Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi – Anbefalinger rundt lading av batteri om vinteren

Startet av Doppler, søndag 16. januar 2022, klokken 22:37

« forrige - neste »

Doppler

Audi Mediacenter har 17.12.2021 sluppet et dokument: "Electromobility in winter: Intelligent functions optimize range and charging performance" hvor de bla. i pkt. 5 kommer med en anbefaling om å holde batteriet mellom 40% og 80% hvis du ikke kjører mer enn 12 timer.

Den nedre grensen var litt høyere enn det jeg har forholdt meg til. Så langt har jeg satt bilen til lading hvis SoC har falt under 30%. Med en nedre grense på 40%, vil det bli en god del flere ladesesjoner. For å ikke lade om dagen, kjenner jeg at jeg kommer til å toppe opp allerede fra 50% ++ for å ha nok juice til den kommende dagen. Flere ladesesjoner er vel heller ikke bra, eller? Er det andre som har noen tanker rundt dette?
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Jambo

Med batterikjemien på moderne elbiler, så spiller det ingen rolle hvor mange ganger du plugger inn og lader bilen. Batteriets levetid oppgis i antall ladesykluser. Én ladesyklus tilsvarer å bruke 100 prosent av batteriets kapasitet, men ikke nødvendigvis alt på én gang. Du kan f.eks. bruke 20 prosent hver dag i 5 dager, så har batteriet gjennomgått én ladesyklus (5*20=100). Om du har ladet hver dag eller bare lader hver 2. eller 3. dag, betyr ikke noe.

turfsurf

Viktig å få med  seg at en ladesyklus er 0-100%. Fem ganger fra 40-60% er mye bedre for batteriet enn en gang fra 0-100%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Det står da vitterlig mye rart i den artikkelen til Audi..? Antall timer man kjører, har da ingenting med saken å gjøre...? Hvordan i alle dager kan de skrive at alle som kjører mindre enn 12 timer bør holde batteriet mellom 40% og 80% om vinteren?! Det gir jo ingen mening..!!

(Men trådstarter har rett i at det er det de skriver altså!)

I tillegg ser det ut til at de gjentar løgnen om forvarming av batteriet i punkt 1.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på mandag 17. januar 2022, klokken 08:32
Hvordan i alle dager kan de skrive at alle som kjører mindre enn 12 timer bør holde batteriet mellom 40% og 80% om vinteren?! Det gir jo ingen mening..!!
Meningløsheten kommer fra elendig oversettelse av tysk til engelsk (vanlig feil hos VW-konsernet). "Fasit" på tysk er at ved parkering om vinteren i mer enn 12 timer, bør batteriet være mellom 40% og 80%.
Sitat fra: https://www.audi-mediacenter.com/de/pressemitteilungen/e-mobilitaet-im-winter-intelligente-funktionen-optimieren-reichweite-und-ladeperformance-14450Wer länger als zwölf Stunden steht, hält den Ladestand im Winter idealerweise im Fenster zwischen 40 und 80 Prozent.

Sitat fra: ThomasEL på mandag 17. januar 2022, klokken 08:32
I tillegg ser det ut til at de gjentar løgnen om forvarming av batteriet i punkt 1.
Artikkelen gjelder alle deres elbiler (ikke bare e-tron), så de burde spesifisert hvilke modeller/platformer som varmer batteriet før avreise.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk for oppklaring, @Orbit!
Jeg hadde ikke sett den tyske originalversjonen, men ser jo nå som deg at det handlet om parkering, ikke kjøring.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Doppler

Takk for respons fra alle. Jeg syntes det ble litt vel "trangt i døren" hvis bare 40% av kapasiteten i batteriet skal bli utnyttet om vinteren.
Da går jeg tilbake til etablerte rutiner :)

Sitat fra: Orbit på mandag 17. januar 2022, klokken 08:58
Sitat fra: ThomasEL på mandag 17. januar 2022, klokken 08:32
Hvordan i alle dager kan de skrive at alle som kjører mindre enn 12 timer bør holde batteriet mellom 40% og 80% om vinteren?! Det gir jo ingen mening..!!
Meningløsheten kommer fra elendig oversettelse av tysk til engelsk (vanlig feil hos VW-konsernet). "Fasit" på tysk er at ved parkering om vinteren i mer enn 12 timer, bør batteriet være mellom 40% og 80%.

Dette er vel god skikk resten av året også. Slik jeg har forstått det, er det best å holde batteriet rundt 50% når det skal stå over lengre tid.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

elektro

#7
Bra oppklaring @Orbit :) . Jeg lader bilen til 80% året rundt, når jeg ikke skal på langtur. Prøver å unngå å parkere bilen over natten med lav SOC, i alle fall ikke under 15-20%, men i praksis medfører dette at jeg kobler til lader.

Du skal ikke være redd for å lade bilen helt til 100% rett før avreise eller ankomme en lader med 0% igjen. Dette blir noe annet. Jeg har gjort det utallige ganger, i alle temperaturer, og har ikke kunnet måle noen degradering. Kos deg og ikke stress med den biten. :D

Jeg får imidlertid ikke sove om bilen ved en feil har blitt ladet til 100%, da må jeg ut å «tømme» batteriet i alle fall til 90%..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA