Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Traction modus GTX

Startet av ENTO, torsdag 13. januar 2022, klokken 01:05

« forrige - neste »

ENTO

Forstår det slik at hvis man velger traction i mode så ligger alle fire hjulene inne ved start. Hvor lenge ligger denne modusen inne ? Kobler den ut etter en hvis hastighet eller ?

Jambo

Opp til 20 km/t. Over dette antar jeg bilen vurderer om det trengs slik den gjør i de andre modusene, f.eks. hjulspinn eller høyt kraftpådrag.

carster

Traction blir liggende som valgt modus til du velger noe annet eller slår av bilen. Har kjørt med det lenge en gang og fikk en følelse av at forbruket ble en del høyere. Må verifiseres med ordentlig testing.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

Jambo

Sitat fra: carster på torsdag 13. januar 2022, klokken 11:28
Traction blir liggende som valgt modus til du velger noe annet eller slår av bilen. Har kjørt med det lenge en gang og fikk en følelse av at forbruket ble en del høyere. Må verifiseres med ordentlig testing.
Korrekt, det jeg mente var at den trekker permanent på fire hjul opp til 20 km/t i den modusen.

biggern

#4
Det er AWD basert på behov.
Men om en trenger dette låst, kan en velge Traction Modus opptil 20km/t
Jeg har ikke hatt behov av denne modusen i vinter med snø/is og bratte bakker, da systemet reagerer umiddelbart med drift på hjulene, etter behov.

The GTX "intelligent control system" determines how much power is distributed to the two motors. In most driving situations, the rear motor is powering the EV by itself. The front motor isn't powered until there is a loss of traction or if the ID.4 is being driven aggressively.

When the driver hits the brake pedal, the rear motor is responsible for decelerating the EV while recovering energy. The front motor can recover energy in some situations. The rear motor can brake up to a deceleration rate of about 0.3g, after that, the hydraulic brakes kick in. In the D drive mode, energy regeneration only happens when the brake pedal is applied. However, when in the B (Brake) drive mode, power regeneration starts when the driver lifts off the accelerator pedal.

Olemann


Har testet bilen på glattkjøringsbane, men selv med avslått/redusert ESP er det ikke lett å merke forskjell på de ulike modi.
AWD slår inn i alle modi når man spinner og traction modus utgjorde ingen merkbar forskjell.   Dette både ved igangkjøring og ved skrens.
Sånn sett er bilen supertrygg og kjedelig.....min VW 1303S var morsommere på bane  :D

ELvin2022

Så når den ikke ser behovet for 4x4, kjører den på bakhjulene da?

Olemann

Sitat fra: ELvin2022 på torsdag 13. januar 2022, klokken 20:00
Så når den ikke ser behovet for 4x4, kjører den på bakhjulene da?

Ja, ville ikke sagt den kjører på bakhjulene, så sterk er ikke motoren at du får løftet forhjulene, men den trekker på bakhjulene ja  :D

biggern

#8
Tja allerede besvart, om en gidder å lese ?
The GTX "intelligent control system" determines how much power is distributed to the two motors. In most driving situations, the rear motor is powering the EV by itself. The front motor isn't powered until there is a loss of traction or if the ID.4 is being driven aggressively.

Det er det som gjør det komfortabelt å kjøre ID4 GTX. Automatikken slår inn etter behov.
Om behov kan en låse 4x4 <20km.

Bjoris

EV 6 har permanent AWD i Sport. Argumentet er at det bedrer sportsligheten også før ett hjul spinner. Syns det gir mening, men den EV6en jeg kjørte var RWD så har ikke fått prøvd det, men hvis en aktivt gir på så merker en jo om alle hjulene drar eller om det bare pushes på fra bakhjulstrekkeen, lenge før det spinner bak

Jambo

Sitat fra: Bjoris på lørdag 15. januar 2022, klokken 02:18
EV 6 har permanent AWD i Sport. Argumentet er at det bedrer sportsligheten også før ett hjul spinner. Syns det gir mening, men den EV6en jeg kjørte var RWD så har ikke fått prøvd det, men hvis en aktivt gir på så merker en jo om alle hjulene drar eller om det bare pushes på fra bakhjulstrekkeen, lenge før det spinner bak
Ja, i og med at frontmotoren på ID4 GTX reagerer så raskt og umerkelig, så merker i alle fall ikke jeg inn- eller utkobling av frontmotoren under kjøring, men det må jo skje fordi bilen min er mye sprekere enn den bakhjulsdrevne ID4 jeg har prøvd, og de ekstra kreftene kommer selvfølgelig fra frontmotoren. Kan godt hende at om man driver banekjøring så har Kias argument noe for seg, men det kan jeg ikke noe om.

turfsurf

Sitat fra: Jambo på lørdag 15. januar 2022, klokken 07:45
Kan godt hende at om man driver banekjøring så har Kias argument noe for seg, men det kan jeg ikke noe om.
Fordelen med permanent AWD er at man har bedre grep, spesielt i svinger. Når man fordeler kraften på alle hjulene er det mere friksjon igjen til å holde bilen på veien.

Når bakhjulene allerede har begynt å slippe er friksjonen fra de mye mindre, så total friksjon blir mye mindre.

Så permanent AWD er en sikkerhet når man nærmer seg grensen av tilgjengelig grep. Derfor det er så mye snakk om snowmode til Y/3 på Tesla delen av forumet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thomasez

Skal det først spikkes fliser dytter bakhjulene, ikke trekker.

Om man ikke rygger hele tiden da.

JG

Bratt snølagt bakke med spinn på venstre bakhjul og høyre forhjul. Valgte traction og tok løs uten problem. Går over til komfort og forblir der når farten er høy nok 20km?).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA