Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P-brems kaliper

Startet av BMW850, tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:28

« forrige - neste »

RSR911

#30
Gjelder "NHTSA Recall No. : 17V-260" også biler i Norge?  Der står bl.a. dette:

Tesla will replace all potentially affected electric park brake calipers.
...
2012-2016 Tesla Model S
2016-2017 Tesla Model X
...   
Number of potentially involved : 31,709
Estimated percentage with defect : 2 %

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2017/RCLRPT-17V260-5503.PDF

alda

Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:53
Gjelder "NHTSA Recall No. : 17V-260" også biler i Norge?  Der står bl.a. dette:

Tesla will replace all potentially affected electric park brake calipers.
...
2012-2016 Tesla Model S
2016-2017 Tesla Model X
...   
Number of potentially involved : 31,709
Estimated percentage with defect : 2 %

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2017/RCLRPT-17V260-5503.PDF

Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

RSR911

Sitat fra: alda på mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
Takk for svar, men en funksjonssjekk er vel ikke det som forventes når Tesla er pålagt av DOT (US Department of Transportation) å bytte aktuatorene på alle de 31709 bilene som (potensielt) kan ha denne svakheten i aktuatorgiret?   

Det er helt klart rimeligere for Tesla hvis de kan slippe unna med en kort funksjonsjekk, men dette kan også føre til plunder og kostnader for oss som står fast med låst hjul på en tilfeldig parkeringsplass...  Det kan også føre til ulykker dersom noen prøver å kjøre med parkeringsbremsen delvis på.

sjokomelk

Typisk for en recall av denne typen er at det har vært feil på flere biler på én eller flere deler. I dette tilfellet kan vi si at det er en svakhet i steppermotoren på revisjon B av P-bremsen. (Ikke reelle ting, bare eksempel.) Og man vet at i uke 10 til 20 hadde man både revisjon B og C av denne på lager, og de ble brukt om hverandre på bilene som ble bygd da, og i uke 21 hadde man bare C-modellen i bruk. Da kaller man inn alle de bilene som ble bygd i denne perioden, og bytter delen på de som har revisjon B. De som har revisjon C kan gå tilbake på veien uten problem.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RSR911

Jeg åpnet opp en P-brems-kaliper fra min 2015 TMS, og fant fukt og korrosjon: Tynne o-ringer som skal tette mot en flate av støpt sink (?!!!).  Hvordan skal det kunne vare i norsk saltlake?  At denne denne funket i nesten 8 år er  trolig kun mulig fordi bilen er kjørt relativt lite på vinteren.

Det var altså ikke sprekker (i sintrert ringhjul ref. NHTSA Recall No. : 17V-260) som var problemet hos meg.  Ringhulet er laget av støpt PPS-plast (altså ikke sintermetall) og er i god stand -- noe man slettes ikke kan si om sink-platen som ligger mellom plast-delene.   Vedlagt bilder av delene.

alda

Sitat fra: RSR911 på mandag 20. mars 2023, klokken 15:35
Sitat fra: alda på mandag 20. mars 2023, klokken 13:12
Ja, jag fick recall på min TMS 2016 nån gång i 2017/18, hittades inget fel på kalipere, inget blev gjort.
Takk for svar, men en funksjonssjekk er vel ikke det som forventes når Tesla er pålagt av DOT (US Department of Transportation) å bytte aktuatorene på alle de 31709 bilene som (potensielt) kan ha denne svakheten i aktuatorgiret?   

Det er helt klart rimeligere for Tesla hvis de kan slippe unna med en kort funksjonsjekk, men dette kan også føre til plunder og kostnader for oss som står fast med låst hjul på en tilfeldig parkeringsplass...  Det kan også føre til ulykker dersom noen prøver å kjøre med parkeringsbremsen delvis på.
Fant fram faktura från Tesla i 2018, och var visst ikke Tesla som hade kallat tillbaka bilen, utan jag själv som tog kontakt för att sjekka kalipere.
Tesla har ju en tradition att inte kalla tillbaka bilar vid såna fel, utan hellre låta ägarna ta kontakt när fel uppstår..... Inte bra kundebehandling.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

@roger

Blir oppgitt over kundebehandlingen ja, det står jo tydelig :
Recall Schedule :
Description of Recall Schedule : All Tesla stores and service centers will be notified on or about April 20,
2017. Customers will be sent a courtesy email alerting them to the recall
on or about April 20, 2017. Owner notification letters will be mailed out
following NHTSA approval.

Planned Dealer Notification Date : APR 20, 2017 - APR 20, 2017
Planned Owner Notification Date : APR 20, 2017 - MAY 18, 2017


Har aldri mottatt noen slik beskjed fra Tesla.
Byttet begge mine i fjor, på egen hånd, og hørte ingenting om denne recallen fra Tesla da jeg kjøpte delene. >:(
Hadde motsatt opplevelse med Volvo tidlig på 2000 tallet, da jeg skulle handle deler, ble jeg gjort oppmerksom på at det var en recall som dekket reparasjonen. Ble flere Volvoer etter det  ;)
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

RSR911

Sitat fra: @roger på onsdag 22. mars 2023, klokken 12:23
Blir oppgitt over kundebehandlingen ja, det står jo tydelig :
Recall Schedule :
Description of Recall Schedule : All Tesla stores and service centers will be notified on or about April 20,
2017. Customers will be sent a courtesy email alerting them to the recall
on or about April 20, 2017. Owner notification letters will be mailed out
following NHTSA approval.

Planned Dealer Notification Date : APR 20, 2017 - APR 20, 2017
Planned Owner Notification Date : APR 20, 2017 - MAY 18, 2017


Påleg fra US DOT gjelder i USA. 
Pålegger Norske Vegvesenet tilsvarende tilbakekallinger?

Jeg tror Vegvesenet er mindre proaktive og mer regelbundet: sjekker kun a) er det typegodkent ihht EU-regler, og b) funker det annethvert år (under "EU-kontroll").   Det spiller altså liten rolle hvor ofte sikkerhetskritisk utstyr i praksis går i stykker.  Hvis ting går i stykker for ofte, så kan det evt. vurderes av forbrukerombudet elns.

Recall 17V-260 gjelder kun at giret kan sprekke i 2% av aktuatorene.
...altså ikke at nær 100% vil slutte å funke i løpet av noen få år hvis de brukes daglig i salt og søle.

Ellemelle

Men her tror jeg like gjerne forbrukerkjøpsloven kommer inn. Hvis Tesla var klar over at din bil hadde en produksjonsfeil lenge før reklamasjonsfristen utløp, så tipper jeg du har en god sak hvis en skade oppstår på grunn av denne produksjonsfeilen etter at reklamasjonsfristen er utløpt.

Disse (lange) fristene er nettopp satt for å kunne fange opp produksjonsfeil.

Muffinman

Nja. En reklamasjonsfrist er nettopp det. Det er en grunn til at det kalles _absolutt_ reklamasjonsfrist. Når den er gått ut er det ikke lenger mulig å reklamere. Man kan klage, eller søke erstatning for tap. Men det vil overraske meg veldig om det finnes noen som helst anledning til å reklamere etter fristen.

TeslaSvein63

Når man ikke vet at det er en frist, siden Tesla ikke har synligjort tilbakekallingen, kan man jo heller ikke reklamere.
Her ville jeg bare stilt noen spørsmål og bedt om at det gjennomføres som tenkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA