Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kWh bruker bilen på å lade opp?

Startet av Fleur, søndag 09. januar 2022, klokken 22:33

« forrige - neste »

Fleur

Har en Tesla y og er fersk innen elbil. Har anskaffet oss en lader i garasjen via borettslaget. Er det noen måte jeg kan se hvor mye kWh den bruker hver gang jeg lader, feks per prosent den lader opp? Da kan jeg jo regne ut prisen selv basert på dagens strømpris. Er helt grønn på lading så hittil har jeg bare plugget i men skjønner meg ikke helt på det.

Slik ser det ut når jeg er plugget i

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Motorwatt

Flere apper som kan gjøre dette. Teslascope. Tezlab, Teslafi, etc.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Står vel i app hvor mye den har lagt til for hver lading nå. Du må muligens oppdater software i bilen din, ser det står du må koble til wifi for å oppdatere.

Men ellers så er det 69 kWh tilgjengelig fra 100 til 0%, så det blir 0,69 kWh per prosent. I tillegg er det noe ladetap, regner du med 15% så kan du runde av til 0,8 kWh per prosent. Sikkert noen her som vet om 15% er realistisk..

Problemet for å finne pris er at prisene varierer på timesbasis.

Fleur

Sitat fra: geear på søndag 09. januar 2022, klokken 22:50
Står vel i app hvor mye den har lagt til for hver lading nå. Du må muligens oppdater software i bilen din, ser det står du må koble til wifi for å oppdatere.

Men ellers så er det 69 kWh tilgjengelig fra 100 til 0%, så det blir 0,69 kWh per prosent. I tillegg er det noe ladetap, regner du med 15% så kan du runde av til 0,8 kWh per prosent. Sikkert noen her som vet om 15% er realistisk..

Problemet for å finne pris er at prisene varierer på timesbasis.
Takk. Har nest nyeste softwareversjon, har dette kommet med den siste? Kan ikke se at det står noe sted i min app iallefall. Står aldri noe mer info enn det på toppen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Handyman

Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Teslafi vil vise både ladet og brukt. Man kan legge inn pris når ladingen er ferdig, men blir ikke helt korrekt hvis ladingen går over flere timer. Da må man regne snittpris (som heller ikke blir 100% korrekt).

Ladetapet variere med temperaturer.

Eksempel:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Fleur på søndag 09. januar 2022, klokken 23:03
Sitat fra: geear på søndag 09. januar 2022, klokken 22:50
Står vel i app hvor mye den har lagt til for hver lading nå. Du må muligens oppdater software i bilen din, ser det står du må koble til wifi for å oppdatere.

Men ellers så er det 69 kWh tilgjengelig fra 100 til 0%, så det blir 0,69 kWh per prosent. I tillegg er det noe ladetap, regner du med 15% så kan du runde av til 0,8 kWh per prosent. Sikkert noen her som vet om 15% er realistisk..

Problemet for å finne pris er at prisene varierer på timesbasis.
Takk. Har nest nyeste softwareversjon, har dette kommet med den siste? Kan ikke se at det står noe sted i min app iallefall. Står aldri noe mer info enn det på toppen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Gå i appen, vent til bilen er online, trykk på lynet (ladeikonet). Hos meg står det i antall km lagt til, men jeg mener jeg også har sett det i kWh på et skjermbilde, kanskje avhengig av innstilling på km vs % i bilen.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:17
Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
Sjekket denne, men fant ingen mulighet til å legge inn token. Overså jeg noe? Fant bare at man måtte logge inn med Teslas brukernavn og passord, og det gjør ikke jeg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. januar 2022, klokken 23:21
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:17
Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
Sjekket denne, men fant ingen mulighet til å legge inn token. Overså jeg noe? Fant bare at man måtte logge inn med Teslas brukernavn og passord, og det gjør ikke jeg.
Mener bestemt at jeg brukte Token på denne. Under Privacy Policy på nettsiden står det at den bruker token.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:17
Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
Ser ut som den kun er tilgjengelig for iPhone? I tillegg er ladeboksen på eget anlegg og faktureres direkte fra elektriker/borettslag  og kommer ikke på min egen strømfaktura. (om det har noe å si da?)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Fleur på søndag 09. januar 2022, klokken 23:41
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:17
Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
Ser ut som den kun er tilgjengelig for iPhone? I tillegg er ladeboksen på eget anlegg og faktureres direkte fra elektriker/borettslag  og kommer ikke på min egen strømfaktura. (om det har noe å si da?)
Dersom det er flere brukere av ladepunktet, så må nesten den ansvarlige for abonnementet ha en plan for hvordan kostnadene skal fordeles rettferdig. Uansett er det interessant for deg å vite hvilken strømpris du må betale. Er det timespot, eller en form for variabel/fastpris? Dersom det er timespot er nemlig tidspunktet du lader meget interessant.
Uansett så viser bilen og appen siste ladeøkt i kWt når du bruker %visning. Veldig nøyaktig er det nok ikke, og jeg mener det kun er kWt som er lagt til på batteriet, og at ikke forbruk til tap i laderen og forvarming er med. Dette kan forbruke mer strøm enn det som havner på batteriet.
Hvilen ladeboks er det? Noen bokser har innebygd måler og kan vel logge forbruk for ulike brukere ved å bruke brikke?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på mandag 10. januar 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Fleur på søndag 09. januar 2022, klokken 23:41
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:17
Den norske appen Charged logger ladingen og bruker timespot fra Nord Pool. Den regner så ut reell kostnad for ladingen alt etter hvilken time forbruket var. Husk strømprisen kan endre seg flere kroner fra en time til den neste.  https://getcharged.app/ Appen logger og fremstiller en drøss med andre ting som turer, forbruk,+++++ Genialt.
Ser ut som den kun er tilgjengelig for iPhone? I tillegg er ladeboksen på eget anlegg og faktureres direkte fra elektriker/borettslag  og kommer ikke på min egen strømfaktura. (om det har noe å si da?)
Dersom det er flere brukere av ladepunktet, så må nesten den ansvarlige for abonnementet ha en plan for hvordan kostnadene skal fordeles rettferdig. Uansett er det interessant for deg å vite hvilken strømpris du må betale. Er det timespot, eller en form for variabel/fastpris? Dersom det er timespot er nemlig tidspunktet du lader meget interessant.
Uansett så viser bilen og appen siste ladeøkt i kWt når du bruker %visning. Veldig nøyaktig er det nok ikke, og jeg mener det kun er kWt som er lagt til på batteriet, og at ikke forbruk til tap i laderen og forvarming er med. Dette kan forbruke mer strøm enn det som havner på batteriet.
Hvilen ladeboks er det? Noen bokser har innebygd måler og kan vel logge forbruk for ulike brukere ved å bruke brikke?
Det er en Schneider Evlink Smart Wallbox
Hvor i appen kan jeg se det? Slik ser det ut under lading idag. Ikke vært inne i appen siden forrige bildet jeg la ved

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Mens lading pågår står det en del ladedata rett under "slideren". Når ladeøkten er avsluttet står det noe slikt som: "siste ladeøkt XXkWh" eller noe i den duren. Dette forsvinner på et tidspunkt, men husker om det er ved første kjøretur, eller ved neste lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Jeg ladet natt til søndag, plugget ut i går morges, flyttet bilen et par ganger (men var ikke på kjøretur), og hos meg så står det fortsatt "109 km lagt til under siste ladeøkt" (sikkert fordi jeg har visning på km), under baren for ladegrense. Har 2021.44.30 på bilen og iOS-app 4.4.2-828.

jlan

#14
Hos meg står det i Tesla appen i dag "29 kWh added during last session", mens Easee appen viser 28.2 kWh og Tibber viser 28.17 kWh.

For hele januar viser Easee appen 139.3 kWh, mens Tibber viser 123 kWh på Easee siden og 114 kWh på bilens side. 

Litt forvirrende tall, men hvis en legger Tibbers januar tall til grunn så er det altså ca. 93% som ender opp på batteriet. 

Grunnen til at Easee appen viser mer for januar tror jeg er at den tar med i sin helhet en lading som ble påbegynt i 2021 og avsluttet i 2022. Den viser litt mindre enn Tibber i desember.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA