Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Folk lader feil!

Startet av EV-FTW, lørdag 01. januar 2022, klokken 09:41

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 01. januar 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Skal vi være nøyaktige må tester være like - og siden Skoda ikke kan lade på V3 stasjonen må vi velge en begge kan bruke for å få et brukbart resultat.

Begge kan lade på Ionity 350 kW ladere, så å velge å begrense seg til 150 kW i tester blir for dumt.

Og å utelukke ladere som ikke alle biler kan lade på blir også for dumt. Da må vi utelukke alle lynladere når vi sammenligner biler, siden det fortsatt selges biler med Chademo som ikke har tilgang til lynladere.

Hva hadde du tenkt om du hadde lest følgende i en test?:
"Vi ville at alle biler skulle ha like forutsetninger, så alle bilene i testen ble ladet på 50 kW lader med Chademo og CCS. Skoda Enyaq skuffer i testen og lader maks 46 kW i vår test, altså nøyaktig like fort som en gammel Nissan Leaf."

Jeg skjønte at dette kunne bli vanskelig å forstå.

Modell Y har 30% soc på sommer. Det er 20 grader ute. Med denne soc vil den lade under 150kw uansett. Er du med? Man kan bruke et 150kw uttak som bench om Max man kan se for seg er 100kw. Jeg tror faktisk du skjønte dette, men kun vil krangle.

På samme måte hadde du ikke "tapt" noe på en 100kw heller (da bilen kom)

Det går altså ikke noe kjappere for deg med 350kw lader enn 150 om max mottatt kW er under 150. Eksempelet ditt viser at dette er noe du ikke forstår.



Rosstopher

Jeg ser du ikke motsier det jeg skriver så da antar jeg at vi er enige og ferdige med denne tåpelige diskusjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:55
Det var teknisk ukeblad, beklager-
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069
Denne testen er utdatert. Y/3 med LG batteri har fått vesentlig bedre ladekurve etter de siste oppdateringene. Vår 3 holdt over 100kW til 55% nå. Ladet 5-85% på 31 minutt på Ionity.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Er testen utdatert? Er det levert Y til Norge med andre batterityper?

Eller er det slik at testen er utdatert fordi det i fremtiden vil komme biler med andre batteri typer?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. januar 2022, klokken 09:36
Eller er det slik at testen er utdatert fordi det i fremtiden vil komme biler med andre batteri typer?
Nei, men Tesla har gjort en software oppdatering som gjør at ladekurven på Y/3 med LG 77kWh batteri er vesentlig forbedret. Høyere maks, og generell heving av ladekurven. Jeg ladet på Ionity, muligens hadde det gått enda noe fortere på SuC v3. Dette var da på en kald vinterdag.

Den viktigste forbedringen er egentlig på høyere SoC, det er ikke alltid det passer best å lade fra 5%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erato

#20
Det har med manglede forvarming av batteriet å gjøre, noe som trolig kommer med en oppdatering i løpet av 2022 (mener å ha hørt Q2), slik at dersom bilen vet hvor du har tenkt å lade så ankommer den ladestedet med optimal batteritemperatur. Dette er Tesla flinke på. Både ioniQ5, Kia EV6 og sikkert flere andre sliter med dette. Synes selv at å kjøre bilen ned til 7-8% høres risikabelt ut, litt for mange ladere som ikke fungerer.

Zubzero

Dersom en har igjen over 20% på batteriet en halvtimes tid før lynlader, så kan en jo bare sette varme hos fører på max, og dersom du ikke par passasjer, så kan du sette den på low. Jeg har testet dette over 15min i ca. 0 grader utetemperatur, og da får du "jukset" forbruket opp med 4-5kWh, kombiner det med kjøring og du får gjerne forbruket opp i 6kWh. På den måten så kommer du kontrollert under 10% ved ankomst, og du kan få høy ladehastighet. I tillegg så får du da også gjerne opp kjernetemperaturen i batteriet uten å måtte kjøre i 130kmt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA