Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Handyman

#90
Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:18
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:53
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.

Nå vrir du deg vekk, men det er helt greit.

Når det gjelder diskusjonen rundt "forvente" og "estimat" så vil jeg personlig mene at dersom Elon/Tesla skriver "forvente" så hadde jeg beregnet "tesla-tid" på det og tatt det med en stor klype salt. Jeg hadde med andre ord ikke forventet at det ble en sannhet. Ei heller estimert at det ble en sannhet for den del (en rar settning å skrive). Hadde de derimot skrevet "estimat", ja da hadde jeg hatt høyere forventninger til hva de skriver og forventet at det burde stemme mer nøyaktig med tiden de anga og jeg kunne selv estimert litt mer nøyaktig.

Dette kommer jo tydlig frem når en ser på hva NAOB skriver om de to ordene.
https://naob.no/ordbok/forvente
"regne med (noe positivt[...])" altså noe Elon gjør i tide og utide og er svært så optimistisk med, særlig når det gjelder tidsbruk (som han tilsyneltande estimerer, så det stiller jo hans estimater i et dårlig lys også).

https://naob.no/ordbok/estimat
"fremkommet ved sannsynlighetsberegning" som vi må tro at Tesla er i stand til å gjøre, eller i dagligtale "anslag", altså en "omtrentlig beregning" som altså er "i nærheten av det riktige ; noenlunde nøyaktig".

Tesla skriver da også nå, "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021", så de som da mener at dette er et estimat og/eller mener de får bilene sine da, de blir nok skuffet. Siden Tesla her har valgt å "forvente" fremfor å "estimere" så får vi også tro at det fortsatt er stor usikkerhet rundt dette tidspunktet. Om Tesla skulle lovd noe mer presist ville uansett være svært uvanlig da det er mange faktorer de ikke har kontroll på her.

Både "forvente" og "estimere" kan være rimelig vage angivelser her, det ene basert på tro og håp, det andre på beregninger. Og det ligger til grunn for mine tidligere uttalelser om at jeg ikke tror vi får se første Model Y kundebilen i Norge, levert fra Tyskland, før nærmere jul.

At folk legger ulik betydning i de to ordene er derfor ikke så rart. De betyr jo ulike ting. Men de er begge vage av ulik styrke.

Beklager om dette ble off-topic for tråden. For å hanke den inn igjen så tror jeg Elon gjør lurt i å trekke short range inntil videre. Tesla må levere på noe de andre ikke har og da må rekkevidden være svært god.
Jeg brukte ordene forvente og estimat som to forskjellige eksempler på ord som mange oppfatter ulikt.
Altså at mange er ikke enig i betydningen av ordet forvnete. Ingen sammengheng med ordet estimat, det var bare et annet eksempel på et ord man er uenig i hva betyr.
Ellers takk et interessant innlegg om ordene, og at de ikke skal ses i sammenheng. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MaxQ

Beklager sammenblandingen. Jeg mente å huske at det var mye støy rundt dette for litt siden på forumet og antok her feil, derav min sammenblanding.

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Hmm, LPF har kommet enda lenger.

4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 04. august 2022, klokken 19:51
Hmm, LPF har kommet enda lenger.

4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
Hva er LPF? LFP er Lithium jernfosfat batterier...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. august 2022, klokken 21:21
Sitat fra: Radial på torsdag 04. august 2022, klokken 19:51
Hmm, LPF har kommet enda lenger.

4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
Hva er LPF? LFP er Lithium jernfosfat batterier...

Flisespikkeri😜🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elbrom

Sitat fra: Samco på tirsdag 14. juli 2020, klokken 08:36
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer

Av nysgjerrighet... er disse bilene MiC eller MiA?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: Elbrom på lørdag 06. august 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Samco på tirsdag 14. juli 2020, klokken 08:36
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer

Av nysgjerrighet... er disse bilene MiC eller MiA?
Vi er i 2022 nå, ikke 2020
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA