Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sporadisk ladefeil

Startet av tony@lunatech.no, lørdag 01. januar 2022, klokken 13:02

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

Problemet mitt er at bilen ofte, men ikke alltid har store problemer med å lade.
1.   Noen ganger vil den ikke starte og gir forskjellige feilmeldinger
2.   Noen ganger starter den å lade for å stoppe igjen etter kort tid (alt fra etter noen minutter til noen timer)
3.   Noen ganger kan jeg klare å starte å lade igjen ved å enten fjerne kabelen og sette den inn (alt fra 1 til 5-6 ganger) og noen ganger kan jeg bare rikke litt fra side til side på kontakten og den starter å lade igjen. Noen ganger må jeg bare gi opp og vente noen timer før jeg prøver igjen.
4.   Jeg har hatt bilen i rundt 4 år. Dette problemet har oppstått siste året og skjer oftere og oftere. Jeg mener å huske at det var i tidsrommet etter jeg hadde bilen inne for oppgradering til å støtte CSS lader som problemet oppsto. (men kan ikke garantere at det er tilfelle)

Problemet oppstår på forskjellige type ladere. Jeg har to (easee) ladere hjemme hvor det skjer på begge. Det skjer også på en annen lader jeg bruker på feriested og det har skjedd på Tesla superlader. Min andre BMW i3 lader daglig på laderen hjemme og har aldri hatt noe problem. Jeg har i tillegg prøvd med forskjellige kabler. Grunnet disse faktorene  kan jeg utelukke at det er et problem med en bestemt lader eller ledning så gjenstår det kun at det må være noe problem med bilen.

Jeg fikk beskjed av Tesla service om å sende over tidspunkter da feilen oppsto. Jeg noterte derfor en rekke med tidspunkter hvor jeg opplevde feilen og sendte dette over til Tesla Service. Jeg fikk beskjed tilbake om å booke en servicetime. Jeg gjorde dette og beskrev i detalj problemet. Fikk over kostnadsestimat som viste at dette var en garantisak (bil er yngre enn 5 år og har gått mindre enn 100k) Leverte bilen til servicesenter dagen før avtale. Dagen etter på tidspunktet hvor de skulle starte på bilen fikk jeg en SMS om at jeg måtte godkjenne oppdatert kostnadsestimat (drøyt 1000 kroner) – Jeg tok kontakt og spurte hvorfor dette ikke lenger var en garantisak – De sa at det er en garantisak, men om de ikke finner noe feil så måtte jeg betale for timen – Jeg nektet dette da jeg beviselig har en feil og har sendt over dokumentasjon for dette – om de ikke klarer å finne den så skal jeg jo ikke betale for det. Jeg fryktet spesielt dette da feilen jo oppstår sporadisk og ikke er kronisk. Etter mye frem og tilbake fikk jeg godkjent at jeg ikke skulle betale.

Som fryktet koblet de bare til laderen på service og fikk bilen til å lade – Ingen feil og bilen returnert. Jeg spurte om de hadde sett på alle feilmeldingene og tidspunktene i loggen jeg hadde sendt over – men det hadde de ikke. De hadde kun konstatert at bilen ladet når de testet den. Passe oppgitt avtalte jeg at jeg skulle notere nye tidspunkter og feilmeldinger hvor dette skjedde og sende det rett til servicesenter i Drammen. Jeg sendte da på nytt over dokumentasjon med en lang rekke feilkoder og tidspunkter (se bilder) Dette inkluderer feilkoder og tidspunkter hvor bilen også feiler på Tesla sitt eget ladenettverk (supercharger) hvor jeg også måtte ta kabel ut og inn gjentatte ganger for å få den til å lade – Jeg fikk beskjed om at de hadde sett på det og satt meg opp på ny service time i slutten av Januar. Med så mye dokumentasjon, feilkoder og tidspunkter var jeg nå ganske optimistisk på at feilen jeg har hatt i over 6 mnd nå skulle bli rettet...

Samtidig ser jeg nok en gang at jeg blir bedt om å godkjenne et kostnadsestimat på drøyt 1000kr.. Noe jeg ikke har noen intensjoner om å gjøre da jeg ikke ønsker å betale for at en service tekniker plugger i en lader og sier «her er det jo ikke noe problem»

Er det jeg som er urimelig? Om de ikke klarer å finne feilen skal jeg jo ikke betale for det? (på en bil under garanti?)

Samtidig lurer jeg på om noen har hatt tilsvarende problemer som jeg beskriver? Ganske slitsomt og føles nesten  som lotto når jeg plugger i bilen på om den kommer til å lade eller ikke.. Samme når jeg står opp på morgenen for å se om bilen har ladet.. Alt som heter smartlading for å spare penger på å lade bilen om natten har jeg måtte kutte ut da jeg fysisk må få bekreftet at bilen faktisk begynner å lade (hvis ikke må jeg ta ledning inn/ut, vente litt før jeg prøver igjen etc.) Problemet oppstår nok i snitt rundt 70% av gangene jeg forsøker å lade bilen nå og det har bare fortsatt å øke i frekvens siden det først oppsto.

Vedlagt bilde av feilmelding både fra Tesla Superlader og fra ladere jeg bruker hjemme.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Motorwatt

Drammen  :-1:
Har du et annet alternativ innen rimlig avstand?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Jeg mistenker at det er dårlig kontakt på signalpinnene i ladeporten din. Litt kontaktspray kan hjelpe, men kanskje hele kontakten (delen i bilen) bør byttes?  Her er en forklaring på noen av feilkodene, om det kan være til nytte:

https://tesla-info.com/doc/model_s_owners_manual_north_america_en_2020_44.pdf#page=206
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tony@lunatech.no

Sitat fra: jlan på lørdag 01. januar 2022, klokken 14:09
Jeg mistenker at det er dårlig kontakt på signalpinnene i ladeporten din. Litt kontaktspray kan hjelpe, men kanskje hele kontakten (delen i bilen) bør byttes?  Her er en forklaring på noen av feilkodene, om det kan være til nytte:

Jeg har tenkt tanken selv. Spesielt da jeg etter at bilen har stoppet å lade har klart å starte den igjen bare ved å gå ut å "rikke" kontakten fra side til side.. Virker som den har vært mer håpløs nå som det har vært veldig kaldt også så kan jo være at frost bidrar til enda dårligere kontakt.. Får krysse fingrene for at de gidder å feilsøke og ikke bare nok en gang kobler den til laderen og konstanterer at den lader.

Har sjekket de feilkodene, men det er så himla mange forskjellige som kommer og de spriker litt i forskjellige retninger.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

tony@lunatech.no

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:07
Drammen  :-1:
Har du et annet alternativ innen rimlig avstand?

Bor rett utenfor Drammen (vest for drammen) så har jo flere innenfor rekkevidde... Bare litt ekstra knot når de ikke tilbyr lånebil eller klarer å estimere hvor lang tid det tar om det blir langt unna. Hvem er det som er anbefalt nå om dagen?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Motorwatt

Jeg bor i Vestfold, og har god erfaring med Rud, Moss, og Porsgrunn (i den rekkefølgen). Så har du K100 og Skøyen i Oslo (Skøyen måtte ha 3 besøk på å fjerne gule striper på skjermen, og det tok 12 dager til sammen). Men om mulig be om Mobile Service. De gutta er flinke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA