Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt importert kia e-niro 2021

Startet av Batman, fredag 07. januar 2022, klokken 15:24

« forrige - neste »

Batman

hei,

det er flere kia e-niro 2021 på finn som selges til rundt 330 000 og <1000km kjørt. Jeg er interessert i dem, men etter å ha snakket med selgere er alle importert fra Tyskland. Selgere hevder at de er tilpasset nordisk vinter og har offisiell kia-garanti. tror du det er store risikoer med bruktimporterte biler, som jeg ikke er klar over? Jeg må kanskje selge bilen om 2 år på grunn av jobb

OleBrum2


Det jeg har hørt om disse bilene er at det er liten forskjell fra «de norske». Bagasjesrom er vel litt lavere (men kan enkelt senkes ved å fjerne noe isopor). Lurer også på om de bare fås med delskinn. Ellers er det ganske likt. Det er noen garantibegrensninger som går på 12V batteri ift til «norsk», men det er liten kostnad om det ryker. Ellers er det fortsatt samme 7 års garanti fra Kia.

Det jeg har lest er at disse kan importeres ekstra billig via et smutthull. Den tyske stat subsidierer elbiler til bedrifter, slik at Niro kommer ned i 25 000 Euro. De kan ikke selges videre før etter 6 mnd av selskap som kjøper den. Ergo kjøper noen en del kvanta via tysk forma, setter dem i et parkeringshus i 6 mnd...og deretter kommer de til Norge. Profitt.

Jeg personlig tror de er gode kjøp. Men, skal du selge igjen om 2 år; vær klar over at mange er skeptisk til importkilder, da det er vanskelig å få oversikt over forskjeller i utstyr og garanti kontra «norske». De færreste potensielle kjøpere kommer til å sette seg inn i dem...mange styrer automatisk unna. Dog ikke gitt at verdifall blir stort...spesielt om du sparer 60-70.000 kontra «ny norsk bil» i utgangspunktet ved kjøp.

Electric cars in Norway

Sitat

Det jeg har hørt om disse bilene er at det er liten forskjell fra «de norske».

BOS tar understellsbehandling på e-Niro, hvertfall da de første kom...de senere vet ikke jeg...

Batman

Takk for hjelpen. Ja, understellsbehandling er noe tyske biler ikke har, men etter å ha snakket med få importører kan de fikse det for 4000 kr.

Batman

hvorfor tar de ikke med tesla fra tyskland :) :)

Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 08. januar 2022, klokken 19:45

Det jeg har hørt om disse bilene er at det er liten forskjell fra «de norske». Bagasjesrom er vel litt lavere (men kan enkelt senkes ved å fjerne noe isopor). Lurer også på om de bare fås med delskinn. Ellers er det ganske likt. Det er noen garantibegrensninger som går på 12V batteri ift til «norsk», men det er liten kostnad om det ryker. Ellers er det fortsatt samme 7 års garanti fra Kia.

Det jeg har lest er at disse kan importeres ekstra billig via et smutthull. Den tyske stat subsidierer elbiler til bedrifter, slik at Niro kommer ned i 25 000 Euro. De kan ikke selges videre før etter 6 mnd av selskap som kjøper den. Ergo kjøper noen en del kvanta via tysk forma, setter dem i et parkeringshus i 6 mnd...og deretter kommer de til Norge. Profitt.

Jeg personlig tror de er gode kjøp. Men, skal du selge igjen om 2 år; vær klar over at mange er skeptisk til importkilder, da det er vanskelig å få oversikt over forskjeller i utstyr og garanti kontra «norske». De færreste potensielle kjøpere kommer til å sette seg inn i dem...mange styrer automatisk unna. Dog ikke gitt at verdifall blir stort...spesielt om du sparer 60-70.000 kontra «ny norsk bil» i utgangspunktet ved kjøp.

Daniel_0007

#5
Sitat fra: Batman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 11:24
hvorfor tar de ikke med tesla fra tyskland :) :)

Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 08. januar 2022, klokken 19:45

Det jeg har hørt om disse bilene er at det er liten forskjell fra «de norske». Bagasjesrom er vel litt lavere (men kan enkelt senkes ved å fjerne noe isopor). Lurer også på om de bare fås med delskinn. Ellers er det ganske likt. Det er noen garantibegrensninger som går på 12V batteri ift til «norsk», men det er liten kostnad om det ryker. Ellers er det fortsatt samme 7 års garanti fra Kia.

Det jeg har lest er at disse kan importeres ekstra billig via et smutthull. Den tyske stat subsidierer elbiler til bedrifter, slik at Niro kommer ned i 25 000 Euro. De kan ikke selges videre før etter 6 mnd av selskap som kjøper den. Ergo kjøper noen en del kvanta via tysk forma, setter dem i et parkeringshus i 6 mnd...og deretter kommer de til Norge. Profitt.

Jeg personlig tror de er gode kjøp. Men, skal du selge igjen om 2 år; vær klar over at mange er skeptisk til importkilder, da det er vanskelig å få oversikt over forskjeller i utstyr og garanti kontra «norske». De færreste potensielle kjøpere kommer til å sette seg inn i dem...mange styrer automatisk unna. Dog ikke gitt at verdifall blir stort...spesielt om du sparer 60-70.000 kontra «ny norsk bil» i utgangspunktet ved kjøp.


Tesla er vel dyrere i Tyskland selv med incentivene etter 6 måneder  :P
Model 3 LR koster 547 000 i tyskland mot 477 000 i norge.
En annen ting at tesla er ganske kjappe med leveransene typ maks 3 måneder, flere som kjøper import bil for å slippe å vente et år på bil fra andre merker.
Annen ting at flere merker selger kun godt utstyrte modeller i Norge, typ huyndai og kia mens man kan få en mer ribbet utgave i utlandet for en billigere penge hvis man ikke trenger alt utstyr.
Model 3 2019 LR Rwd


Trekkoppbil

Jeg ville nok importert sjølv, om jeg skulle ha en importbil.

Bare pass på å søke etter biler med momsrefusjon.

Bjoris

Det er vel slik at du ikke har veihjelp og så er det dette med reklamasjonsansvar. Skulle det dukke opp ting som ikke Bos vil dekke på garanti så må en reklamere og da må du reklamere til butikken du kjøper bilen hos og ikke offisielle forhandler.

Dette KAN jo være en issue, spesielt kanskje om du selger bilen igjen, men alt handler om hvor mye billigere du får bilen. Det er noen ting som gjør at importbiler skal være en del billigere for at ikke verditapet skal bli større...

arthur

Veihjelp er vel inkludert i en vanlig kaskoforsikring?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Batman

ja, veihjelp bør være en del av forsikringen. Jeg forstår ikke helt Bjoris, BOS vil ikke hjelpe kun med veihjelp, eller kan BOS nekte å hjelpe med andre saker?

TB

Bjoris tenker kanskje på mobilitetsgaranti ?

https://www.kia.com/no/din-bil/tjenester/veihjelp/
Sitat
Om uhellet er ute
Vår 24 timers mobilitetsgaranti er ett samarbeid med Falck redning og gir deg 24 timers assistanse.

Alle biler blir levert med gratis assistanse frem til første service. Etter første service vil tjenesten fornyes hver gang du har service på ett autorisert Kia-verksted i Norge. Selvforskyldte uhell som drivstoff-/strøm-mangel, feilfylling, punktering etc. dekkes ikke av Kia assistansen. I slike tilfeller kan assistansen benyttes, men eier blir da ansvarlig for kostnadene. For biler registrert før 01.10.2019 gjelder 3 års fri veihjelp.
Gjelder biler importert og solgt av Kia Bil Norge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fsnass

Er det noen forskjell på å kjøpe importert bruktbil fra merkevareforhandler (Birger N Haug) og en annen forhandler? Noen som har peiling?

Vurderer på bytte ut vår Nissan Leaf Launch Edition med en bil som har bedre rekkevidde og litt mer plass (men som samtidig ikke koster skjorta)

TB

Ved bruktimport / gråimport må en forholde seg til selger i noe større grad enn ved kjøp fra merkevareforhandler.

Om en kjøper fra en liten selger kan denne legge ned / gå konkurs. Om fabrikkgarantien da er utløpt, eller ikke gjelder det som er feil vil en måtte ta kostnaden selv.

Slik jeg forstår er fabrikkgarantien mye bedre / varer lengre enn før selv ved import.

Det var ikke uvanlig med 3 års fabrikkgaranti tidligere, om bilen da var 1 år når en kjøpte den hadde en i praksis bare 2 år garanti.

Her er det Kia selv skriver:

Gjelder garantien for parallellimporterte biler?
Du vil få vanlig garanti i Norge, men du er ikke beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov mot Kia Bil Norge eller Kia-forhandler. Du har ingen rettigheter via det norske veihjelpsprogrammet Kia Assistanse. Begrenset garanti gjelder for radio (3 år / 100.000 km.) og 12 volts batteri (2 år). Du har ingen mobilitetsgaranti ved garantireparasjoner.

Husk at garantien starter når bilen ble registrert første gang, ikke når bilen ble registrert i Norge.
Det kan også være avvikende spesifikasjoner fra "norske" biler. Bilene Kia Bil Norge leverer har et gjennomgående høyt utstyrsnivå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fsnass

Ja, ikke sant.

Et medlemskap i f.eks. Elbilforeningen vil vel kunne bøte på at det man ikke har rettigheter via Kia Assistanse? Medlemskap i Elbilforeningen byr jo på veihjelp 24 timer i døgnet.

Vil ikke dette gjøre samme nytten?

Så på en E-Niro i dag. Er jo meget fristende. Da har man jo en familiebil til en pris som ikke er hårreisende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA