Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-3008

Startet av 1317142119, mandag 13. juni 2022, klokken 11:12

« forrige - neste »

1317142119

Peugeot sin familie-SUV 3008 er en av de mest populære bilene til Peugeot - både i Norge og resten av Europa. SUVen den fremstår som i dag, kom på markedet i 2016 og fikk en facelift i 2020. I dag er disse kun tilgjengelig som bensin, diesel og hybrid.

Det har derimot vært rykter i flere år nå om at neste generasjon 3008 skal bli elbil. Antakelig med navnet e-3008, dersom den følger navnestandarden til de andre elpersonbilene til Peugeot. I og med at den forventes på markedet i 2023 (som 2024-modell), så er det kanskje på tide å begynne å glede seg med rykter?

* Det er nevnt at bilen skal lanseres på den nye STLA-Medium-plattformen. Dette er Stellantis sin nye plattform for de de selv kaller "premium elbiler" i C og D-segmentet. Det de selv omtaler som "entry level" biler i C-segmentet skal på STLA-Small-plattformen, men 3008 er ikke en såkalt "entry level" bil. Derimot en bil med høy grad av luksusfaktor hvis man slår til på utstyrslisten (ikke bare til Peugeot å være, men generelt sammenlignet med andre produsenters biler i C-segmentet). 3008 er en bil Stellantis satser mye på, også dagens fossile modell.
* Stellantis sier selv at bilen skal være best på markedet hva angår forbruk innenfor sitt segment (naturlig da å se på forbruket til Tesla Model Y og BMW iX3, som vel er de beste på forbruk i dag innenfor samme størrelse)
* Plattformen til e-3008 tilsier et batteri på mellom 87 og 104 kWt, samtidig som Stellantis er sitert på at STLA-Medium-plattformen skal klare over 700 km rekkevidde (tall for STLA-Smal og Large: hhv. over 500 og over 800 km). Dette er altså tall for plattformen, ikke e-3008 spesifikt. En plattform kan som kjent justeres etter størrelsen på bilen. Gitt at 3008 er en kompakt familiebil, så er det naturlig å anta at e-3008 får en batteripakke i nedre del. Da er det kanskje lov å håpe på rundt 600 km WLTP-rekkevidde?
* Det som kanskje er mest interessant, er at STLA-Medium ikke er låst til én arkitektur, men kan bygges med flere. Hvorav den ene er 800V-arkitektur. Her kan man krysse fingrene for at Peugeot sin familiebilsuksess utstyres med 800V i stedet for 400V.
* Batteripakken utvikles av Automotive Cells Company, et selskap som eies av bl.a. Stellantis og Mercedes (noe som er bra for oss i Norge - gitt at Bertel O. Steen er importør av begge disse merkene og da forhåpentligvis vil ha spisskompetanse på batteriene).

Ellers har Bil forsøkt seg på en render av hvordan den nye bilen ser ut:
[ You are not allowed to view this attachment ]  
Kilder: BilNorge, Automotive Cells Company, TopElectricSUV og Stellantis EV Day 2021.

Daniel_0007

Ny info har kommet ut nå at den blir avslørt andre halvdel 2023 med leveringer trolig over nyttår. Men jeg tipper den blir dyr typ 600 000 for 4x4 utgaven, ny plattform og større batteri enn de elbilene de har idag.

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/359549/peugeot-plots-5-new-electric-cars-2025-under-new-e-lion-project

SitatIn the second half of 2023, Peugeot's first ground-up electric car will hit the road in the shape of the e-3008. With a choice of three powertrain options - including a dual-motor four-wheel drive version - the STLA Medium-based family crossover will be able to cover up to 434 miles on a single charge. A new e-5008 will follow shortly afterwards, also riding on STLA underpinnings.
Model 3 LR Rwd

1317142119

Gledelige nyheter at katta endelig er ute av sekken. Det har vært lenge å vente, siden ryktene først oppstod i fjor :)

Og det ser ut til at ryktene stemte rimelig bra. BilNorge melder 700 km rekkevidde, noe som må sies å være svært bra i dagens marked. Kan selvfølgelig hende det kommer facelifter av andre eksisterende bilmodeller ila året med tilsvarende rekkevidde, men det er tross alt bare bra for alle elbilkunder. Mer å velge i.

Også veldig gledelig at det er STLA-Medium-plattformen, som er en ren elbilplattform. Peugeot har, som noen få andre produsenter, skjønt at det ikke er vits i å lage bastarder som skal dekke alle behov (fossilt og el).

Det jeg er mest spent på, er hvorvidt det stemmer at 3008 blir en slags kupé og 5008 blir vanlig SUV. For dette er angivelig e-3008 på vintertest før jul:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Jeg tror dette kommer til å bli kjempebra jeg.

Daniel_0007

Bilen vises i september men har kommet ut info om interiøret idag, ser lekkert ut men ikke helt fan av den ps2/Porsche aktige senter konsollen.
https://www.peugeot.no/merke/om-oss/nyheter/generelt/peugeot-e-3008-far-svevende-skjerm.html?fbclid=IwAR0xJhF_9wWj4qmcrTZ6bqfxW7J1svZI3SnmkGmZMmqrLSlKH7BQLjt252w


Model 3 LR Rwd

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA