Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status på tilgjengelighet av tilhengerfeste og takstativ

Startet av hjulkast, torsdag 06. januar 2022, klokken 15:47

« forrige - neste »

hjulkast

Jeg sendte en forespørsel til onlineordersEMEA(at)tesla.com rett før jul angående når jeg kan forvente at tilhengerfeste og takstativ blir tilgjengelig for kjøp, og fikk dette til svar i dag:

Hi,

Thank you for contacting us and please excuse the delay in getting back to you.

Tow package:
We expect to begin retrofits now in early 2022. If you have not done so already, please indicate your interest on shop.tesla.com for this product, and we will e-mail you as soon as this product is available to order.

Roof rack:
Unfortunately we do not have a date yet for when this will be restocked.

Have a nice day


Er det noen som har hatt hell med å anskaffe takstativ direkte fra Tesla SC?

bjheggset

#1
Jeg spurte i går om takstativ i chat, og fikk omtrent samme svar: "Nei, dessverre."

Model 3 har jo solgt i bøtter og spann i år også, takstativ på lager der i går når jeg sjekket.. Har fulgt med på takstativ siden sist det ble utsolgt til Y, godt over 2mnd tror jeg, fortsatt ingenting. Kunne sikkert gått for tredjeparts-stativ, men med glasstak og alt det så vil jeg ha originalt.

Handyman

Takstativ kommer inn med ujevne mellomrom og blir utsolgt med en gang. Jeg var heldig å fikk stativ tidlig.
Siden bilen ikke har oppgitt taklast, så er det kun Teslas originale tilbehør som gjøre det mulig å fakte last lovlig på taket. Står tydelig forklart i manualen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: bjheggset på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:15
Jeg spurte i går om takstativ i chat, og fikk omtrent samme svar: "Nei, dessverre."

Model 3 har jo solgt i bøtter og spann i år også, takstativ på lager der i går når jeg sjekket.. Har fulgt med på takstativ siden sist det ble utsolgt til Y, godt over 2mnd tror jeg, fortsatt ingenting. Kunne sikkert gått for tredjeparts-stativ, men med glasstak og alt det så vil jeg ha originalt.
Glasstaket er ikke i inngripen med takstativet på noe vis. Det festes i kroker under kanten på glasstaket, og hviler på karosseriet. Har for ordens skyld kjøpt originalt selv, men akkurat glasstaket var ikke min bekymring.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:12
Sitat fra: bjheggset på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:15
Jeg spurte i går om takstativ i chat, og fikk omtrent samme svar: "Nei, dessverre."

Model 3 har jo solgt i bøtter og spann i år også, takstativ på lager der i går når jeg sjekket.. Har fulgt med på takstativ siden sist det ble utsolgt til Y, godt over 2mnd tror jeg, fortsatt ingenting. Kunne sikkert gått for tredjeparts-stativ, men med glasstak og alt det så vil jeg ha originalt.
Glasstaket er ikke i inngripen med takstativet på noe vis. Det festes i kroker under kanten på glasstaket, og hviler på karosseriet. Har for ordens skyld kjøpt originalt selv, men akkurat glasstaket var ikke min bekymring.
Det stemmer. På min TM3 var ikke gummiføttene nær glasset en gang. Alt hvilte på stål. Og som du sier så festes korkene i bøyler som har klaring opp til glasset. Men når det er sagt så finnes det noen som har stammet for hardt, helt slik at krokene strekker bøylene så mye at de til slutt treffer glasset og det knuser. Dette skjer kun dersom man strammer alt for mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

#5
Fra insideEVs:
"Trailer Auxiliary (tow hitch enabled vehicles): It's been disabled. New 12 LV Li-ion battery requires a new power conversion adapter to be compatible with 12-volt trailer power. Adapter will be available in Mid-2022 & owners can retrofit then. Trailer lights/brakes not impacted."

Jeg skjønte ikke helt hva dette betyr (siden "Trailer lights... not impacted"), men dette kompliserer vel tilhengerfeste logistikken ytterligere.

https://insideevs.com/news/559570/report-amd-ryzen-retrofits-tesla/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Jeg tror det er pga nye batteriet er på 15-16 volt må en ha noe som drar spenningen ned så ikke pærer osv ryker ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Lurer meg på hva som er så sinnsykt stor fordel med Litium batteri på lavspent-siden.
Foruten fysisk størrelse, er det jo bare ulemper siden alt annet i bilen må endres.
Sinnsykt dyrt blir det også om det tar kvelden? Merkelig avgjørelse... "If it works, dont fix it"
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JLindberg

Så frustrerende takstativ aldrig kommer på lager. Har forsølt å bestille på Teslas amerikanske hjemmeside, men de kansellere min ordre :(

geear

Du må bruke Jetcarrier. Da får du en adresse i New Jersey som du bestiller.

jlan

Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 23:41
Jeg skjønte ikke helt hva dette betyr (siden "Trailer lights... not impacted"), men dette kompliserer vel tilhengerfeste logistikken ytterligere.
Jeg tror "Trailer Auxilary" betyr tilkoblingen på pin 9,10,11,13, strøm til forbruk og kjøleskap i campingvogn f.eks. . Model X har spenning på disse pinnene, men ikke Model 3. Men det er vel kanskje planlagt på Model Y da. Ganske grei løsning hvis en vil "villcampe" noen dager, lades fra hovedbatteriet.

For Model 3 har jeg tilpasset campingvognen, slik at den låner litt strøm til en 4A DC/DC lader fra parklysene (som er byttet til LED). + solcellepanel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Sitat fra: jlan på mandag 10. januar 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Contango på søndag 09. januar 2022, klokken 23:41
Jeg skjønte ikke helt hva dette betyr (siden "Trailer lights... not impacted"), men dette kompliserer vel tilhengerfeste logistikken ytterligere.
Jeg tror "Trailer Auxilary" betyr tilkoblingen på pin 9,10,11,13, strøm til forbruk og kjøleskap i campingvogn f.eks. . Model X har spenning på disse pinnene, men ikke Model 3. Men det er vel kanskje planlagt på Model Y da. Ganske grei løsning hvis en vil "villcampe" noen dager, lades fra hovedbatteriet.
Ahhh - ja, det er sikkert hva det betyr.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JLindberg

#12
Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 15:48
Du må bruke Jetcarrier. Da får du en adresse i New Jersey som du bestiller.

Jeg har to ganger forsøkt å bestille takbøjler ved Teslas amerikanske nettshop med levering til Jetcarrier men Tesla har kansellert min ordre hver gang  :(

Er det noen som har bestilt takbøjler fra Teslas US shop med levering til Jetcarrier de seneste uker?

Hvis noen er på vei til å bestille takbøjler fra Tesla går jeg gjerne sammen om en levering med Jetcarrier, så vi kan dele omkostninger til Jetcarrier.

oroar

Det er alltid tilgjengelige takstativ i Norge. Alle vi som har kjøpt takstativ og har de liggende i boden ubrukt til vi trenger dem vil jo alltid selge om prisen er god nok.
Bare å starte en åpen budrunde så kan de som vil selge sitt takstativ når de er fornøyd med prisen.
For min egen del er det ikke så aktuelt å selge før prisen blir usaklig, men kan hende mange andre tar gode penger foran gode takstativ :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

orl7368

Sitat fra: JLindberg på mandag 10. januar 2022, klokken 22:44
Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 15:48
Du må bruke Jetcarrier. Da får du en adresse i New Jersey som du bestiller.


Er det noen som har bestilt takbøjler fra Teslas US shop med levering til Jetcarrier de seneste uker?


Prøvde i forrige uke. Kansellert. Driver å krangler med dem, men fikk samme melding som noen nevnte tidligere at de ville være tilgjengelige (i Norge?) i begynnelsen av 2022. Usikker på hva som er Teslas definisjon av tidlig.

Er det mulig å skrive adressen til Jetcarrier på en litt mer anonym måte?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA