Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladetemperatur overstiger grenseverdi - lading stopper etter kort tid

Startet av rolian, fredag 07. januar 2022, klokken 21:25

« forrige - neste »

rolian

Hei,
Har de siste dagene hatt problemer med lading av min Tesla S på hjemmeladeren (easee).
Etter kot tid stopper den ladingen, og jeg får en melding om at "ladetemperatur overstiger grenseverdi" og den slutter å lade.
Det skjer ikke når jeg lader den andre bilen på samme lader (Peugeot Ion), og det er heller ikke problemer å lade Teslaen på supercharging.
Noen med tips til hva som er galt? Merk: har lavt kjølevæseke nivå, og skal ha den på service om en uke.
Kan det være ladekabelen (fulgte med bilen da jeg fikk den i januar 2018)?

Muffinman

Hvilken effekt lader du med? Er det boksen eller bilen som gir feilmeldingen?

Skulle ikke tro at en veggboks klarer å overopphete batteriet, men jeg antar at om det er veldig lite kjølevæske får en ikke jevnet ut temperaturen mellom cellene heller. Kan hende det er ei "dårlig" celle som blir for varm og velter hele lasset - har du prøvd å stille ned ladestrømmen og lade saktere?

Om det er noe i boksen som blir for varmt og det ikke skjer på den lille bilen kan det jo skyldes at den trekker mindre strøm, men det blir bare spekulasjoner herfra :)

offpist

Med lavt kjøleveske nivå kan man fort se for seg at kjølevesken ikke greier å sirkulere.

Tror ikke det er noen fare for at batteri cellene blir for varme nå om vinteren.

Men du har jo batteri varmeren som forsøker å varme batteriene.
Den vil jo fort bli for varm og stenge ned om ikke vesken sirkulerer.

Det andre er onboard laderen, den trenger også sirkulasjon av kjøleveske for å kjøle seg ned.

Bare teorier.
Men hvis du kobler på en OBD dongle så ser man fort hvor problemet ligger.



Kjører:
Grå 2013 Model S P85

rolian

Takk for gode innspill. Det er bilen som gir beskjeden om ladeproblemene.
Jeg satte ned hastigheten fra 24A til 16A, og da ladet den helt fint om enn litt saktere.
Så kan jo hende dette har med kjølevæsken å gjøre. Skal sjekke med Tesla også når jeg leverer den på service for å fikse lekkasjen

MrBacardi

Får du lov av Tesla å lade bilen når du har kjølevæskelekkasje? Jeg fikk kun lov til å få den ut av garasjen da en ventil fikk lekkasje på min, ikke noe mer. Så kom de kjapt med loaner på kranbilplan.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

BMW850

Merkelig at kjølingen er tilstrekkelig på superlading men ikke hjemme. Er ikke noe eget ekstra kjølesystem når man superlader.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

offpist

Kan være onboard laderen som klager på temperatur, ikke batteriet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA