Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat låst etter bytte av frontrute

Startet av Pitmairen, fredag 07. januar 2022, klokken 22:18

« forrige - neste »

Pitmairen

Jeg byttet frontrute i dag og merket når jeg kjørte hjem at varmeapparatet ikke fungerer som før når det står på auto. Det ser ut til å være låst på ganske høy viftehastighet med luft kun fra ventilene mot frontruta. Har prøvd å reboote, men er det endret ingenting.

Fant noen flere med samme problem her https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/strange-hvac-issue-since-windshield-replacement.238226/

Virker som at fiksen er å få tesla til å reinstallere firmware.

Litt merkelig at det ser ut til å skje med mange andre. Kanskje det er meningen at det skal være slik for å varme ruta litt ekstra slik at limet skal tørke bedre?

Noen andre som har opplevd dette?

trykkertor

Sitat fra: Pitmairen på fredag 07. januar 2022, klokken 22:18
Jeg byttet frontrute i dag og merket når jeg kjørte hjem at varmeapparatet ikke fungerer som før når det står på auto. Det ser ut til å være låst på ganske høy viftehastighet med luft kun fra ventilene mot frontruta. Har prøvd å reboote, men er det endret ingenting.

Noen andre som har opplevd dette?
Ikke opplevd nøyaktig det samme, men reagerer på at etter jeg gikk fra 44.25 til 44.30, så jobber kupeviften på mye høyere tempo enn tidligere, selv om ønsket kupévarme er oppnådd.
Før la jeg ikke noe særlig merke til viften straks varmen var oppnådd i bilen. Nå synes jeg viften støyer fra jeg starter til jeg er fremme.

Janskrotnes

Hadde nøyaktig samme problem (2021 Model - hentet ut i juni)
Dette ble ikke borte av seg selv(selv med diverse reset) så endte opp med å bestille service time.
Tesla selv sa at de ikke gjorde noe, men når jeg fikk bilen tilbake så virket auto funksjon som den gjorde før bytte.
Byttet frontrute hos Hurtigruta

Pitmairen

Hmm, i dag har bilen også varmet seg selv opp til 20 grader virker det som, ifølge intern temp i appen, selv om ikke klima eller forvarming er aktivert.

Jeg får høre om de kan sende siste oppdatering på nytt, som visstnok skal fikse problemet. Det er et stykke til service-senteret, så håper jeg ikke trenger å ta den inn på service for å fikse dette.

i3_vest

Jepp - måtte bytte frontrute sist fredag etter steinsprut. I etterkant av dette har klimaanlegget kjørt seg selv på høy guffe når den står på "auto" og det er ikke mulig å stille inn luftuttaksretningen. I tillegg viser innetemperaturen stadig vekk 35-40 grader på appen (noe det ikke er). Har meldt inn på servicetime, så får se hva som skjer. Evt om det løser seg dersom det kommer en oppdatering av styringssystemet først.

Ingeniøren

Dagens biler har blitt meget avanserte. Det sitter flere sensorerer og kamera i frontruta på dagens biler. De sier selv på reklamen at de kalibrerer dette ved bytte, men gjør de det ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Pitmairen

Det løste seg for meg etter installasjon av ny oppdatering.

i3_vest

Jepp - etter installasjon av siste oppdatering i bilen så gikk både temperatursensor og klimakontrollen tilbake til normalen. Så da var det bare å avbestille servicen! Men kan jo være verdt å merke seg for andre som skifter frontrute, at dette da kan inntreffe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA