Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpekontraktens pkt. 3 PRIS

Startet av Løytnanten, torsdag 06. januar 2022, klokken 17:25

« forrige - neste »

Løytnanten

Jeg har nettopp skrevet litt om dette punktet i kjøpekontrakten under emnet ID.4 på Finn, men jeg synes saken fortjener sin egen tråd.

Mange later til å tro/mene at når man har skrevet kontrakt på ny ID.4 så er prisen låst, og man løper ingen risiko for prisstigning frem til levering. Det vil jeg hevde er feil, og jeg viser til pkt. 3. PRIS under kjøpsvilkårene. Et utdrag derfra lyder:

Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilvarende.

Jeg tolker den første setningen som at vi som har vært så "heldige" at vi ikke har fått levert bilen "før utløpet av avtalt leveringstid" er beskyttet mot prisøkning når økningen ikke er iverksatt før siste antatte leveringsdato. Hvis jeg hadde hatt siste leveringsdato lenger frem i tid, ville jeg imidlertid ikke følt meg like trygg.

Jeg vet i alle fall hva jeg hadde gjort hvis jeg var importør/fabrikk og opplevde disse tiders betydelige prisøkninger på både rå- og ferdigvarer og samtidig hadde ventelister herfra til månen....

Trond.m

Det er vel ingen som tror at Møller vil øke prisen på en bil som blir kraftig forsinket grunnet delemangel. For det første ville da mange kunder ha rett til å kansellere kontrakten fordi leverandøren ikke har oppfylt sine forpliktelser. Dessuten ville leverandørens omdømme bli skadelidende. Vi har diskutert dette tidligere, og det har vist seg å være en helt ubegrunnet frykt.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:23
Det er vel ingen som tror at Møller vil øke prisen på en bil som blir kraftig forsinket grunnet delemangel. For det første ville da mange kunder ha rett til å kansellere kontrakten fordi leverandøren ikke har oppfylt sine forpliktelser. Dessuten ville leverandørens omdømme bli skadelidende. Vi har diskutert dette tidligere, og det har vist seg å være en helt ubegrunnet frykt.

Så du tror altså, Trond.m, at kunder som har bestilt ID.4 i den senere tid, med svært usikkert leveringstidspunkt, vil få bilen levert til samme pris som vi som bestilte bil våren 2021. Det vil overraske meg stort, men tiden vil vise.

Trond.m

#3
Selvfølgelig. De kan forhandleren bekrefte skriftlig hvis du ønsker. De som har bestilt nylig får den prisen som står på kontrakten, og det er vel litt høyere enn prisen våren 2021. Fikk en bil i går som skulle vært levert før uke 42.. På tross av prisstigning siden bestilling, var prisen justert ned i forhold til kontrakten med 7400 kr slik importøren lovet tidligere. Forstår ikke helt hvorfor noen er så opptatt av å skape usikkerhet om dette.

Bjoris

Juridisk kan de nok øke prisen, men dette skjer ikke i praksis så lenge det ikke gjelder offentlige avgifter.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:35
Selvfølgelig. De kan forhandleren bekrefte skriftlig hvis du ønsker. De som har bestilt nylig får den prisen som står på kontrakten, og det er vel litt høyere enn prisen våren 2021. Fikk en bil i går som skulle vært levert før uke 42.. På tross av prisstigning siden bestilling, var prisen justert ned i forhold til kontrakten med 7400 kr slik importøren lovet tidligere. Forstår ikke helt hvorfor noen er så opptatt av å skape usikkerhet om dette.

Jeg bare tolker/minner om betingelsene i kontrakten vi har signert og bundet oss til. Du tar det for gitt at fabrikk/importør ikke vil benytte seg av sin kontraktfestede rett til å justere prisen i inngåtte kontrakter ved prisstigninger som ubønnhørlig må komme. Igjen - tiden vil vise.

Bjoris

#6
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 06. januar 2022, klokken 22:54
Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:35
Selvfølgelig. De kan forhandleren bekrefte skriftlig hvis du ønsker. De som har bestilt nylig får den prisen som står på kontrakten, og det er vel litt høyere enn prisen våren 2021. Fikk en bil i går som skulle vært levert før uke 42.. På tross av prisstigning siden bestilling, var prisen justert ned i forhold til kontrakten med 7400 kr slik importøren lovet tidligere. Forstår ikke helt hvorfor noen er så opptatt av å skape usikkerhet om dette.

Jeg bare tolker/minner om betingelsene i kontrakten vi har signert og bundet oss til. Du tar det for gitt at fabrikk/importør ikke vil benytte seg av sin kontraktfestede rett til å justere prisen i inngåtte kontrakter ved prisstigninger som ubønnhørlig må komme. Igjen - tiden vil vise.

Nå er vi ganske mange som har kjøpt mange biler opp igjennom som det har blitt prisendringer på før utlevering og det har ordnet seg ganske så greit. De gangene prisene har gått ned så har det vært litt baluba, men både Tesla og VW med 1ST lot alle få redusert pris samtidig som kunden har sluppet unna å ta ny pris om den har gått opp...

Men du har rett i at hva som skjer i fremtiden vet ingen og juridsk har de nok muligheten, men jeg tror det blir dårlig PR for dem...

Ett av de beste eksemplene på dette er jo Tesla Model Y som Tesla økte prisen med på tilsammen 70 kNOK, men vi som bestilte tidlig fikk likevel kjøpe den for gml pris, da hadde vi ventet i 3 år ...

ENTO

Sitat fra: Bjoris på torsdag 06. januar 2022, klokken 23:02
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 06. januar 2022, klokken 22:54
Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:35
Selvfølgelig. De kan forhandleren bekrefte skriftlig hvis du ønsker. De som har bestilt nylig får den prisen som står på kontrakten, og det er vel litt høyere enn prisen våren 2021. Fikk en bil i går som skulle vært levert før uke 42.. På tross av prisstigning siden bestilling, var prisen justert ned i forhold til kontrakten med 7400 kr slik importøren lovet tidligere. Forstår ikke helt hvorfor noen er så opptatt av å skape usikkerhet om dette.

Jeg bare tolker/minner om betingelsene i kontrakten vi har signert og bundet oss til. Du tar det for gitt at fabrikk/importør ikke vil benytte seg av sin kontraktfestede rett til å justere prisen i inngåtte kontrakter ved prisstigninger som ubønnhørlig må komme. Igjen - tiden vil vise.

Nå er vi ganske mange som har kjøpt mange biler opp igjennom som det har blitt prisendringer på før utlevering og det har ordnet seg ganske så greit. De gangene prisene har gått ned så har det vært litt baluba, men både Tesla og VW med 1ST lot alle få redusert pris samtidig som kunden har sluppet unna å ta ny pris om den har gått opp...

Men du har rett i at hva som skjer i fremtiden vet ingen og juridsk har de nok muligheten, men jeg tror det blir dårlig PR for dem...

Ett av de beste eksemplene på dette er jo Tesla Model Y som Tesla økte prisen med på tilsammen 70 kNOK, men vi som bestilte tidlig fikk likevel kjøpe den for gml pris, da hadde vi ventet i 3 år ...

Ser du har id4 gtx i bestilling for levering juni/juli 2022. Når bestilte du den ? Vurder selv  å bestille id4  gtx nå og fikk samme leveringstidspunkt !

ID4

Fikk skriftlig fra selger at han gir prisgaranti på kontrakt som er inngått.

Så er ikke veldig bekymret.

Mye mer bekymret for leveringstid.

Trond.m

Bra. Det er merkelig at noen synes det er mer naturlig å skrive om sine bekymringer og skape usikkerhet hos andre,  framfor å sende en epost til sin forhandler.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på fredag 07. januar 2022, klokken 13:42
Bra. Det er merkelig at noen synes det er mer naturlig å skrive om sine bekymringer og skape usikkerhet hos andre,  framfor å sende en epost til sin forhandler.

Og jeg synes det er merkelig at noen kan hevde at de er immune mot prisstigninger når det fremgår tydelig og klart av kontrakten de har signert at det er de ikke.

Trond.m

Kontakt din forhandler i stedet og be om at han også bekrefter for deg at det er prisgaranti på inngåtte kontrakter. Du kan sikkert få det skrevet inn i avtalen også hvis du dette gir deg søvnløse netter.

Løytnanten

#12
Sitat fra: Trond.m på fredag 07. januar 2022, klokken 16:41
Kontakt din forhandler i stedet og be om at han også bekrefter for deg at det er prisgaranti på inngåtte kontrakter. Du kan sikkert få det skrevet inn i avtalen også hvis du dette gir deg søvnløse netter.

Trond.m - du har nok misforstått min situasjon. Jeg har ingen problemer med å akseptere betingelsene og konsekvensene av kontrakten jeg har signert. Jeg sover som et spebarn med de forpliktelsene jeg har påtatt meg.

Mitt anliggende i denne saken er bare å arrestere påstander fra dem som hevder at de har kontrakt som beskytter dem mot prisstigninger fra fabrikk/importør i tiden frem mot leveringstidspunktet. No more - no less.

I mitt tilfelle så er jeg jo så heldig at det ikke er gjennomført noen prisjustering i perioden fra min bestilling 21.05 frem til og med seneste angitte leveringsuke (uke 51). Dermed er jeg, i henhold  til denne klausulen i kontrakten, immun mot prisstigninger:

"Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilvarende."

Jeg har derfor null behov for å kontakte min forhandler for ytterligere garantier.

Og en ting til Trond.m - du skriver: "Kontakt din forhandler i stedet og be om at han også bekrefter for deg at det er prisgaranti på inngåtte kontrakter."

Det er altså ingen "prisgaranti på inngåtte kontrakter" - tvert imot!

Trond.m

#13
@Løytnanten..Hvor har du det fra at det ikke er prisgaranti på inngåtte kontrakter ? En forhandler vil kunne bekrefte det. Men for de som har planer om å selge sin GTX til overpris, så vil det kanskje være gunstig at det er usikkerhet om prisen ved bestilling fra forhandler.

Løytnanten

#14
Sitat fra: Trond.m på fredag 07. januar 2022, klokken 19:37
@Løytnanten..Hvor har du det fra at det ikke er prisgaranti på inngåtte kontrakter ? En forhandler vil kunne bekrefte det. Men for de som har planer om å selge sin GTX til overpris, så vil det kanskje være gunstig at det er usikkerhet om prisen ved bestilling fra forhandler.

Fint Trond.m, da kan du, eller andre som måtte ha det,  jo bare legge ut en inngått kjøpekontrakt her med prisgaranti.

I min uvitenhet trodde jeg at det ble benyttet de samme kontraktene i hele Møller-systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA