Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Startbooster for 12v batterier

Startet av Bigdrago, fredag 14. januar 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

Bigdrago

Det kan skje at 12v batteriet blir flatt på disse bilene som på en fossilbil. Har dere erfaring med startboostere som er like store som en knyttneve og kan lade både mobiler samt booste et batteri til å få en startmotor til å gå rundt. På elbil skal den bare jo bare gi nok strøm til 12v batteriet til at vi får startet hovedbatteriet. Hva tenker dere? Prisklasse er jo alt fra 400 til flere tusen, her burde jo en til 400 holde fint?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Mange powerbanks man får kjøpt her i landet, har kun usb-uttak, og da gjerne med bare 5V, så det enkleste kan være å bestille fra utlandet for å få en med 12V-uttak.
Ellers finnes det en del svært store og klumpete boostere man kan få kjøpt her i landet.

Min erfaring er at det fungerer bra å starte bilen med en liten liten powerbank, hvis spenningen er for låg på startbatteriet.

Men hvis man har ett blybatteri som er for langt nede, så vil den trekke ned spenningen, og jeg har sett folk som ikke får start selv med en større bootser,  så det kan være lurt å ha startkabler også i bilen.

Jeg trur ikke det er lurt å starte bilen, uten å ha startbatteriet kopla til, da det kan bli problemer når DC/DC-konverteren starter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA