Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Acc-feil, 2017 mod. Møller Stjørdal nekter å ta på reklamasj

Startet av elverumivar, torsdag 13. januar 2022, klokken 13:29

« forrige - neste »

elverumivar

Hei,
Fikk tips om å spørre her via et annet forum, så here goes.

I November 2021 fikk kona varsel om at acc ikke lengre var tilgjengelig (hun/jeg har ikke støtt borti noe). Jeg bestiller time for retting, lang ventetid, men da bilen endelig er inne får jeg tlf om at dette ikke dekkes som feil/mangel/reklamasjon/garanti (bilen har gått 80k).

Jeg bestemte meg kjapt for å avvente kalibrering (4k).

Har nå mailet litt frem og tilbake men kommer ingen vei, møller stjørdal bortforklarer med at det feks kan være hjulstilling, steinsprut! (ingen merker på enheten), og at den er ute av posisjon.

Feil på acc rettes innen 6mnd/10k, så får man feks steinsprut før da, så er det greit..

Vet noen om lignende sak? Hva jeg kan gjøre?

Nevner samtidig at jeg også fikk ladeluketrøbbel, og at jeg måtte filme dette for at de skulle kunne godta det. Første film viste noe is på karosseri, jeg brukte føner men filma ikke dette..
så, ikke godtatt da de mente det var frosset..
Vel, ladeluka går på nytt i vranglås, jeg filmer både føning og febrilsk trykking.
Denne filmen kunne de bruke, selv om den ikke viste om bil var låst opp

Her blir man jo forbanna,og lurer på om møller stjørdal tror jeg er dum?

Har fått time til ladeluka, men acc gjenstår!

thrain

Jeg tenker du først bør ta det skriftlig med leverandøren, for deretter ta det med forbrukerrådet. Så lenge bilen er under garanti er det "omvendt bevisbyrde". De har ansvaret medmindre de kan påvise at det er påført av bruker/eier. De kan ikke i etterkant begrense garantien de har gitt. Det fremstår som opplagt at dette må butikken utbedre gjennom garantien.

elverumivar

#2
Med leverandør mener du importøren?

Edit: ringte Harald A Møller og fikk en epostadresse jeg kunne sende en henvendelse på.
Så skulle de ta kontakt med lokal møller osv.

Så får vi se

Takk for tips

thrain


geear

Møller har garantiansvar, men reklamerer du iht forbrukerkjøpsloven så er det din selger du skal ta det med. Hva de gjør videre mot importør eller produsent er egentlig revnende likegyldig for din del. Jeg reklamerer alltid skriftlig til firmaet jeg har kjøpt noe fra, og henviser til forbrukerkjøpsloven, ikke til garanti. Pleier fungere. Noen hevder jeg må kontakte importør, men det er jeg helt klar på at er deres ansvar. Hvis Møller stjørdal ikke har solgt bilen så kan de avvise krav iht forbrukerkjøpsloven. Da bør du ta det med butikken som solgte bilen.

elverumivar

Fikk epost med invitt til lokal møllers sjef. Bilen er ikke solgt der, kjøpt gjennom en annen lokal selger.
Jeg burde vel starta der in the first place...
Uansett, forholder meg saklig på fredag og drikker kaffe.
Tror ikke jeg kommer noen vei og svelger nok kamelen dette er blitt.

turfsurf

Så de prøver å påstå at radar er slitasjedel? Nei, dette bør gå på garanti. Ellers er det bare å reklamere via selger. Så lenge det ikke er skader eller merker er det en åpenbar reklamasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elverumivar

Imo påstår de det evt at det har andre underliggende årsaker uten at de kan spesifisere hvilke/hvilken.
Den eneste de har nevnt er hjulstilling, som ble kontrollert og justert ved pkk i juni. Det kom ingen feilmld fra acc den gang.
Jo, steinsprut er nevnt. Ingen skader i front på bil, og selvsagt ingen sprekker/skader på sensoren
Jeg lurte oppriktig på om feilmld popper opp med innlagt forsinkelse, men fikk bare enda en ny bortforklaring...

Jeg mener også helt klart at dette er garanti (jeg er litt begrepsforvirret på garanti/reklamasjon osv, så sikrer meg med alltid å nevne alt jeg kan så de ikke forsøker ta meg på det...)

storeulv

Sitat fra: elverumivar på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:37
<snip>

Jeg mener også helt klart at dette er garanti (jeg er litt begrepsforvirret på garanti/reklamasjon osv, så sikrer meg med alltid å nevne alt jeg kan så de ikke forsøker ta meg på det...)

Garanti er det fabrikken/importøren VELGER å gi deg, ofte med en begrensning på tid og antall kjørte km. For VW eGolf er det 5 år/100' km (det som inntreffer først). Ved garantisaker er det litt enkelt forklart slik at du skal få fikset uforutsette feil på komponenter som ikke er slitasjedeler uten altfor mange spørsmål.

Reklamasjon er den retten du har blitt gitt som forbruker iht. Forbrukerkjøpsloven. Den går ut på at man har inntil 5 års reklamasjonsrett (klage- og erstatningsrett) på feil som oppstår på produkter eller deler av produkter som normalt skal kunne forventes å vare i minst 5 år. Det finnes rettsavgjørelser på at selv mobiltelefoner faller inn under denne rettigheten. Videre kan man ikke iht. norsk lovverk ikke fraskrive seg lovfestede rettigheter. Det betyr at reklamasjonsretten ikke kan bortfalle fordi man f.eks. har skrevet under på en kjøpekontrakt der selger forsøker å fraskrive seg sitt ansvar iht. dette.

Så; om du har en bil som er importert til Norge av Møller, er det Møller Norge som så vidt jeg forstår gir garantien på bilen. Garantisaker tar man da gjennom Møller-systemet, dvs. via en Møller forhandler eller en Møller-tilknyttet forhandler/verksted. Reklamasjon er det selger som gir. Reklamasjonssaker må du da ta opp med selger.

Husk da allikevel; om du har kjøpt en bruktimportert eller parallellimportert bil er det ikke lenger Møller som har garantiansvaret. Da har du kun selger og evt. importør å forholde deg til.


Edit: rettet skrivefeil
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

geear

Du skriver at du har kjøpt bilen fra en annen lokal selger, kanskje da en bruktbilforhandler som ikke er merkeforhandler? I så tilfelle har du reklamasjonsrett også mot de, men du må i så fall ta saken med de og la de få anledning til å rette feilen selv. Du kan ikke gå en annen plass og deretter kreve at de skal dekke kostnadene dine. Er bilen kjøpt NY av en privatperson, så vil det som regel også gå greit å reklamere overfor forhandleren som solgte bilen ny, innen fem år, selv om det ikke var du som kjøpte den.

elverumivar

Jeg kjøpte som sagt av lokal selger, som ikke er merkeforhandler. En kamerat dette, han er min bildealer, jeg orker ikke slikt selv lenger...
Hører med merkeforhandlersjef på fredag, og tar det derfra. Tar en tlf til kompisen også, vi to blir nok enig om en minnelig løsning tipper jeg. Han har fått i oppdrag å skaffe meg en nyere egolf as we speak

Fy søder, mange gode råd herfra, lærer mye! Takk

rwilthil

Jeg har hatt samme feil på min e golf. Oppstod uten noe ytre påvirkning såvidt meg bekjent.

Var innom merkeverksted å prøvde meg, men avslag som ventet. Men nå er jeg heldig å har nødvendig verktøy for diagnose og programmering, men ville prøve verksted først i og med at bilen var under garanti osv.

Sjekket litt ut selv, å fant ut at sensor da var utenfor kaliberings verdier. Kalibrert på nytt og alt ok siden.

Hvordan og hvorfor det ble slik vet jeg ikke. Men jeg ser det er ganske små toleranser, så det er ikke mye bevegelse som skal til før verdier er utenfor.




Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


elverumivar

Jepp, ble avslag her også!
Hakke slikt utstyr/kompetanse. Blir vel fiksa på møller verdal tenker jeg. Orker ikke legge igjen penger hos lokal

nosi1202

Hadde samme feil på Touran. Fikset hos Møller uten spørsmål.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA