Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig fall i effekt fra 2 av 3 superladere

Startet av tgmachine, søndag 02. januar 2022, klokken 18:28

« forrige - neste »

tgmachine

Har en 2019 Model 3 LR AWD. Ladet 3 steder på vei hjem. Temperatur ute alle gangene var rundt 6-7 grader. SOC på bilen var rundt 15-20% alle 3 gangene. På den førstee superlader (maks 150kw SC) så kom den raskt opp i 135 kw/h og lå der en stund til rundt 30%. Plutselig så falt effekten fra på den ned til 3(!) kw/t, før den smatt opp igjen til 50 kw/t og lå der rimelig stabilt. Stoppet lading rundt 40% og kjørte videre

EDIT: Jeg delte ikke ladestolpe med noen på de 3 ladeøktene.

Lader nummer 2. Samme type lader (maks 150kw SC). Ladet på nytt. Når rimelig raskt 135 kw/t. Lader til 25%, ser den faller brått til 90 kw/t før den ligger der litt, så faller den igjen til 50 kw/t og ligger der helt til jeg kjører videre på rundt 40% SOC.

Siste lader. 250 kw SC denne gangen. Får rimelig raskt 250 kw/t. Stabilt ligger den der og faller rolig nedover fra den når rundt 21% før effekten avtar. Kjører videre når jeg har 52% SOC. Da har jeg 129 kw/t effekt.

Altså, er dette normalt med de 2 første ladeøktene? Aldri sett sånn bråfall i effekt fra noen SC. Hadde skjønt hvis batteriet var iskaldt, men da hadde jeg vel ikke fått 135 kw/t i såpass "lang" tid fra start?

Usikker på om jeg bør kontakte Tesla. Andre opplevde det samme på andre SC?

-tgmachine

Ellemelle

Hvis det går fra 135 - 3 - 50 kW på en lader, så er det nesten garantert noe galt med laderen.
Når slikt skjer bytter jeg til en annen ladestolpe, både for å spare tid men og for å sikre meg at det ikke er noe galt med bilen.

ladov

Har sett tilsvarende noen få ganger, har 'løst' det ved å bytte til en annen stolpe. Savner i grunn en mulighet til å rapportere sånt til Tesla når jeg oppdager det. Får håpe de ser det selv ut fra loggene..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

Du rapporterer det til Tesla ved hjelp av infoen som er skrevet på alle ladestolpene deres. Der står det at du skal ringe Support og trykke tastevalget for problemer med lading. Og så informerer du personen hos Tesla om dette over telefon.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ladov

Sitat fra: sjokomelk på mandag 03. januar 2022, klokken 07:37
Du rapporterer det til Tesla ved hjelp av infoen som er skrevet på alle ladestolpene deres. Der står det at du skal ringe Support og trykke tastevalget for problemer med lading. Og så informerer du personen hos Tesla om dette over telefon.
Har ikke sett noe sånt noe sted, er det trykket med veldig liten skrift? :P

Har seriøst ikke sett at det står noe som helst på stolpene annet enn Tesla sin logo og et trykk av profilen til ladepluggene..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

Står med hvit tekst på rød bakgrunn ved der du fester ladepluggen.
Her er et eksempel fra en Supercharger i Kina.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tgmachine

Merkelig at det var feil på begge ladestolpene på begge stedene jeg var på. Men kan jo sikkert skje, bare usannsynlig. Superlader skjeldent så hvis det skjer igjen på en annen superlader ringer jeg Tesla.

-tgmachine

Lapskaus

Å ringe inn og rapportere er vel noe de færreste gidder å bry seg med. Man finner stort sett en annen stolpe og løser problemet selv på den måten.

Men bilen burde jo være i stand til å merke at ladefarten er lav uten at den selv reduserer effekten og sende inn en feilrapport til tesla helt automatisk. Høres enkelt ut og de kan øke kvaliteten på laderne sine litt ved å fikse slike problemer tidligere. Men for alt jeg vet har de allerede et sånt system. Sjeldent jeg kommer over en stolpe som ikke virker egentlig.

Hadde vert fint om stolpene hadde en liten lampe som de kunne aktivere for å vise at den ikke virker også. Har opplevd å bytte stolpe for så å sitte å se på at bil etter bil prøvde å koble seg til uten hell.

o.b.lix

Sitat fra: Lapskaus på fredag 07. januar 2022, klokken 09:35
Å ringe inn og rapportere er vel noe de færreste gidder å bry seg med.

Jeg har prøvd et noen ganger uten hell, ble sittende i evig telefonkø og ga til slutt opp.

Nå gidder jeg ikke varsle lengre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. januar 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Lapskaus på fredag 07. januar 2022, klokken 09:35
Å ringe inn og rapportere er vel noe de færreste gidder å bry seg med.

Jeg har prøvd et noen ganger uten hell, ble sittende i evig telefonkø og ga til slutt opp.

Nå gidder jeg ikke varsle lengre.
Samme her, den telefonkøen var lengre enn jeg hadde tålmodighet til. Ble med den ene gangen for min del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA