Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P-brems kaliper

Startet av BMW850, tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:28

« forrige - neste »

BMW850

 Vil ikke løse ut på den ene siden. Skal demontere i morgen og smøre opp. Virker som elektromotoren funker. Om det ikke vil seg - er det noen som vet hva disse kaliperne koster over disk hos Tesla?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

BMW850

Hmmm, takk :+1: Ser bra ut - Brembo og delenummerne stemmer med Tesla`s delekatalog :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Boltene bak er 16mm, legg på en liten skvett multispray eller noe på de pluss i kanten på koblingen litt før du skal demontere så går ting lettere :)

BMW850

Takk for tipset. DET har jeg lært meg ;) Godt kjent med bremser. Tok og smurte opp/rengjorde alle kaliperne/klosser i fjor. Men droppet P-kaliperne. Det burde jeg IKKE ha gjort.

Hører elektromotoren går så har ett håp om at det kun er klossene som har grodd fast. Fått med meg at mange sliter med å løsne låsepinnene og sogar måte kappe de og slå ut. De ser rene og fine ut så vi får se. Heldigvis er Tesla Porsgrunn kun 4 km unna slik at det er tilgang på nye pinner/blekk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Giret svikter ofte på disse. Der er det masse syltynne tannhjul inni. Har et demontert prosjekt liggende et sted jeg ikke orket å fullføre tror jeg.

BMW850

#6
Ja, skrudde av greiene i dag. Ingen problem med å få løs pinner osv. Kun gått 85.000km og alltid i garasje.Satt i tauemodus og blokket hjulene. Ser ut som stempelet mangler 3-4 mm på å være helt inne så måtte bruke brekkjern på å få av kaliper m/klosser. Forsøkte ett 9V batteri men tror det var for svakt/gammelt. Hørte en lyd men rørte seg ikke. Verken ut eller inn. Skal kjøpe noen egnede kabelsko og ett nytt 9V i morra. Men tror nok jeg bare kjøper en ny kaliper på Finn til 2800,-. Det er en god pris. Ser heller ikke noen grunn til å bytte begge kaliperne men bytter ut klossene på begge sider.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

E_S

#7
Mens man har fungerende parkbremscalipere lønner det seg å ta det opp (splitte motor og caliper), rengjøre, fjerne all rust og korrosjon og smøre opp. Problemet som ødelegger dem er stort sett rust/korrosjonsspreng mellom motoren og en skive over planetgiret, som gjør at det presses på planetgirene så de ikke kan bevege seg lenger, og tannhjulene på motoren blir ødelagt. Om man klarer å ta dette før det blir så ille, ser jeg ingen grunn til at parkbremscaliperne ikke skal kunne vare i mange, mange, mange år.
:)

BMW850

Ja, har dynket torx-skruene med WD40 - får stå og godgjøre seg til i morgen. Litt usikker på hvilken strørrelse skruene er. Var litt feil med det settet jeg prøvde. Får åpne opp i morgen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

async3phase2

Jeg har måtte fikse begge park caliperne på min 2014 model S, første for snart to år siden.

Det er mulig å skru av aktuatormotoren fra caliperen, da kommer det til syne en slags femkant, torx lignende bit som passer inn i aktuatormotoren. På begge mine calipere var denne ganske tung å rotere, men ved å bruke en fastnøkkel fikk jeg skrudd stempelet inn nok til enkelt å kunne få ut klosser, og så caliperen av bilen.

Jeg prøvde meg på en løsning som nok ikke er helt etter boka, men som så langt har funket fint for meg. Denne bestod av å prøve å få litt tyntflytende olje inn rundt denne femkantede, torx lignende bit-akslingen, mens jeg skrudde stempelet inn og ut gjentatte ganger. I mitt tilfelle virket det som korrosjon internt i caliperen, sikkert i selve skruen som skrur stempelet inn og ut. Etterhvert kom oljen tydeligvis til riktig sted, og man kjenner at skruen blir lettere å skru på.

Jeg smurte også opp planetgiret man ser i motor delen, hos meg var det overhodet ikke noe olje/smørning der. Tettet også med noe passende fett rundt O-ringen som tetter mellom motor og caliper, for å forsøke å unngå fuktinntregning der.

Teori på hva som skjer: Park caliperen er en tett konstruksjon, men med mulighet for luft/fukt å trekke mellom motor/gir og selve innsiden av caliperen. Hver gang man parkerer, skyves stempelet ut av caliperen og øker volum i konstruksjonen, som dermed skaper undertrykk i caliper/motor. Ett eller annet sted trekkes det da luft/fukt inn, i mitt tilfelle åpenbart ved pakningen rundt caliper stempel. Har hørt andre som har korrodert motor/gir, da er det sikkert minst motstand i O ringen som tetter mellom motor og gir.

Her er en kar som har laget en fin video om park caliper problemer, den femkantede "Torx" bit akslingen sees ved ca 9 min:


https://www.youtube.com/watch?v=--MFd328DSU

Når tiden tillater det hadde det vært interessant å fått stempelet ut av caliperen, for å sett hvordan det egentlig ser ut der...

- B



BMW850

#10
Takk! Er faktisk fristet til å rett og slett kjøpe 2 nye kalipere så vil det holde nye 8 år. Sannsynligvis lenger. Blir betydelig billigere enn Tesla som skulle ha 14.000 ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

#11
Kjører inn til Drammen for å kjøpe to nye. Kaliperen i seg selv, stempel og gir gikk fint rundt. Kunne vris for hånd.  El.motor fungerer kun en vei. Hovedproblemet slik jeg ser det er O-ring tetning mellom motor og gir. Fullt av fuktighet og salt. Sikkert greit i California men ikke i saltsørpe i Norge. De nye skal deles og påføres O-ring grease pluss vulkteip utenpå.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Tenker at det ikke er noe problem å kjøre tur/retur Drammen med kun en P-kaliper. Den det gjelder er jo demontert og borte. Henger kun opp kontakten og unngår å parkere i bratt bakke med is f.eks. Er det noe jeg ikke har tenkt på?! Noen innsigelser :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Electric cars in Norway

BMW850 :+1: det er vel ulovlig ift regelverket?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA