Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
Jo, men begge refererer til 3.5 første ledd. Det er ikke gjort noen begrensninger her. Elbiler som veier 4,25t med 750kg batteri er fremdeles omfattet av 3.5 første ledd, og dermed også gyldig m.t.p. BE. Jeg leser det da som at man kan kjøre elbil med tillatt vogntogvekt på opp til 7750kg.
Lykke til med den tolkningen der, og god tur.
Jeg tenker han har rett der, så lenge det er under forståelse at sjåfør har BE i førerkortet, og ikke C1E, D1E, CE, eller DE i tillegg.
Altså, en med BE har lov å kjøre bil opp til 3500 kg, og 3500 på henger, så lenge vogntogvektbegrensning ikke hindrer det. Elbiler med vekt intil 4250 kg, på grønne skilter, og forskjellen i vekt fra 3500 kg skyldes økt vekt pga drivlinjen, kan og føres med B/BE. Intet sted står det at den ekstra vekten på bilen, reduserer hvor mye som får dras på henger.
Det som stopper, er at det kanskje ikke finnes tilsvarende bil som er opp til 3500 kg totaltvekt, med tilhengerkapasitet opp til 3500 kg og med over 7000 Kg i total vogntogvekt, så det blir sannsynligvis vanskelig å få en ny bilmodell godkjent etter det unntaket.
Det nærmeste jeg kan tenke meg, er Ford F-150. og kanskje varebiler type MB E-Sprinter med et stort batteri som klarer å gi den litt rekkevidde. Det hadde dog vært populært som campingbil...