Det der er veldig interessant, og et av mine ankepunkter mot Tesla og deres mål om "transition to sustainable energy". Ladetapet er nok ganske likt på alle elbiler, og er nok en betydelig andel av strømforbruket ditt, men for eksempel standby-forbruket på X med MCU1 plaget med noe hinsides (kunne velge mellom lavt standbyforbruk og enormt tregt oppstartstid, eller høyt forbruk og klar med en gang). Ikke på grunn av kostnadene (strømmen kostet omtrent ingenting de årene jeg hadde den), men fordi det er sløsing av energi. Jeg reagerer også på at Model Y kom med sentry påskrudd, og at så mange bruker sentry i det daglige, bevisst eller ikke. Jeg parkerer fortrinnsvis langt unna alle andre, på endeparkeringer, hjørner og så videre, helt klint bort fra andre p-plasser, og slår sentry på manuelt de gangene det ikke er mulig. Både for å spare systemet og ikke sløse med energi.
Du vet forøvrig at hele superladehistorikken din ligger på kontoen din på tesla.com? Der kan du hente det ut i Excel og se hvor mye du har ladet, så får du korrigert tallene dine.