Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til god elbil for vinter

Startet av Spattox, mandag 03. januar 2022, klokken 01:25

« forrige - neste »

Spattox

Vi skal flytte til nord norge, Senja. Vurderer å kjøpe en ny bil. Planen var å ha en elbil som hoved bil, men ser ikke at det er gjennomførbart.

Ser derfor på å ha en elbil til det daglige, i tillegg til en bensin/diesel bil. Derfor noe krav og behov.

Budsjett på ca 250k.
El-bilen bør klare minst 200km i vinter kulden med komfortabel varme i bilen. Tenker den også bør ha varmepumpe (varme batteriene..?), og varme bilen innvendig, fra batteri, uten å stå i lader

Har to barn, så må ha plass til to bakovervendte bilstoler. Selvsagt litt bagasjeplass er fint og.

Fordelaktig med en bil som kjører bra på vinterføret. Og mulighet for hurtiglading.

Vil heller ikke ha av den minste bil sorten, mtp kollisjonssikkerhet.

Budsjettet er å ligge under 250k, så sannsynligvis bruktbil som ikke er så alt for gammel.

Og generelt interessant å høre om erfaringer fra folk som bor i Troms -distriktene.

geear

Her finnes det vel omtrent ingenting jeg ville valgt til dette formålet, innenfor budsjettet ditt, dessverre.

e-Golf 300 km har ikke sjanse til å alltid klare 20 mil, så vidt om sommeren.
ZOE er en blikkboks, og fikk vel 0 stjerner i kollisjonstesting nettopp. Er vel dessuten kun de helt nyeste som støtter hurtiglading.
Ampera/Bolt er kanskje mulig kandidat, men det er en liten bil. Usikker på om de har varmpepumpe.
Mercedes B-klasse, ok bil, men støtter ikke hurtiglading, og klarer vel neppe 20 mil, iallfall ikke i kulden.
Model S kvalifiserer på det meste her, har ikke varmpumpe, men har best batterivarming, raskest hurtiglading, best plass, sikker bil, og strekker du budsjettet bittelitt nærmer du deg nok en med firehjulstrekk. Og ingen problemer med rekkevidden.

Har du mulighet til å hive 100 lapper til i potten så er du nær en Model 3 Long range AWD. Da har du en bil med fantastiske resultater i kollisjonstester, lang rekkevidde, og du vil nok fort bruke det som hovedbil. De første par årene mangler varmpumpe, men det betyr ikke allverdens. Tesla begynte nettopp med varmepumper. Model 3 har også et par hakk bedre driftssikkerhet enn Model S, men har selvfølgelig noen ulemper også, det er en mindre bil og den oppleves billigere.

Electrix

Etter en kjapp kikk på ladekart over Senja og omegn så burde vel en Tesla Model 3 Long Range AWD klare jobben som hovedbil? Da får du lang rekkevidde, god appstyring av både forvarming og lading, og automatisk forvarming av batteriet før hurtiglading dersom du navigerer til en hurtiglader.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=70.91728152063989%2C27.97526295277513%2C67.49250119124649%2C12.25382740590013&zoom=7&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination%20charger%2Cbodyshop%2Cparty

https://ladekart.elbil.no/?zoom=7.394676394223452&center=18.316195945121535%2269.21863591089121
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Spattox

Hvordan blir det dersom jeg ser bort i fra hurtiglading?

goggo

Du burde prøve en Hyundai Ioniq 2020 eller 2021 modell, det vil si med 38 kWh batteri. De burde du få for rundt 250000 nå, uten at de har kjørt altfor mange km. Du kan få de helt nye nå for 300000 kr med 2 sett hjul og alt.

Jeg er usikker på det med plass til 2 barneseter men det kan sikkert andre her svare på, eller du kan låne en bil hos forhandler og prøve selv.

Selv er jeg veldig fornøyd med bilen etter 50000 feilfrie km, men min tillit til Hyundai/Kia importør og forhandler apparat er ganske tynnslitt.
Ett godt råd til alle fra meg: Lever ALDRI en Hyundai eller Kia til service hos merkeverksted uten å ha skriftlig avtale om pris på forhånd...


Mvh
Hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Sitat fra: Spattox på mandag 03. januar 2022, klokken 11:54
Hvordan blir det dersom jeg ser bort i fra hurtiglading?
Tror ikke det betyr så mye, er vel primært ZOE og Mercedes B-klasse som ikke støtter hurtiglading. ZOE er nok uansett liten for to bakovervendte barneseter. Det er ikke så stort utvalg av sikre familiebiler med gode vinteregenskaper og 20+ mils rekkevidde i nordnorsk klima. Mulig MG ZS EV er under 250k nå, de koster vel bare rett rundt 300k nye, men de er fremhjulstrekkere og sikkerheten vet jeg ikke om jeg ville stolt på.

Fraråder å kjøpe en elbil uten hurtiglading selv her i sør, i nord ville jeg aldri gjort det. Vi har mange ganger opplevd å ha behov for å kjøre et stykke med bil nummer to også, og hurtiglading muliggjør akkurat det. Er klar over at det er begrenset med infrastruktur i nord, men samtidig er det på bedringens vei, og det snur fort over bare noen få år.

Har du større budsjett på hovedbil, så kan det definitivt være lurt å vurdere om en litt dyrere elbil kan fungere som hovedbil. Med en tusenlapp og to spart i drivstoff i måneden så kan du fort regne hjem en dyrere bil enn det som var tenkt med fossilbil.

Svein_H

Jeg har en Zoe (av forrige generasjon som fikk 5 stjerner i NCAP, fatter ikke hvordan Renault klarte å kuke det til så totalt på den nye modellen), og vurderte å bytte til nye Ioniq i fjor, men hyppige og dyre serviceintervaller samt dårlig fungerende hurtiglading gjorde at jeg slo det fra meg. Sett bort fra manglende hurtiglading har min Zoe fungert utmerket, og praktisk daglig rekkevidde har vært opp mot 200km selv i innlandsklima ned mot 25 blå og kun 16A hjemmelading (IT-nett).

Zoe er veldig romslig foran, men trang i baksetet, så der bør du nok teste ut barnesetene i praksis for å sjekke at det faktisk funker. Bagasjerommet er også lite, men større enn i Kona.

Jeg har aldri hatt et rimeligere bilhold enn med min Zoe, men den er nok ikke for alle, så hver må nok se an sitt eget behov.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Zoe krever en tung, dyr og ukurrant transformatorløsning for å lade på det strømnettet som er vanligst i Norge (IT-nett).

BMW i3 120Ah vil kunne klare pris- og rekkeviddekravet, men sliter nok med plassen.

Peugeot e208 (og muligens søskenene) vil man nok kunne få ned mot 250k. Men der er nok også plassen en utfordring. Ser også at det har vært klager på vinterrekkevidde.

Opel Ampera-e ville jeg sett nærmere på, selv om den ikke har varmepumpe. Vær obs på batteribyttet (alle biler skal få nytt batteri på garanti).

Jeg tror det blir vanskelig å tilfredsstille alle pris-, rekkevidde- og plasskrav. Noen kompromisser må du nok gjøre.

Hurtiglading er et kapittel for seg, for mange elbiler. Spesielt i kulda.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på mandag 03. januar 2022, klokken 17:00
Zoe krever en tung, dyr og ukurrant transformatorløsning for å lade på det strømnettet som er vanligst i Norge (IT-nett). (...)

Det der er bare fjas, og det eneste du bidrar med her er å opprettholde gamle myter og motforestillinger, men deg om det. Du har sikkert mye mer erfaring med Zoe enn meg som har hatt en i bare snaut 4 år, på IT-nett, så jeg anser det som bortkastet tid å prøve å diskutere med deg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på mandag 03. januar 2022, klokken 18:48
Sitat fra: automat på mandag 03. januar 2022, klokken 17:00
Zoe krever en tung, dyr og ukurrant transformatorløsning for å lade på det strømnettet som er vanligst i Norge (IT-nett). (...)

Det der er bare fjas, og det eneste du bidrar med her er å opprettholde gamle myter og motforestillinger, men deg om det. Du har sikkert mye mer erfaring med Zoe enn meg som har hatt en i bare snaut 4 år, på IT-nett, så jeg anser det som bortkastet tid å prøve å diskutere med deg.
Dette har vi diskutert før. Til Zoe trenger man en trafo for å lade på IT-nett. Og det suger, uansett hvor mye du prøver å skjønnmale det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Varme:
Når det gjelder varmepumpe, så kan du ha nytte av den på kysten. Luft-Luft-pumper er effektive i kjølig vær, på høsten og våren,  og på kysten om vinteren, men i kulda  må du regne med at bilen bruker varmelement i stedet. Det beste kan være bensin- eller dieselvarmer som  ettermonteres. Erfaringen min med Leaf, er at varmeapparatet bruker 3kw i kulda, uavhengig av om man har varmepumpe eller ikke. Gammel bil med vannbåren varme, bruker 4,5kw.
Under 200km i kulda, kan det fort gå 10-12kwt til oppvarming av kupe, og i tillegg kan du ha forvarming og evnt oppvarming av batteriet.

Batteristørrelse:
Hvis du skal kjøre 20mil, så kan ett batteri på 40kwt holde i mange tilfeller om sommeren, men ikke under hvilke som helst slags kjøring, og er du kravstor på varme i kulda, så tipper jeg 60kwt er mer passe. Det er mulig 40kwt kan holde, dersom du monterer Webasto og du tilpasser kjøringa etter tilgjengelige ressurser. Men jeg kan ikke forutse andre bilisters forbruk og krav til marginer, og  rådet er å prøve en bil.

Klima:
Dersom 20 mil i kulda betyr reiser i innlandet, så kan det bli andre forhold enn på Senja, og dersom du parkerer over natta ute i kulda, så kan det bli uheldige effekter.

Likeretter:
Når det gjelder lademuligheter, så kan du være bevisst på om du ønsker en enfase- eller en trefasebil, og hvor mange Ampere du ønsker at likeretter skal støtte.


Moas

Første gen Mg zs bør vel være en kandidat.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

#12
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:58
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:06
Det er mulig 40kwt kan holde, dersom du monterer Webasto

Excuse my ignorance, men hvem er det som monterer Webasto i en elbil? Vet det ble montert i gamle Think-er o.l, men i en moderne elbil? Aldri hørt om.

Renault kangoo hadde diesel varmer for å varme kupeen og, har nok fjernet på nye versjonen som kom nå
Men er egentlig ganske smart, spesielt når det blir skikkelig kaldt.

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2017/09/Renault_Kangoo_ZE_6s_folder_korr3_radogtips.pdf

BRUK DET EKSTRA
VARMEAPPARATET
Din Kangoo Z.E. er utstyrt med «ekstra varmeapparat»
drevet av diesel eller biodiesel, som du bør bruke når
det er kaldt. Da får du en effektiv varmekomfort,
samtidig som du unngår å redusere rekkevidden ved
å bruke strøm til oppvarming mens du kjører.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

De første franske elbilene i norge hadde dette også for 20 år siden. Fungerte ypperlig om vinteren.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:58
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:06
Det er mulig 40kwt kan holde, dersom du monterer Webasto

Excuse my ignorance, men hvem er det som monterer Webasto i en elbil? Vet det ble montert i gamle Think-er o.l, men i en moderne elbil? Aldri hørt om.
Det ble gjort på noen kortrekkevidde elbiler i starten av den "moderne elbilalderen" også, det lå en manual her inne et sted for å montere i tidlige e-Golf, og mener jeg også har sett det diskutert her inne rundt Leaf. Men for guds skyld, kjøp heller en elbil som er fungerer til formålet som den er.

Og 40 kWh er altfor lite for 20 mil, da er man tilbake i steinalderen med lusekjøring, vindusskrape på innsiden av frontruta, boblejakke og ørevarmere med pels på. Hadde en nesten ny 2. gen Leaf som lånebil for et par år siden, skulle 15 mil, og ingen lademulighet mellom ni og 15 mil, selv som erfaren elbilist måtte jeg baile ut og lade etter ni mil (!!), fordi det så skummelt ut for å klare 15. 80-sone mesteparten av veien. Og ladenettverket her sør var betydelig bedre utbygget for to år siden enn det er i nord i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA