Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet

Startet av elektrolars, torsdag 06. januar 2022, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektrolars

Prøver å finne ny bil til familien og samboer likte C40 veldig godt (XC40 er dessverre uaktuelt pga lang leveringstid). For meg er det et par potensielle dealbreakers jeg gjerne skulle har mer kunnskap om...

Jeg synes det er rimelig kjedelig å kjøre motorvei og er en aktiv bruker av ACC (adaptiv cruisecontrol) på min 2018 Nissan Leaf. Da vi hadde en rask prøvekjøring av C40 så fikk jeg ikke lane assist til å fungere (var visstnok skrudd av i menyen). Er det noen som kan si noe hvordan Volvo sin adaptive cruisecontrol fungerer? 

I tillegg virker baksetene til å være veldig lave og vi er redde for at barn på 3 og 9 ikke vil se så mye ut av vinduet selv om de sitter i barnesete begge to. Spesielt eldste kan lett bli bilsyk og det er viktig at hun har godt utsyn for å redusere risiko for kvalme og oppkast. Noen som kan dele sin erfaring med dette?

Tusen takk!

oivindg

Sitat fra: elektrolars på torsdag 06. januar 2022, klokken 09:33
Jeg synes det er rimelig kjedelig å kjøre motorvei og er en aktiv bruker av ACC (adaptiv cruisecontrol) på min 2018 Nissan Leaf. Da vi hadde en rask prøvekjøring av C40 så fikk jeg ikke lane assist til å fungere (var visstnok skrudd av i menyen). Er det noen som kan si noe hvordan Volvo sin adaptive cruisecontrol fungerer? 
Her er det så mye smak og behag at det beste er å ta en lenger prøvetur.

Jeg synes filholderen fungerer ganske bra. Har ganske fin posisjon i fila og jobber forholdsvis mykt. Som andre biler jeg har kjørt får den litt hikke noen ganger. Ikke noe dramatisk, men nok til at jeg stort sett slår den av.

Fartholderen fungerer fint på rette strekninger, men den mister litt flyt i rundkjøringer. Jeg skrur av ACC inn mot rundkjøringer og så på igjen etterpå. Enkelt med knappene på rattet.

Systemet i Volvo er ganske basic. Det justerer ikke fart etter fartsgrenser, svinger, rundkjøringer o.l.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

elektrolars

Takk for svar. Så lenge den fungerer OK på motorvei så er jeg greit fornøyd.

For øvrig var vi og testet baksetet på en utstillingsmodell i går, det er såvidt en litt kortvokst jente på 9 klarer å se ut av vinduet selv om hun sitter på pute. Så vi tenker å prøvekjøre med henne for å se hvordan hun opplever å sitte i baksetet og om det lave setet har noen påvirkning på om hun blir bilsyk.

oivindg

#3
Sitat fra: elektrolars på fredag 07. januar 2022, klokken 13:12
Takk for svar. Så lenge den fungerer OK på motorvei så er jeg greit fornøyd.

For øvrig var vi og testet baksetet på en utstillingsmodell i går, det er såvidt en litt kortvokst jente på 9 klarer å se ut av vinduet selv om hun sitter på pute. Så vi tenker å prøvekjøre med henne for å se hvordan hun opplever å sitte i baksetet og om det lave setet har noen påvirkning på om hun blir bilsyk.
Alfa og omega at ungene trives i bilen.

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med vår XC40. God å kjøre, virker godt sammenskrudd og så synes jeg det å ha Google Maps integrert i bilen fungerer veldig bra. Volvoen er i stor grad som en "gammeldags" bil, uten mange av de nyeste finessene. Den ser også ut som en "gammeldags" bil både utvendig og innvendig. Noe jeg liker. Så langt er det jeg er mindre fornøyd med at det kommer noen feilmeldinger på frontlysene innimellom, uten at jeg ser noen problemer, og at appen er veldig enkel og noe ustabil. Rekkevidden har vært bedre enn forventet. Jeg oppnår WLTP på gode sommerdager hvis jeg holder meg unna motorvei. På vinteren ser det ut som jeg har rundt 30 mil i ti kuldegrader hvis det ikke er for ruskete forhold.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:45
Fartholderen fungerer fint på rette strekninger, men den mister litt flyt i rundkjøringer. Jeg skrur av ACC inn mot rundkjøringer og så på igjen etterpå. Enkelt med knappene på rattet.

Systemet i Volvo er ganske basic. Det justerer ikke fart etter fartsgrenser, svinger, rundkjøringer o.l.
Nå ble jeg usikker, vår XC60 har en oppegående svingassistent som senker farten i kurver og i rundkjøringer, men jeg klarer ikke å komme på om vår XC40 (som jeg kjører lite) har den samme funksjonen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

Sitat fra: Oddaa på fredag 07. januar 2022, klokken 16:05
Nå ble jeg usikker, vår XC60 har en oppegående svingassistent som senker farten i kurver og i rundkjøringer, men jeg klarer ikke å komme på om vår XC40 (som jeg kjører lite) har den samme funksjonen.
Min opplevelse er at XC40 holder konstant fart uansett sving eller ikke og kun bremser ned når G-kreftene blir ubehagelig store. I rundkjøringer opplever jeg at den går for fort inn i rundkjøringene for så å redusere farta for mye og ender opp med sneglefart de første hundre meterne ut av rundkjøringen. Hvis jeg har en bil foran meg inn i rundkjøringen holder den samme fart som bilen foran inntil den bilen kommer ut av "radaren". Da bykser kan bilen plutselig gi gass halvveis rundt rundkjøringen.

Jeg har inntrykk av at det er forskjellig programvare i elbilen sammenlignet med de andre Volvoene. Appen er vel også bedre og har flere funksjoner på ICE-bilene. Håper og tror at dette blir samordnet etterhvert, slik at for eksempel ACC på elbilene kan bli like bra som på de andre modellene.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på fredag 07. januar 2022, klokken 21:09
Min opplevelse er at XC40 holder konstant fart uansett sving eller ikke og kun bremser ned når G-kreftene blir ubehagelig store. I rundkjøringer opplever jeg at den går for fort inn i rundkjøringene for så å redusere farta for mye og ender opp med sneglefart de første hundre meterne ut av rundkjøringen. Hvis jeg har en bil foran meg inn i rundkjøringen holder den samme fart som bilen foran inntil den bilen kommer ut av "radaren". Da bykser kan bilen plutselig gi gass halvveis rundt rundkjøringen.

Jeg har inntrykk av at det er forskjellig programvare i elbilen sammenlignet med de andre Volvoene. Appen er vel også bedre og har flere funksjoner på ICE-bilene. Håper og tror at dette blir samordnet etterhvert, slik at for eksempel ACC på elbilene kan bli like bra som på de andre modellene.
Du har helt sikkert rett i det. Vi får håpe funksjonen forbedres. Å måtte inn i en undermeny for å bytte mellom ACC og Pilot assist er også alt annet enn optimalt.

Og ja, programvaren er helt forskjellig. Manglende funksjonalitet i appen er en ting, og listen over manglende funksjonalitet i bilen er lang sammenlignet med Volvo med Sensus operativsystem. (Muligens størst problem for oss som har Volvo-erfaring og vet hva vi går glipp av.)

Navigasjonen er imidlertid topp, og nøyaktighet på estimat av resterende batteri er imponerende. Liker også funksjonen med forvarming av batteri ved navigasjon til hurtiglader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolars

Takk for svar og erfaringer  :+1:

Viktigste kriteriet mitt ved dette bilkjøpet er at samboer, som ikke er glad i å være sjåfør, synes bilen er OK å kjøre. Slik at hun kan ta med unger og dra alene på hyttetur eller et annet sted så jeg får litt hjemme alene tid i disse felles hjemmekontor tider. Og det hun likte godt med Volvoen var at den føltes trygg og god og at det ikke var tusen instillinger for alt mulig. Alt var som i en "gammeldags" bil.

For andre som vurderer Volvo elbil så kan jeg også opplyse om at vi nå har prøvekjørt Tesla M3, Ford Mach-E, Ioniq 5 og EV6. Var veldig fristet av en EV6, men de kan ikke leveres i rimelig tid med 4wd eller med greit utstyr (forhandler kan bare skaffe enklere utgave uten doble vinduer og oppgradert HiFi, men de har ingen demobiler som gjør det er mulig å teste hvor stor forskjell det er fra den bedre utstyrte demobilen...).

Da vi i tillegg var tilbake hos Volvo for å teste baksetehøyden for datter så var vi enige om at Volvoen har en premiumfølelse som ingen av de andre gir - og vi var begge litt overrasket over at det betydde så mye for oss...

Så nå gjenstår å kjøre en testtur med hele familien, og kanskje også se på noen lett brukte EQC og I-pace (siden vi først snakker rundt 600k) for å se om de frister.     

oivindg

#8
Sitat fra: Oddaa på fredag 07. januar 2022, klokken 23:43
Og ja, programvaren er helt forskjellig. Manglende funksjonalitet i appen er en ting, og listen over manglende funksjonalitet i bilen er lang sammenlignet med Volvo med Sensus operativsystem. (Muligens størst problem for oss som har Volvo-erfaring og vet hva vi går glipp av.)
Jeg ser at bensindrevne XC40, XC60, S90 og V90 nå får Android Automotive også. Vil anta at Sensus er på vei ut, og at all nyutvikling fokuseres på Android Automotive. Håper da at det vil bli fart på å utvide funksjonaliteten på Android Automotive. Forventer at mye av funksjonene fra Sensus blir implementert i Android Automotive og at appen også får mer funksjonalitet for bilene som har Android Automotive.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på lørdag 15. januar 2022, klokken 17:27
Sitat fra: Oddaa på fredag 07. januar 2022, klokken 23:43
Og ja, programvaren er helt forskjellig. Manglende funksjonalitet i appen er en ting, og listen over manglende funksjonalitet i bilen er lang sammenlignet med Volvo med Sensus operativsystem. (Muligens størst problem for oss som har Volvo-erfaring og vet hva vi går glipp av.)
Jeg ser at bensindrevne XC40, XC60, S90 og V90 nå får Android Automotive også. Vil anta at Sensus er på vei ut, og at all nyutvikling fokuseres på Android Automotive. Håper da at det vil bli fart på å utvide funksjonaliteten på Android Automotive. Forventer at mye av funksjonene fra Sensus blir implementert i Android Automotive og at appen også får mer funksjonalitet for bilene som har Android Automotive.
La oss håpe det. Hittil har det gått veldig smått. Og ikke alle oppdateringer har vært en forbedring etter mine preferanser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA