Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Folk lader feil!

Startet av EV-FTW, lørdag 01. januar 2022, klokken 09:41

« forrige - neste »

EV-FTW

Jeg leser om folk som klager på ladehastighet, og det slår meg at veldig mange gjør feil.

For å oppnå raskest mulig ladehastighet:

1. Batteri må være litt varmt, så ikke lad etter kun kjørt noen få mil.
2. IKKE lad når bilen viser 20 prosent eller mer, da lader den trengt. Lad aller helst når den viser 8-10 prosent, da lader den opp mot 125 kW.
3. Er det flere som lader på likt, da kan dette påvirke hastighet.
4. Stopp lading på 80 prosent, det går veldig tregt etter det.
5. Går det sent tross disse råd, da kan lader være defekt, så bytt til ny lader!

Starter alltid lading når bilen viser  på 8-12 prosent, og får da alltid over 100 kW frem til rundt 30-35 prosent. Så går den sakte jevnt ned og legger seg stabilt på 70-80 kW frem til jeg avslutter lading på 80 prosent.

Har forresten ev IV80
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Aja

Greit nok. Det jeg ikke begriper er at starter man på 10% får man over 100kW til 35%. Starter man på 35% får man 40kW.. Omtrent som en gammel e-up på en god dag 🤭
Ikke bestandig like praktisk å lade helt nede på 8-10% når man er på farten.

EV-FTW

Sitat fra: Aja på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:42
Greit nok. Det jeg ikke begriper er at starter man på 10% får man over 100kW til 35%. Starter man på 35% får man 40kW.. Omtrent som en gammel e-up på en god dag 🤭
Ikke bestandig like praktisk å lade helt nede på 8-10% når man er på farten.

Det har med varme på batteriet å gjøre, men også hvordan bilen er programmert. Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler. Lønner seg alltid å kjøre bilen tommest mulig for strøm før en lader.

Derimot er jeg enig, optimalt skulle den ladet raskt uansett når en valgte å lade.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

geear

Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Hallgrim86

Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det er viktig å få temp i batteriet først, men struper den til 40kw ved 35% er det begrensninger i program som enten kan endres eller ikke baser på komponentene.

Jeg har en 5-15 min coldgate fra helevte på min, så der må man enten lade med varme batterier eller tape det antallet minutter det er av minusgrader (omtrent)


Rosstopher

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det stemmer ikke med mindre man velger bort den automatiske forvarmingen av batteriet. Halvparten av maks er nærmere sannheten. Ganske enkelt å finne kurver for å vise dette om du er interessert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Leser en på forumet til IONIQ5 har denne fryktelig dårlig hastighet på hurtiglading nå om vinteren. Ioniq 2020 har også dette. Polestar 2 hadde, men de har fått på plass oppvarming av batteriet dersom en legger inn ladestopp i app. Håper jo at dette er noe som kommer på oppdatering av SW hos Enyaq også.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hELgenen

Jeg gir blanke i hastighet.Å brenne bort energi til forvarming samt kjøre seg langt ned på SOC for å få større hastighet er stress og bortkastede penger. Nå betaler en flere steder kun for kwh også. Eneste fornuftige argument jeg kan se for å varme opp batteriet og kjøre seg langt ned på SOC er da i tilfelle kø på lader og dårlig tid...Det siste bør man aldri ha som sjåfør uansett da det kan trigge ulykker

Så når en ikke skaper kø fordi turen ikke kjøres på veier med hardt belastede ladere..så er det null poeng i mine øyne å styre med optimal ladekurve hastighet...

En bil må brukes som bil og lading/stopp tar vi når det faller naturlig på turen...


Hallgrim86

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:12
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det stemmer ikke med mindre man velger bort den automatiske forvarmingen av batteriet. Halvparten av maks er nærmere sannheten. Ganske enkelt å finne kurver for å vise dette om du er interessert.

Mye mulig, brukte Motor.no's test av Y som utgangspunkt. Vet ikke hvor mye forvarming har å si i 16-20 plussgrader - men sikkert ganske mye.

Resultatet var jo preget av pre-patching, er sikkert helt rått nå - det vet jeg ikke. Men som en liten notis på at du aldri har sett de.

Fra testen:
Vi hurtigladet bilen på V3 Supercharger-stasjoner ved tre anledninger. Ved alle anledninger hadde vi kjørt bilen i flere timer tid på forhånd og plottet inn Supercharger-stasjonene som destinasjon. Det gjør at bilen ved behov forvarmer batteriet for optimal ladeeffekt – noe vi også så at den gjorde.

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:06
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 18:39
Sitat fra: EV-FTW på lørdag 01. januar 2022, klokken 13:32
Men dette er ikke unikt for Enyaq, er også slik på Hyundai og de fleste andre elbiler.
Ikke en eneste av elbilene jeg eier eller har prøvd lader med en fjerdedel (!) av maks hastighet dersom man plugger i på 35 %, slik det beskrives her. Nøyaktig hvilke elbiler er det du mener dette er tilfelle for?

Da model Y kom ladet den omtrent 25% av 250kw ved 35% -  og videre 87(1/3)kw fra 50% og opp. Dette var i 16 plussgrader 😊 Ganske elendige kandidater der ute.

Det er viktig å få temp i batteriet først, men struper den til 40kw ved 35% er det begrensninger i program som enten kan endres eller ikke baser på komponentene.

Jeg har en 5-15 min coldgate fra helevte på min, så der må man enten lade med varme batterier eller tape det antallet minutter det er av minusgrader (omtrent)
Det der stemmer ikke for Model Y i det hele tatt. Du må jo forutsette et varmt batteri, ellers finnes det ikke sammenligningsgrunnlag, alt blir bare tilfeldigheter.  Model X gikk også rett opp på akkurat samme hastighet ved 35 % enten man plugget i på 5 eller 35 %. Ble ikke redusert til en fjerdedel.

Niroen vår også lader som den skal om den plugges inn på 5 eller 35 %.

Hallgrim86

Da legger jeg Motor på den stadig økende lista av fake news. Neida, for jeg vet at det stemmer da jeg så dette selv (den trege ladinga)

Bare å se på motor sin artikkel, god bil - skuffende hurtiglading. Vet ikke hva annet de skulle ha gjort enn å planlegge lading, lade og så rapportere.

Sånn var det når bilen kom til Norge, noe som resulterte i endel tråder her på forumet. Det er ikke noe poke på Tesla, men heller til utsagnet ditt om at dette var helt håpløst. Tesla hadde en ganske håpløs ladekurve da den kom - enten du er enig eller ikke.

Dette er garantert bra nå! Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.


Rosstopher

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:13
Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.
😂
Du må selv stå inne for dine egne påstander, og jeg regner med at du er oppegående nok til å skjønne det uavhengig av hvilke kilder du velger å stole på.

Ladekurver var tilgjengelig før jeg hentet ut min Y i september og jeg kjørte rett på SuC fra utlevering, og 62,5 kW ved 35% var langt unna sannheten da, og er enda lengre unna sannheten nå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hallgrim86

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:13
Har du utfordringer med noe jeg har skrevet kan du klage til Motor.
😂
Du må selv stå inne for dine egne påstander, og jeg regner med at du er oppegående nok til å skjønne det uavhengig av hvilke kilder du velger å stole på.

Ladekurver var tilgjengelig før jeg hentet ut min Y i september og jeg kjørte rett på SuC fra utlevering, og 62,5 kW ved 35% var langt unna sannheten da, og er enda lengre unna sannheten nå.

Det var teknisk ukeblad, beklager-
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069

Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Derfor - uten forvarming og på 150kw lader startet på 30% soc. Har du over 150kw @30%? Svaret på det er nei.


Fra testen:

"Vi forsøkte oss på en 150 kW Circle K-ladestasjon med rundt 30 prosent oppladet batteri, og fikk ikke mer enn 25 kW effekt. Her var ikke batteriet forvarmet, ettersom systemet kun gjør det når man plotter inn en Supercharger-stasjon. Et tips er derfor å fortelle systemet at man skal lade på en Supercharger-stasjon selv når man skal på en annen hurtiglader."

Rosstopher

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Begge kan lade på Ionity 350 kW ladere, så å velge å begrense seg til 150 kW i tester blir for dumt.

Og å utelukke ladere som ikke alle biler kan lade på blir også for dumt. Da må vi utelukke alle lynladere når vi sammenligner biler, siden det fortsatt selges biler med Chademo som ikke har tilgang til lynladere.

Hva hadde du tenkt om du hadde lest følgende i en test?:
"Vi ville at alle biler skulle ha like forutsetninger, så alle bilene i testen ble ladet på 50 kW lader med Chademo og CCS. Skoda Enyaq skuffer i testen og lader maks 46 kW i vår test, altså nøyaktig like fort som en gammel Nissan Leaf."
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Bigdrago

Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:30
Jeg gir blanke i hastighet.Å brenne bort energi til forvarming samt kjøre seg langt ned på SOC for å få større hastighet er stress og bortkastede penger. Nå betaler en flere steder kun for kwh også. Eneste fornuftige argument jeg kan se for å varme opp batteriet og kjøre seg langt ned på SOC er da i tilfelle kø på lader og dårlig tid...Det siste bør man aldri ha som sjåfør uansett da det kan trigge ulykker

Så når en ikke skaper kø fordi turen ikke kjøres på veier med hardt belastede ladere..så er det null poeng i mine øyne å styre med optimal ladekurve hastighet...

En bil må brukes som bil og lading/stopp tar vi når det faller naturlig på turen...

Enig. Og man sliter med på batteriet ved å kjøre det for langt ned.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA