Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde på motorvei

Startet av Pauli, lørdag 13. februar 2021, klokken 07:47

« forrige - neste »

Pauli

Vi vurderer å kjøpe en MG. Og vi har satt Sandefjord til Oslo som minimum rekkevidde på vinteren uten lading. Vil bilen holde til det på vinteren forutsatt at bilen ikke trøblete med den oppdatering som har vært? A better routeplaner sier delvis ja.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

1000kwh

Det er litt akkurat. Husk at det kan være full snøstorm som kan gi ekstreme forbruk og at batteriet degraderes.

Hvis du aksepterer at det er i grenseland så kan det funke bra.

Pauli

Takk for svar. Da kan det gå, evt legge seg i 100 km/t. Ser for meg at det blir bil nr. 1 i 2-3 år før evt brukt crossover med lengre rekkevidde tar over og leafen er kassert.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

1000kwh

MGen er mest bil for pengene om dagen. Men forbruket er jo høyt uansett temp og fart.

Store deler av året vil jo turen skje med god margin.

Bensinkanna

Kjørte for noen uker siden oslo - kristiansand, da med snø og ca -10. Hadde da 1 ladestopp i porsgrunn. Så ingen grunn til bekymring på den strekningen du nevner

Electric cars in Norway

Sitat fra: 1000kwh på søndag 14. februar 2021, klokken 16:01
MGen er mest bil for pengene om dagen.

1000kwh  :+1: Enig og det gjelder fortsatt. Det er vanvittig mye nybil for pengene. Men men snart det flere nye bilmerker til en billig penge med mye utstyr og da vil også MG merke "presset". Men nå om dagen er det gull for MG eiere.

Radial

#6
Akkurat nå presser vel egentlig bare MG seg selv litt med MG5 til høsten.
Med mye bedre wltp, autoklima, HF og taklast, samt 450-500L stasjonsvogn-bagasjerom..... Blir jo en hit, selv om den trolig bikker 300k med vinterdekk.

ZS klarer gode 10-12mil i -15 med 110-120km/t. Da har du 20% igjen ca men god og varm kupè.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#7
Radial :+1: ja ser den. Men vi får se på prisbildet først mellom de to modellene. For mange er de nok begge svært interessante.

Ett sidespor ift tema er dette under ....


Og det kommer stadig nye elbiler og modeller fremover som vil presse prisene nedover. Se denne:

https://www.elbil24.no/nyheter/na-kommer-norges-klart-billigste-elbil/72977102

kristov

Er denne modellen like håpløs med tanke på rekkevidde om vinteren?

Hva kan man forvente av rekkevidde i -10 C og motorvei?

Radial

Sitat fra: kristov på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:47
Er denne modellen like håpløs med tanke på rekkevidde om vinteren?

Hva kan man forvente av rekkevidde i -10 C og motorvei?
12-14 kanskje, med rekkeviddeangst fra 10-11mil og svært dårlig effekt (30% maks)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Ja, merker i år at man får vesentlig redusert kraft rundt 20%.. Man kan feks ikke holde mer enn 80 km/t opp Lierbakkene.

Så denne bilen er ikke noe motorveimester.

Model S kunne imponere passasjerer med 0-100km/t ned til 5%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA