Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kWh bruker bilen på å lade opp?

Startet av Fleur, søndag 09. januar 2022, klokken 22:33

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 10. januar 2022, klokken 11:32
Hos meg står det i appen i dag "29 kWh added during last session", mens Easee appen viser 28.2 kWh og Tibber viser 28.17 kWh.

For hele januar viser Easee appen 139.3 kWh, mens Tibber viser 123 kWh på Easee siden og 114 kWh på bilens side. 

Litt forvirrende tall, men hvis en legger Tibbers januar tall til grunn så er det altså ca. 93% som ender opp på batteriet. 

Grunnen til at Easee appen viser mer for januar tror jeg er at den tar med i sin helhet en lading som ble påbegynt i 2021 og avsluttet i 2022. Den viser litt mindre enn Tibber i desember.
Ikke så galt tap ved lading. Jeg har en nøyaktig 3-fase strømmåler som jeg etter hvert skal koble opp på TWCen og da vil jeg vite nøyaktig hvor mye som går gjennom ladeboksen. Den logger forbruket og tiden, og det vil da være mulig og se nøyaktig forbruk utenom ladeøktene. Det blir interessant å se over lengre tid hvor mye som går til forvarming mm. og hvor stort tapet er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: jlan på mandag 10. januar 2022, klokken 11:32
Hos meg står det i Tesla appen i dag "29 kWh added during last session", mens Easee appen viser 28.2 kWh og Tibber viser 28.17 kWh.

For hele januar viser Easee appen 139.3 kWh, mens Tibber viser 123 kWh på Easee siden og 114 kWh på bilens side. 

Litt forvirrende tall, men hvis en legger Tibbers januar tall til grunn så er det altså ca. 93% som ender opp på batteriet. 

Grunnen til at Easee appen viser mer for januar tror jeg er at den tar med i sin helhet en lading som ble påbegynt i 2021 og avsluttet i 2022. Den viser litt mindre enn Tibber i desember.
Hvor i appen står det? Kan du sende et skjermbilde? Jeg har Android men har aldri sett noe om det du skriver. Nå starter jeg lading kl 22 hver kveld og har ikke på varsling i appen når den er ferdig (midt på natta), men skal vel stå inni appen når jet logger på neste gang?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Veggen


Fleur

Sitat fra: Veggen på mandag 10. januar 2022, klokken 12:30
Slik ser det ut hos meg
Det har jeg aldri sett i min app. Vet ikke hvorfor?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Fleur

Sitat fra: snakkesalig på mandag 10. januar 2022, klokken 12:38
Gammel app. Kom nylig.
Takk, har på autoupdates av apper men av en eller annen grunn har ikke tesla appen oppdatert seg. Så nå kom det opp

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


filtvet

Eeassy måler ca 20% mer enn det som vises i tesla-app så det er noe tap der ja.

jlan

Det som kan være litt interessant er å sammenligne dette tallet fra appen med antall % som ladingen utgjør,  og rapportert kWh siden siste lading på skjermen i bilen i det man avslutter kjøringen før lading (forutsatt ladet til samme % forrige lading).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: filtvet på mandag 10. januar 2022, klokken 13:28
Eeassy måler ca 20% mer enn det som vises i tesla-app så det er noe tap der ja.
Er det med forvarming. Jeg ser ca 10% forskjell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


knegg

Litt utenfor tema:

Nå har jeg kjørt rundt regnet 27500km og ladet mesteparten hjemme. Har ladet noe superlading i løpet av to sommere, men la oss holde det utenfor.

Til sammen har laderen hjemme levert rundt 8700kWh til bilen.
Et samlet forbruk på rundt 315Wh per kilometer kjørt i min 2020 Model 3. I realiteten er det litt høyere på grunn av at jeg har utelatt superlading, jeg tipper vi nærmer oss 350Wh om jeg får summert sammen all ladingen min som har gått utenfor hjemmet.

Dette inkluderer all forvarming, ladetap, sitte på ferge og se på Netflix osv osv.
Vi nærmer oss faktisk 2x forbruk i forhold til det Tesla oppgir bilen til å bruke per kilometer.
2020 Model 3

geear

Det der er veldig interessant, og et av mine ankepunkter mot Tesla og deres mål om "transition to sustainable energy". Ladetapet er nok ganske likt på alle elbiler, og er nok en betydelig andel av strømforbruket ditt, men for eksempel standby-forbruket på X med MCU1 plaget med noe hinsides (kunne velge mellom lavt standbyforbruk og enormt tregt oppstartstid, eller høyt forbruk og klar med en gang). Ikke på grunn av kostnadene (strømmen kostet omtrent ingenting de årene jeg hadde den), men fordi det er sløsing av energi. Jeg reagerer også på at Model Y kom med sentry påskrudd, og at så mange bruker sentry i det daglige, bevisst eller ikke. Jeg parkerer fortrinnsvis langt unna alle andre, på endeparkeringer, hjørner og så videre, helt klint bort fra andre p-plasser, og slår sentry på manuelt de gangene det ikke er mulig. Både for å spare systemet og ikke sløse med energi.

Du vet forøvrig at hele superladehistorikken din ligger på kontoen din på tesla.com? Der kan du hente det ut i Excel og se hvor mye du har ladet, så får du korrigert tallene dine.

knegg

#26
Fant endelig knappen for å eksportere hele historikken, ikke bare en og en mnd. :)

Da er det oppdaterte estimatet rundt 336Wh pr kilometer / 9240kWh.

Bilen selv sier den har brukt 5716 kWh i løpet av all kjøringen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

*edit
2020 Model 3

filtvet

Så en i usa som hadde kjørt i 2 år. Han lå på ca 330 kw pr km inkludert ladetap og tap når bilen står parkert. Ganske langt unna 150 som det skrytes av.

geear

Hmm, mener nå ikke at det er mottatt som vises der, men faktisk forbrukt 5716 kWh i løpet av kjøringen, slik har iallfall jeg alltid tolket det. Stemmer godt når man er på langtur.

Det betyr at 3524 kWh har gått til ladetap, standbyforbruk, forvarming, stillstand med bilen på etc.

Regner vi 8% ladetap på hele mengden (vet ikke om superchargertallene på tesla.com er i lader eller bil, så en viss usikkerhetsfaktor her), så er det 8501 kWh som er forbrukt av bilen. 2785 kWh har da gått til standby, forvarming, og stillstand med bilen på.

Omtrent 5000 kroner med dagens strømpriser.

turfsurf

#29
Gjelder nok de fleste elbiler. Hovedårsaken til dette er mange korte turer hvor det går med mye energi til oppvarming av både bil og batteri. Savner muligheten til range mode som vi hadde på S/X hvor batteriet ikke ble varmet ved forvarming. Helt unødvendig ved korte turer.

Standby tapet på Model 3 er ca 1% i døgnet, altså drøye 250kWh i året. Ikke veldig mye av totalen, selv for de som kjører ganske lite.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA