Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel sitter ofte fast

Startet av Tangosierra, lørdag 15. januar 2022, klokken 12:42

« forrige - neste »

Tangosierra

Ofte (ikke alltid) så får jeg ikke ut ladekabelen på morran.
Det første jeg gjør er å låse opp bilen i app. Da hører jeg et klikk fra ladeporten. Når jeg da skal dra ut kabel, sitter den bom fast. Det hender det hjelper å låse bilen igjen og trykke på "lås opp ladeport". Men ikke alltid. Da må jeg ty til nødutløseren.
Er det noen andre med lignende problem? Jeg har hatt bilen i 2 mnd, så er ikke helt dreven ennå. Kan godt være at det er noe jeg gjør feil.

Handyman

Bruker du ladestøpsel med knapp eller uten?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bauf

Har skjedd med meg også 2 ganger nå i des/jan. Måtte dra i nødutløseren. Begge gangene skjedde det med tesla mobile connector. Var veldig kaldt begge gangene,så trodde kanskje det var pga. isdannelse på utløseren ellernoe sånt.

model3pw

«Tin bil» funksjon anbefales av Tesla for slikt.

trykkertor

Sitat fra: Tangosierra på lørdag 15. januar 2022, klokken 12:42
Ofte (ikke alltid) så får jeg ikke ut ladekabelen på morran.
Det første jeg gjør er å låse opp bilen i app. Da hører jeg et klikk fra ladeporten. Når jeg da skal dra ut kabel, sitter den bom fast. Det hender det hjelper å låse bilen igjen og trykke på "lås opp ladeport". Men ikke alltid. Da må jeg ty til nødutløseren.
Er det noen andre med lignende problem? Jeg har hatt bilen i 2 mnd, så er ikke helt dreven ennå. Kan godt være at det er noe jeg gjør feil.
For meg høres det litt ut som at den tappen som låser ladekabelen kan være frosset. Og når du trykker lås op flere ganger, så løsner den.
Mulig noe silikonspray på den tappen kunne hjulpet??
Du ser hvor den tappen skal være, siden "ladepistolen" har et lite hull på toppen.

Stig-Arne

Ja. Skjer hele tiden hos meg. Er feil i ladeporten. Noe som gjør at den må byttes. Har ingenting med frost eller slikt å gjøre.

Det som er litt snodig er at kabelen løsner fint om man forsøker å låse opp rett etter man har puttet kabelen i. Men lar man den stå en stund så får man problemer, og nødsnoren må benyttes.

Hejduk

Samme skjer med min også. Også i varm garasje. Har funnet ut at hvis jeg dytter støpsel inn mot bil samtidig som jeg låser opp, så funker det som regel. Vil tro det er en liten justeringsfeil som gjør at låsetapp henger igjen mot støpsel.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

jlan

Sjekke at det ikke ligger noe i sporet som hindrer pluggen å gå helt inn.
Sjekke pluggen for skader.
File litt i det firkantede hullet i pluggen ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Sitat fra: jlan på søndag 16. januar 2022, klokken 11:47
Sjekke at det ikke ligger noe i sporet som hindrer pluggen å gå helt inn.
Sjekke pluggen for skader.
File litt i det firkantede hullet i pluggen ?
Har vurdert å file i plasten på ladekabelen for å se om det hjelper. Men kabelen fungerer fint i Model Xen. Har itillegg feil med sensoren for å åpne ladeluken. Så her blir det vel bytte av ladeport.

Hejduk

Sitat fra: jlan på søndag 16. januar 2022, klokken 11:47
Sjekke at det ikke ligger noe i sporet som hindrer pluggen å gå helt inn.
Sjekke pluggen for skader.
File litt i det firkantede hullet i pluggen ?

For min del gjelder dette med flere forskjellige ladekabler (testet 3 stk) så her må nok noe justeres i ladeport.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Hideyowife

Samme på vår ved minus grader 2021 levert sept ifjor. Har måttet bruke nødåpning via bagasjerom flere ganger. Avventer til det blir behov for service av noe slag. Vi må ha 4 nye baklykter også, men vet at Tesla er kranglete på å bytte de mer enn 1 gang så vi venter enten til de går i stykker eller at garantien evt nærmer seg slutten.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 27. januar 2022, klokken 17:39
Samme på vår ved minus grader 2021 levert sept ifjor. Har måttet bruke nødåpning via bagasjerom flere ganger. Avventer til det blir behov for service av noe slag. Vi må ha 4 nye baklykter også, men vet at Tesla er kranglete på å bytte de mer enn 1 gang så vi venter enten til de går i stykker eller at garantien evt nærmer seg slutten.
Reklamasjoner og garantikrav skal rettes til selger straks du blir kjent med problemet. Dersom du likevel velger
å vente bør du derfor ikke si noe om det til Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Det er ikke filosofien til Tesla. Jeg hat meldt fra om problemer med en gang de har oppstått. Noen ganger skjer det sjeldent og de klarer ikke fremprovosere feilen på SC.  Dermed går det noen måneder, feilen blir oftere og oftere og det er da passende å levere bil til SC
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ReisaM3Y

Var veldig plaget med frossen ladekontakt på min LR 21 mod.  "Tin bil"-funksjonen hjalp ikke mye. Litt bedre ved å legge ned bakseteryggen slik at det kom varme inn i bagasjerommet. Men da måtte det stå på full varme i 40-50 min. Litt upraktisk   ::)
Løsningen ble for min del den gode gamle WD40. Sprayet ikke i selve kontakten, men i hull hvor låsepinne sitter. Satt deretter i ladekabel og låste opp og igjen en 10-12 ganger. Nå løsner ladekabelen tvert, selv i relativt mange kuldegrader og mye is på bilen.
2021 Model 3 LR sort/sort 18" hf.

trykkertor

Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. januar 2022, klokken 15:27
For meg høres det litt ut som at den tappen som låser ladekabelen kan være frosset. Og når du trykker lås op flere ganger, så løsner den.
Mulig noe silikonspray på den tappen kunne hjulpet??
Du ser hvor den tappen skal være, siden "ladepistolen" har et lite hull på toppen.

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 16. januar 2022, klokken 06:24
Ja. Skjer hele tiden hos meg. Er feil i ladeporten. Noe som gjør at den må byttes. Har ingenting med frost eller slikt å gjøre.

Sitat fra: ReisaM3Y på lørdag 29. januar 2022, klokken 11:03
Løsningen ble for min del den gode gamle WD40. Sprayet ikke i selve kontakten, men i hull hvor låsepinne sitter. Satt deretter i ladekabel og låste opp og igjen en 10-12 ganger. Nå løsner ladekabelen tvert, selv i relativt mange kuldegrader og mye is på bilen.

Hadde en mistanke om det ja. Takk for tilbakemelding.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA