Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte kun bremseklosser på Leaf

Startet av nilsen33, onsdag 12. januar 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

nilsen33

Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent bilen. Fikk to 2'er feil vedrørende bremseklosser, (1) for stor slitasje på bremsebelegg, begge sider, bak og (2) bremsene ligger på, venstre bak. Dette er sikkert årsaken til at rekkevidden har vært relativt dårlig i vinter :D

Jeg vurderer å bytte bremseklosser selv. Bremseskrivene ser relativt bra ut (selv om de er gått 90000), er det dumt å ikke bytte dem samtidig? Å bare bytte klossene gjør jobben enklere og billigere...

Har forstått at det er forskjellige typer klosser og skiver på Japan-produserte bilder og UK/USA-produserte. Hvis jeg taster inn nummeret på diverse nettsider som selger bildeler bør de vel finne rett del?

https://www.mekster.no/bromsbelaggssats-289972.html

Vurderer disse bremseklossene...

kaiat

Så lenge bremseskivene ser bra ut, kan du godt bruke de videre. Det er et skille på bremsene på biler produsert før og etter mai 2014. Tidlige UK-biler har altså de samme bremsene som Japan-bilene.

elektrolux

Kjør på med roterende sandpapir for å fjerne rust/slitekanter på skivene og sjekk godtstykkelsen etterpå. Er det nok godt igjen er det ingen grunn til å bytte skivene.

Etter sliping sprayer du hele skiven med Zinkspray. Overflødig spray blir sveipet vekk av de nye bremseklossene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Å bare bytte klosser skal gå det. Mottok pakke fra skruvat.no i dag for Leaf på jobben. En 2014. Den har klosser lik de første japanproduserte forran. Kjøpte skiver og klosser, litt over 2000,-.
Bytter skiver fordi rust begynt å spise seg inn på skiven. Spanderte 2000,- nå for 8 nye år.
Men bytt klosser, det holder det også. Min 2012 nulig solgt etter 185000km hadde sine skiver og byttet klosser en gang. Første gang på omtrent 110.000km. 
Og gjør som nevnt over, spander sinkspray på skiver. De neste årene sjekker du at klossene er lose ved hvert hjulskift, og gir de litt "olje" på anlegg så de forblir løse og ikke henger seg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Jeg har byttet klosser både foran og bak på vår Leaf fra 2012, men har fremdeles originale skiver og de gikk gjennom EU kontrollen nylig på 9,5 år/113 000 km. Men det lønner seg å ta av skiva og slipe ned kanter, gjerne med lamellskive på vinkelkutter før du setter på nye klosser. Da får du en "ny start" uten rustkanter som sliper hakk i klossene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nilsen33

Jeg bytta klossene i dag. Gikk overraskende greit, ingen problemer i det hele tatt. Utrolig fornøyd med meg selv :-)

Da gjenstår det bare å se om etterkontrollen går greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA