Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av Joe A, lørdag 13. august 2022, klokken 12:04

« forrige - neste »

Joe A

Hei
Nettopp kjøpt en Corsa e 2021mod, men jeg er første eier. Dette er min første elbil, så trenger litt hjelp med å finne ut av ting.

Kjøpte denne bilen grunnet god rekkevidde. Men når bilen er fulladet så viser bilen at jeg har en rekkevidde på 230km. Etter å ha kjørt bilen en stund, så kan det se ut til at bilen har en effektiv rekkevidde på nærmere 200km. Dette er langt unna det jeg hadde forventet da jeg trodde det skulle være mye nærmere 330km om sommeren.

Flere som har erfaring med dette?

Daniel_0007

Rekkevidde viseren kan ikke stoles på desverre, den viser rekkevidde basert på siste kjøre turer, 330km er som regel når man kjører 70-80 km/t i fint vær, kjører du mye motorvei så er nok 230 mer reel.
Model 3 2019 LR Rwd

Joe A

Jeg forstår. Jeg har kjørt bilen under forskjellige forhold og med ulik kjørestil, men jeg klarer aldri å tilbakelegge en distanse lengre enn 220km. Ut ifra naf testen som er gjort, ulike bilforum som har testet den og oppgitt wltp, så hadde jeg forventer at den skulle kunne klare å kjøre nærmer 300-330km nå om sommeren.

Men om dette er normen for alle andre som eier denne typen bil, så er det ingenting å få gjort med det.

Contango

Bruk ABRP (a better routeplanner). Den er for konservativ, men hvis du justerer "calibrated reference consumption" så blir den mer nøyaktig. Jeg har ikke tallet for Corsa men vår e208 er på ca 185. Opelen er litt mer aerodynamisk, så 185 burde være litt konservativt for den bilen. Standardtallet for Opelen på 198 er i alle fall alt for høyt.
Disse rekkeviddediskusjonene er veldig vanskelige for rekkevidden er svært avhengig av kjøremønster, topografi og værforhold. Når du bruker ABRP kan du simulere ganske nøyaktig hvor langt du kommer på "dine" turer og under forskjellige klimatiske forhold. Du vil se at variasjonene er veldig store. For biler som de fra Stellantis som mangler noe som ligner på fornuftige rekkevidde estimater i bilen er ABRP gull verdt. Da kan du faktisk planlegge turene dine ganske presist. Anbefales på det sterkeste.
Betaler du for et ABRP abonnement og enten kjøper en OBD til bilen eller kjøper et abonnement fra Tronity kan ABRP fange dataene fra bilen og gi deg "live" estimater samt batteriprosent. Kjører du lengre turer er det et "må ha" for disse bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Joe A


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA