Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import av Ioniq5

Startet av Bjoris, tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:14

« forrige - neste »

Bjoris

Det er allerede veldig mange importbiler av Ioniq5 på finn.no.

Jeg tenker at det kan være av interesse for en del å få litt mer innsikt i hva det innebærer å kjøpe en importert I5 så her prøver jeg å oppsummere det jeg kan om dette og det er langt fra utfyllende så innspill mottas. Tanken er mer at det skal være noen enkle tips til dem som vurderer dette så de f.eks ikke kjøper en CORE versjon og tror den er lik som den norske, jeg hørte ett eksempel lokalt her om akkurat det og det er jo trist når selgere lurer folk, rett og slett:

Garanti og forskjeller:
Her er det Hyundai Norge skriver om importbiler:

https://www.hyundai.com/no/elbil/velge-elbil/graimport-bil.html

En kan jo selvsagt tenke at det skremselspropaganda, men sett deg inn i hva dette faktisk innebærer når du kjøper en importbil er mitt råd.

Noen ting å tenke på:
1. Antirust, dette gjøres ved ankomst Norge og en importbil vil neppe ha dette - pris fort 5.000-8.000
2. Ladekabler, følger det med evt er det andre koblinger som ikke passer i Norge?
3. Importbilene har i utg.pkt samme garanti, men er inntauing dekket og får du leiebil?
4. Reklamasjon og garanti er ikke det samme, du kan ikke reklamere etter kjøpsloven til Hyundai Norge om du kjøper en importbil. Selger du bilen så er det du som har reklamasjonsansvaret om det skulle dukke opp noe som Hyundai mener ikke dekkes av garantien. Personlig er det dette punkt som gjør meg mest skeptisk
5. Det nevnes en rekke andre ting i linken til Hyundai, les og gjør din vurdering av om du ser det som skremselspropaganda eller reelle ting i ditt tilfelle.

Utstyrsversjoner
Såvidt jeg kan se så er det andre utstyrsversjoner som nå har kommet på finn.no og det kan være vanskelig for en som ikke er nerd å finne ut hva du faktisk får og ikke får vs den norske utgaven.

Jeg har derfor raskt kikket litt i konfiguratoren til Hyundai Tyskland og det er store summer en må legge til for å få bilen slik den er satt opp i Norge så være obs på at det ikke er en ribbet utgave som selge som "så godt som lik de norske":) Det er selvsagt også en mulighet dette for å få en billig bil om du ikke ønsker alt utstyret, men pass deg for at det ikke er selger som stikker av med fortjenesten. Det kan pt se slik ut på finn.no. Selv de billigste er ikke mye billiger enn topputgaven i Norge, men mangler mye utstyr såvidt jeg kan se.

Hva koster utstyret på importbilene?
Ser du en av disse utgavene nedenfor (tyske) i Norge så kan du gjøre deg opp en formening om prisen er rett ved å se hvor mye du måtte ha lagt til i tyskland for å få en "norsk versjon". Er den en Dynamick så mangler det utstyr for ca 50 kNOK vs den norske f.eks og du må passe på at den er med varmepumpe (15 kNOK). Ikke kjøp en elbil i Norge uten varmepumpe er mitt klare råd, uten så havner du fort i kategorien "vanskelig solgt" sidan alle norske biler har dette som standard.

Effizienz-paket: 15.000 NOK (Varmepumpe)
Dynamicpk: 50.000 NOK  (ikke varmepumpe så Effizenz-pak må legges til)
Tech pk: 85.000 NOK (først her er varmepumpe inkl)
UNIQ-Paket: 111.850 NOK (først her har du utgave som den norske Premium)

Vel, kjør gjerne debatt. Jeg tenkte bare det kunne være litt nyttig for dem som vurderer importbiler. Jeg ser jo at en vesentlig fordel med import er at bilene står klar i butikken så kan du ikke vente kan det selvagt være smart, men håper dette innlegget gir den uerfarne litt mer innsikt i hva en faktisk kjøper og hva en går glippar/risiko en tar...

Det gis store miljørabatter til tyske elbilkjøpere og det er derfor det er så mye å spare på å kjøpe i tyskland



ID4

Nå er garanti i Norge 5 år. I Tyskland på Ioniq er den vel 8 år. Hvordan du kan kreve utbedring fra Norge er jeg ukjent med.

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

Bjoris

Sitat fra: HelEl på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:10
Nå er garanti i Norge 5 år. I Tyskland på Ioniq er den vel 8 år. Hvordan du kan kreve utbedring fra Norge er jeg ukjent med.

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

Er det ikke som i Norge da?

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

5 år på bil, 8 på batteriet

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hakotorg

Har du sjekket hva for eksempel tech mangler i forhold til premium? Ser den ikke har ventilasjon i setene og ikke HUD eller bose-anlegg? Andre ting den mangler?

ID4

Sitat fra: Bjoris på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:28
Sitat fra: HelEl på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:10
Nå er garanti i Norge 5 år. I Tyskland på Ioniq er den vel 8 år. Hvordan du kan kreve utbedring fra Norge er jeg ukjent med.

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

Er det ikke som i Norge da?

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

5 år på bil, 8 på batteriet

Nei. 3 år mer for bilen. Likt for batteri: IONIQ 5, KONA Elektro: 8 års kjøretøygaranti (3 år for bilstereoenhet inkl. navigasjon eller multimedia samt for ladekabel type 2 og 2 år for innebygd batteri) uten kilometergrense, 8 år for høyspentbatteri eller opptil 160 000 km (KONA Electric: fra årsmodell 2020), avhengig av hva som kommer først.


Bjoris

Sitat fra: HelEl på mandag 24. januar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: Bjoris på torsdag 13. januar 2022, klokken 12:28
Sitat fra: HelEl på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:10
Nå er garanti i Norge 5 år. I Tyskland på Ioniq er den vel 8 år. Hvordan du kan kreve utbedring fra Norge er jeg ukjent med.

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

Er det ikke som i Norge da?

https://www.hyundai.de/beratung-kauf/garantien/

5 år på bil, 8 på batteriet

Nei. 3 år mer for bilen. Likt for batteri: IONIQ 5, KONA Elektro: 8 års kjøretøygaranti (3 år for bilstereoenhet inkl. navigasjon eller multimedia samt for ladekabel type 2 og 2 år for innebygd batteri) uten kilometergrense, 8 år for høyspentbatteri eller opptil 160 000 km (KONA Electric: fra årsmodell 2020), avhengig av hva som kommer først.

Interessant, men du vil selvsagt ikke få dette dekket i Norge, du må ta bilen tilbake til Tyskland antar jeg? Er det forresten sikkert at dette gjelder når bilen eksporteres?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA