis, Asker til Oslo. Med denne ruten og litt småkjøring ender jeg på ca 32-35 mil på vinter og ca 40 på sommer med 20" 699M felg (ikke aerodynamisk).

turfsurf

Sitat fra: Panda4u på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:33
Uff ja. Var på demodag på Sulland i Sarpsborg ang. denne. Ble egentlig ikke så veldig begeistret, Føltes som om jeg satt meg i en Mercedes, ren kopi av deres skjerm.
Trivdes veldig godt når vi prøvekjørte iX40. Spesielt varme i armlener osv var utrolig behagelig. I-Drive 8 var og ganske greit å bruke. Minus for mangel på norsk stemmestyring dog.

Faller igjennom på rekkevidde for vår del, mulig vi ser på brukt iX50 etter hvert, eller tysklandsimportert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Har eid IX3 og har kjørt Model Y litt. Det er to veldig forskjellige biler.
Jeg ville helt klart lånt og prøvekjørt begge noen timer for å finne ut hva du liker best mtp hvor forskjellige de er.

Mtp. rekkevidde er jeg usikker på hvem av dem som går lengst i praksis. Kjørte IX3 i forrige NAF test og da kom jeg over 50 mil på jevn landevei i fint vær. Model 3 gikk lenger, men Y har kortere rekkevidde enn 3.
Ladehastigheten imponerte ikke så lenge jeg hadde IX3`en annet enn gode resultater i NAF-testen. Da var det sommer, varmt og motorvei i forkant.

Ingen av dem imponerte meg på støydemping. IX3 var betydelig sprekere enn forventet. Moderate 0-100 tall, men sprekere enn 0-100 skulle tilsi under kjøring.
IX3 får du med HUD, noe som er genialt når du blir vant til det. I Model Y må det ettermonteres.
Liker ikke at Y mangler skjerm bak rattet, selv om senterskjermen er i en helt annen liga enn infotainment i IX3.
IX3 kan derimot konfigureres en del på områder jeg satt pris på (eks at bilen skal låse seg automatisk, men ikke låses opp når jeg går forbi den). Mange andre finurlige justeringsmuligheter som dukket opp underveis i eierskapet.

Alt i alt tror jeg du blir fornøyd med begge. Nyttelast på Model Y er oppdatert. Bagasjesikring løses med Variobarrier. Kvaliteten virker også god nå, men ryktet henger igjen.
Visstnok forberedt for LED matrix, men spørs om det kommer med det første.
Lysene synes jeg var gode på IX3. Mener de var adaptive så vel som cornering lights og en form for matrix som splitter strålen.
Fint glasstak med elektrisk trekk. Vi hadde trekket mye stengt pga sol, varme, isolasjon osv. så glasstak er mindre "must have" for meg nå enn for noen år siden. Lite nytte i forsetet, men begge bilene kommer med glasstak.


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA