Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen roper varsko om utbyggingen av hurtigladere

Startet av elektro, mandag 17. januar 2022, klokken 13:32

« forrige - neste »

elektro

I seks år på rad ble det flere hurtigladere per elbil i Norge, men fjor endret dette seg. Det bekymrer Elbilforeningens Christina Bu: – Denne kurven må snus i 2022. https://elbil.no/na-gar-elbilsalget-fortere-enn-det-bygges-ut-ladere/

Spørsmålet er, MÅ kurven snus? Kanskje forholdet er der det skal være?

Bilene går stadig lengre og lader fortere. Selvfølgelig må ikke utbyggingen stoppe, men fokuset bør i like stor grad være å bygge smartere og ikke minst å gjøre det enklere å finne- og å bruke laderne, sånn at vi kan utnytte de laderne vi har. Helt konkret kan det bety at;

  • Tvang kanskje må til for å få til roaming, sånn at man kan klare seg med å ha et kundeforhold til én ladetilbyder og bruke samme autentisering- og betalingsløsning hos alle. Hvis man i det hele tatt behøver å gi seg til kjenne.. EU er gode på å lage regler. Norge pleier heller ikke å la seg be to ganger.

  • Flere må benytte løsninger som Kempower, som få max ut av hver installasjon. (Se Bjørn Nylands høyst interessante video fra Esps: https://www.youtube.com/watch?v=uzDLQ4gIFF4 )

  • Man må prise lading som en tjeneste, og ikke som en vare. Dvs. forskjellige takster ut fra etterspørsel og kapasitet i nettet. Tenk taxi.

  • Sist, men ikke minst, må man gjøre det lettere å finne laderne. De må være like godt synlige langs veien som bensinstasjoner og skiltet av Vegvesenet, med på kartet osv. Og så må man i 2022 klare å oppdatere Navigasjonen i bilene. Om nødvendig med tvang. Det er ikke SÅ vanskelig. Gratis mobilapper klarer det.

Dette bør Elbilforeningen jobbe for. Og generelt fokusere litt mindre på alt som er negativt med elbil/lading i media.

EDIT: Med det mener jeg at Elbilforeningen alltid skriker høyt når elbilsalget dupper litt en måned eller to, når det har oppstått ladekø på en utfartsdag, når noen setter opp prisene, eller som nå, når det angivelig ikke bygges nok ladere. Alternativt selges for mange elbiler. Alt ettersom.. Jeg forstår at de røver å påvirke politikerne her, og skal vise seg frem for medlemmene, men de sprer også FUD (No; Frykt, usikkerhet og tvil). Snakk heller direkte med politikerne om disse bekymringene - men sjekk fakta først.

Er f.eks. behovet for antall hurtigladere per bil like stort uavhengig av rekkevidden på gjennomsnittsbilen? Er det naturlig med svingninger i leveransene av biler gjennom året, bruker folk egentlig mye penger på lading, osv? Og hjelper det folk om man kjører forbi 300 ladere hvis man ikke får ladet når man først trenger det?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eisa01

Mange gode poenger

Helt enig at ensidig fokus på antall ladere ikke er det viktigste lenger, og at det ikke er gitt at behovet øker like mye som før. Du nevner gode punkter, og andre ting som må forbedres er kundeservice og apper

Har og lagt merke til noen av kommentarene rundt salgstall, hvor man ikke helt har fått med seg svingningene pga Tesla og andre utleveringsbølger

Elbilforeningen var og ute i media og snakket om billigere parkering for biler i Oslo, som jeg er helt uenig med. Hvis man ser til sammenlignbare storbyer som Stockholm er det ekstremt billig å parkere i Oslo. Tror man betaler like mye i beboerparkering i året i Oslo, som man må ut med i måneden i Stockholm

Burde nesten tatt det opp i forumet for Elbilforeningens oppgaver, men mistenker at de ikke leser på forumet siden det ikke har vært noen reaksjoner på at forumet ikke er mobilvennlig :P

elektro

#2
En annen ting som kan nevnes i samme åndedrag som support, er oppetid.

Det er ingen ting som tyder på at operatørene blir veldig stressa når en lader er nede. Selv ikke om det er utfartsdager. De burde jo ha kun timers responstid og reservedeler nok i hver region til å reparere hva som helst. I verste fall bytte hele laderen. I steder går det fager og uker, og man er igjen avhengig av å sjekke mobilapper underveis.

Her er mer dårlig PR på samme sak;
https://www.tv2.no/a/14499480/

Personlig opplever jeg veksten i antall hurtigladere det siste året som veldig positiv. I Nord-Norge skjer det mye, Gudbrandsdalen er en ny verden med Fåvang og Otta, øverst i Numedal er det nå to lokasjoner med lynlading i Rødberg og mellom Oslo og Bergen kan man velge og vrake i lokasjoner. For å nevne noen helt random eksempler - som gjorde fjoråret som elbilist bedre for meg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA