Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av andre elbiler med Tesla vegglader

Startet av pfosland, søndag 04. desember 2016, klokken 14:44

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: fredag på mandag 01. juli 2019, klokken 01:33
ki brukes innen IT-bransjen som en forkortelse for kibi, som tilsvarer 1024 (eller 2^10).

Bransjen brukte lenge betegnelsen kilobyte for noe som var 1024 bytes, og det er jo feil. Kilo betyr alltid 1000 pr definisjon. Derfor brukes nå kibibytes, mebibytes, gibibytes når man skal benevne noe som er multipler av 2^10

Dette kjenner jeg godt til. Men Ki - eller Kibi - er fortsatt bare tallmengden, du må fortsatt få med hva det er du snakker om. Altså KiB for 1024 Bytes eller Kib for 1024 bits - eller i teorien Kig for 1024 gram. Og det var altså 1000 gram han prøvde å skulle forkorte til "ki" som jeg hadde problemer med.
Model S 85D


sjokomelk

Sitat fra: GeirHM på mandag 01. juli 2019, klokken 10:01
Jeg tar voksenopplæringen med glede! Jeg lader el fra mine 11 kW punkter. Da blir det riktig? Det blir jo fortsatt 11 kW i timen, som er det som betyr noe for meg. For det forteller meg jo noe om hvor lang tid det tar, jeg vet jo størrelsen på batteriene.
Jeg håper kommentarene mine ikke blir tatt som veldig sure oppstøt. De er ment for å informere og opplyse. Samtidig som de er skrevet litt på kanten for å få frem et poeng. ;)

Du er nesten der... 11kW (effekt) i én time blir 11kWh (mengde energi). (kW x h = kWh)

Men sier du 11kWh/h, så har du en H i både teller og nevner, og disse eliminierer hverandre fra regnestykket. Og da sitter du igjen med 11kW effekt. (kWh / h = kW)

Og som Muffinman sier, så har jeg kjørt dette toget ut i grøfta, ned fra broen og helt ut på feil vidde. :police: :-X
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

@sjokomelk: Jeg er faktisk HELT enig i at det er på sin plass å få disse enhetene riktig. Det er ikke pirk eller nerding. Det bra det finnes noen som gidder, så kudos herfra :)

En egen tråd ville sikkert vært bra, men den ville kanskje måtte legges i en kategori som ikke er så folksom.

Sjokomelk er ikke broren til Bjørn, men jeg tror kanskje jeg har sett et glimt av ham når jeg for en tid tilbake skulle sjekke hva dette livestream-greia til Bjørn var for noe. I så fall er det en kobling  8)

Tilbake til topic da?

GeirHM

Fint med voksenopplæring, så lenge opplæringa ikke jager noen fra forumet. Det skjedde ikke her! Og ingen tråd vil noensinne gå som tog på skinner.

kodax

Backontrack:
Jeg får min X om noen uker. Den kommer jeg kanskje til å byte ut med en Skoda, VW e.l. om er par år. Er det TWC jeg burde få montert, eller burde jeg da velge noe annet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

#51
Jeg lader vår i3 på TWC nå. Litt kranglete å få "låst" kabelen i kontakten en gang i blant, men ikke noe krise. Synes TWC fungerer fint, jeg.

Gir 8,4kW på teslaen (220v 3-fas) og ca 3,6kW på i3en, tror jeg. I3en kan ikke nytte seg av alle fasene elns.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kljuka

Hei,

Lurer på om det er mulig å lade VW E-up med Tesla sin hjemmelader? Det er prøvd uten at bilen lades. Er det noen triks man kan gjøre?

Sulle

Tesla sin hjemmelader har innstilling som gjør at den kun lader Tesla. Du må åpne laderen og endre posisjon på microbryter. Se i manual hvilken.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

#54
Sitat fra: Sulle på fredag 14. januar 2022, klokken 18:23
Tesla sin hjemmelader har innstilling som gjør at den kun lader Tesla. Du må åpne laderen og endre posisjon på microbryter. Se i manual hvilken.
Kun hvis det er en eldre TWC. På TWC Gen 3 konfigureres dette via et webgrensesnitt på mobilen. Ikke behov for å åpne ladeboksen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kljuka

Flott, takk for forslagene, skal sjekke manualen og prøve.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA