Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av FrTr, onsdag 01. desember 2021, klokken 10:44

« forrige - neste »

FrTr

1

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Spenningen ser du i appen, helt øverst. Det kan f.eks stå 8/8A 240V 3 kW. 210V begynner å bli lavt.  Jo hvis det er kaldt, og alle naboene bruker mye strøm, så kan spenningen falle. Da kan bilen tro at du bruker en lang skjøteledning. Men jeg tror det kommer en melding om det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

6/6A skal bety at ladestasjonen tilbyr 6A maks, og bilen trekker 6A. Du kan gjerne plugge ut og inn igjen i stikk-kontakten, kjenne om den er varm, se om en LED blinker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

#4
Sitat fra: FrTr på torsdag 02. desember 2021, klokken 21:09
hva mener du med en LED ?
Det kan du google.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/charging_docs/gen_2_umc/Gen2_Mobile_Connector_no_EU.pdf#page=13
Men hvis det bare er grønne lys, prøv gjerne å få lånt deg en annen UMC, hvis det er en slik du bruker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: FrTr på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:27
Spenningen kan vel ikke bare endre seg ?

Joda, spenningen endrer seg fra dag til dag og time til time. Spesifikasjonen på nettet sier 230V +/- 10%, altså alt mellom 207 og 253V er "normalt". Jeg har erfart 250V med Model S og UMC og det gikk i hvertfall helt greit. Har imidlertid aldri opplevd under 215V, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da. 231V er selvfølgelig helt innafor og det er ikke spenningen som gjør at du får lav strømstyrke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:04
... Har imidlertid aldri opplevd under 215V, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da.....
Jeg nødladet i fjor sommer på en lang skjøtekabel. Bilen reduserte strømtrekket straks spenningen sank under 210V. Hvis spenningen sank under 207V på laveste strømtrekk kutter den helt. Den kutter også dersom spenningen varierer mye (pendler).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Jeg lader på 10a i garasjen og har lang kabel ut dit. Så da ser jeg at spenningen detter fra 230v til ca 210 når jeg starter lading. Dette varierer med temperatur osv. Lavere amp gir bedre spenning.

Etter programvareoppdateringa som gav mulighet til å justere ladestrøm fra app har jeg merket at bilen justerer seg selv ned til 9a. Den gjorde ikke det før, da holdt den seg på 10. Så det virker som om bilen har blitt strengere på å justere seg ned. Får ikke noen feilmelding på dette, men jeg har ikke sjekket loggen i bilen enda så kanskje det står noe der.

over 10a på stikkontakt er forresten ikke lov på fast ladeplass ;)

geear

Det er en bug ja, min justerer seg ned til 27A (3-fas) før neste gang bilen plugges i, i stedet for 28, så det har ikke noe med spenningsfall å gjøre. Blir nok fikset.

Kim-

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:29
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:04
... Har imidlertid aldri opplevd under 215V, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da.....
Jeg nødladet i fjor sommer på en lang skjøtekabel. Bilen reduserte strømtrekket straks spenningen sank under 210V. Hvis spenningen sank under 207V på laveste strømtrekk kutter den helt. Den kutter også dersom spenningen varierer mye (pendler).
Den måler spenningen før den starter lading og sjekker hvor mye spenningen detter. Har ladet i flere timer på 195 volt
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på lørdag 04. desember 2021, klokken 11:36
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:29
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:04
... Har imidlertid aldri opplevd under 215V, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da.....
Jeg nødladet i fjor sommer på en lang skjøtekabel. Bilen reduserte strømtrekket straks spenningen sank under 210V. Hvis spenningen sank under 207V på laveste strømtrekk kutter den helt. Den kutter også dersom spenningen varierer mye (pendler).
Den måler spenningen før den starter lading og sjekker hvor mye spenningen detter. Har ladet i flere timer på 195 volt
Det høres jo ganske fornuftig ut at dersom spenningen er lav i utgangspunktet og ikke synker mye når ladingen starter, så vil den lade ved lavere spenning. Takk for info.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mons

Hei TS, fant du ut av dette problemet? Jeg har fått samme på min Model X 100 fra 2017. Lader bare 6A på ladestasjonen i garasjen min, hvor den før ladet med 32A. Blir veldig lite strøm i løpet av en natt...
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA