Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe elbil igjen!

Startet av Svk, tirsdag 04. januar 2022, klokken 19:29

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Solgte e-golfen i 2015,da den ble for liten.Hadde den under 1år.
Kjørt hybrid siden det. Men den fyller 10år snart og har passert 240.000km.
Så vurderer å pensjonere den.
Plassbehovet har endret seg, har ikke behov for 3 store barneseter lenger.
Første tanken som slår meg er Nissan Leaf.(«norsk»Tekna 2018-)
Må også ha plass til en liten hund.
Har best erfaring med japanske bilmerker.

Tenker max 200.000kr

Hva gjør jeg? Kjøper en noen år gammel Leaf og aldri ser meg tilbake?

el-H

#1
Bagasjerommet er veldig lite praktisk i Leaf for hund hvis du skal ha hundebur, det er så dypt og høy kant opp så det går ikke å ha hundebur som hunden hopper inn i selv. Men hvis du har veldig liten hund som du bærer inn så går det vel. Kia soul, Hyuandai ioniq, Bmw i3 og evt om du vil tilbake til Golf så er de mere  praktisk der det er bare liten kant eller rett inn. Det er vel kanskje de alternativene i den prisklassen som har litt størrelse. Bagasjerommet på Kia soul har vel mest høyde men det er kort.
Også har du mercedes b da som har størst bagasjerom men den har vel ikke hurtiglading.

Svk

Takk for tips. Da må jeg sjekke litt ang bur. Hunden er 10kg og hopper inn selv

Svk

#3
Etter å ha lest meg litt opp,så ser det ut som Ioniq kan være et fornuftig valg.
«Flatt» gulv m rollo, større flate. Mer egnet til hund.
ACC/100KW lading.
Litt større på alle områder?
Hvordan er det å være Hyundai eier når bilen passerer 5år?

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på fredag 07. januar 2022, klokken 18:14
Etter å ha lest meg litt opp,så ser det ut som Ioniq kan være et fornuftig valg.
«Flatt» gulv m rollo, større flate. Mer egnet til hund.
ACC/100KW lading.
Litt større på alle områder?
Hvordan er det å være Hyundai eier når bilen passerer 5år?

Ioniq har 44kw hurtiglading ikke 100, selv om Huyndai skriver 100kw lading gir ladetid på 54 minutter så er maks 44.

Under vår første langtest undersøkte vi naturligvis hurtigladefart, og her skuffet dessverre IONIQ. I praksis viste det seg å være nytteløst til å koble denne bilen til en lynlader (150 kW), og vi endte med gjennomsnittseffekt (fra 0-80 prosent) på magre 30,2 kW. Mye tyder på at makseffekten bare ligger 10-15 kW over dette. Nærmere detaljer får du ved å følge lenken nederst i artikkelen.


https://elbil.no/elbiler/hyundai-ioniq-2020/
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Takk for info.
Men det er jo villedende  så det holder.
Men uansett, kommer ikke til å hurtiglade så ofte.
Ser jo ellers ut som en fin bil

Svk

Men første gen har 70KW?
Men med budsjett på 200000.
Så er vel kanskje 2018-2020 det jeg får

HouseGlover

Jeg har Hyundai Ioniq 1. gen. Den lader opp til ca. 70KW, ja, vesentlig raskere enn 2. gen. Se her: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-a-Hyundai-Ioniq

Trekkoppbil

#8
Setter man bagesjeboks i Leafen, får man plant nivå omtrent på høyde med nedfelte seterygger, og det bør bli enkelt å hoppe inn og ut.
Noen Leafer har boksen, og andre ikke, og det har en tendens til å ligge noen på Finn.


Ellers, når det gjelder tall for ladeffekt og ladetider som er nevnt i tråden her, så følger jeg det  er mange tall som er tatt ut av sin sammenheng.  Noen av dataene gjelder vel for nye batterier, og da er de vel ikke særlig relevante for gamle batterier som har helt andre karakteristikker enn da batteriene var nye.
For nye biler oppgir man ofte ladetid fra 0 til 80%, men for et gammelt batteri er det vel sjeldent lurt å hurtiglade over 50%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA