Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sämre kapacitet efter påfyllning av SAFT-celler

Startet av Proj, søndag 09. januar 2022, klokken 08:10

« forrige - neste »

Proj

Hej,

Jag har gjort ett stort misstag och väntat alldeles för länge med att fylla på vatten i batterierna på min Clio. När jag fyllde på gick det i en dryg liter vatten i varje cell och nu laddar bilen inte mer än 54 Ah, jämfört med tidigare 80-90 Ah. Kan det vara så att jag behöver fylla på elektrolyt i cellerna?

Proj

Är det någon som vet var jag kan få tag på elektrolyt?

Elmo

Hvordan vet du at batteriene bare tar 54Ah lading ?
Jeg tviler egentlig sterkt på at problemet er for svak elektrolytt.
Gjorde du "fullverdig" vannservice eller fyllte du bare vann på kalde batterier ??

Elektrolytten på SAFT NiCd er lut. Husker ikke % men jeg har en del korrekt med styrke som jeg har overtatt fra en tidligere PSA-entusiast 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Proj

Jag fyllde vatten i kalla batterier, så jag misstänker att en del har spillts ut under den första laddningen efter det. Blocken kommer inte längre upp i 8 V under laddning, så laddaren (som inte är en orginal) verkar ge upp efter en viss tid och aldrig påbörja överladdningsfasen. Jag ska se vad spänningen hamnar på när laddaren stänger av. Tror att det är ca 140 V.

Elmo

Om du har fyllt 1 liter vann pr batteri på kalde batterier :o så har du definitivt spillt ut elektrolytt (lut) på første lading ja  :(
Jeg tror det vil være vanskelig å komme tilbake til rett lut-% uten å bytte alt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Proj

#5
Det här hittade jag i Wikin:
SitatElektrolytt: Kalium hydroksid med mindre tilsetning av litium hydroksid. Maks 385g per liter vann eller 23 g KOH/100 ml til å gi en spesifikk gravitet av maks 1.21g/liter.I praksis blander man circa 28 g krystal lut, som er 87% ren pga av vann i krystalstruktur, med 72ml rent vann til å framstille 100 ml ferdig lut ved 20 grader. 500g løst opp i 1.25 liter vann gir det samme styrke.

Är 87% ren Kaliumhydroxid tillräckligt för att använda i batteriet? Kan man vara säker på att resterande 13% är vatten? När jag pratade med SAFT i Oskarshamn verkade det mycket viktigt att Kaliumhydroxiden är så ren som möjligt. Han pratade om 95 %, men jag kan inte mycket om kemi så jag har svårt att förstå skillnaden i renhet på KOH i flytande och kristallin form.

Jag funderar på om jag kan fylla på elektrolyt genom att:
1. Fylla på vatten när elektrolytnivån är som högst för att elektrolytnivån ska bli samma för alla celler
2. Fylla vatten+lut i kalla batterier när elektrolyten har sjunkit ner.
3. Ladda och låta batterierna "koka över"

Vad tror ni om det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA