Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status megacasting Berlin

Startet av TRM, torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34

« forrige - neste »

TRM

Såvidt jeg klarer å se er det megacasting bak på Tyskprodusert Y (Performance), og tradisjonell foran.

Det er også foreløpig ikke luftfjæringer (har vært rykter).

Setene er forøvrig ikke ventilerte.

Bak:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Front:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Radial

Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Trenger egentlig ikke å lage nytt emne da jeg lurer litt på det samme her. Er noe nytt angående megacast i tesla model y fra Berlin? Kjøres det fortsatt bare megacast bak?

Lurer på å bytte min bestilling på model 3 til en model y performance. Har model y samme "problem" eller svakhet som model 3 med tanke på hull og utette panelskjøter i hjulkassene fremme? Har vel vært noe snakk om at model 3 er litt utsatt for problemer med rust akkurat i hjulkassene fremme, lurer litt på om det er det samme med model y?

Contango

Kanskje noen har problematisert muligheten for rustproblemer i hjulkassene fremme, men er det noen som har hatt det da?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

#6
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structural battery pack.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

petersv

Sitat fra: førategangtesla på mandag 04. juli 2022, klokken 21:21
Har vel vært noe snakk om at model 3 er litt utsatt for problemer med rust akkurat i hjulkassene fremme, lurer litt på om det er det samme med model y?

Motor/NAF sjekket dette og kom fram til at det var veldig god beskyttelse og lite/ingen rust etter flere sesonger.

daktari

Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structual battery pack.
At de velger å gjøre det er jo interessant.  Men poenget mitt var at det er et designvalg - ikke en teknisk begrensning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Radial på fredag 14. januar 2022, klokken 23:11
Helt vanlig stål forran i bildet der ja...

Front-cast krever kanskje Structural battery?
Tviler.
Casting og megacasting er bare en annen produksjonsmetode for å lage en 3D-form. Istedetfor at div stålplater presses til ønsket form og så sveises og limes så støper man i ett stykke. Man kan visst også kombinere støpte og pressede deler.
Så de burde jo kunne støpe fronten, slik de gjør med hekken tilpasset et 2170-batteri.

Jeg titta på service manulen til Y her i går faktisk, og det er nylig sluppet service info om structual battery.

Kort fortalt sier bildene tydelig at enten har du konvensjonelt presset chassis, eller så har man Megacast front-to-back.

Ingen mellomting, med mindre man dytter 2170 inn i en structual battery pack.
At de velger å gjøre det er jo interessant.  Men poenget mitt var at det er et designvalg - ikke en teknisk begrensning.

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid"

Blir nok for kompleks produksjonslinje med 3 forskjellige konfigurasjoner.
Selv teppet er forskjellig mellom vanlig og structural battery, og gud veit hvor mange andre forskjeller det egentlig er.

Er forøvrig prosedyre på å bytte structural battery i service manualen.
Kort fortalt må alt interiør ut, og minst 30bolter må demonteres. Bilen "løftes av batteriet" på egene jekkepunkter under kanalskjørtet (må demonteres).

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 13:45

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
Høres ikke så ille ut, gitt at man har riktig utstyr.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. juli 2022, klokken 15:11
Sitat fra: Radial på tirsdag 05. juli 2022, klokken 13:45

Blir en veldig stor jobb å bytte batteri på disse, så dette bør holde "ut bilens levetid".
Høres ikke så ille ut, gitt at man har riktig utstyr.
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

#12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Ikke vær sær ☺️. Det der var enklere enn du trodde og ikke en "formidabel jobb". Det formidable i det er demonteringen av interiøret på pakken, men det gjøres utenfor bilen. Men skal ikke selv ha en 4680 før de har fått godt med erfaring med tetningslisten. Den var et svakt punkt, synes jeg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA