Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

#195
Sitat fra: ardevd på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:35Restriksjonene JLR har implementert er så dumme at det er vanskelig å ta det seriøst. Forhåpentligvis kommer oppdatert versjon av WattCat før helgen :)

You're the man  :)  :+1:

Sjekket siste JLR app og det var triste greier... I flere år har den rapportert om for lavt dekk trykk, og gjør det fortsatt.. Sjekket det nettopp da jeg skal til Hemsedal og alt ok inkl det som bilen leser av. Er det krav fra EU eller liknende som ligger i grunnen tro. JLR kan neppe selge mer biler på denne måten.

 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Ny oppdatering til WattCat lastet opp til Google Play. Kan ta litt tid før den går igjennom release review'en, men utifra litt rask testing her ser alt ut til å fungere fint igjen :)

RJK

Sitat fra: ardevd på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:33Ny oppdatering til WattCat lastet opp til Google Play. Kan ta litt tid før den går igjennom release review'en, men utifra litt rask testing her ser alt ut til å fungere fint igjen :)
En Watt-Cat-astrofe unngått!

;D

Sorry, klarte ikke å dy meg lengre!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

espenri

MyPace ble også oppdatert i går og fungerer igjen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Maxwell_400

Sitat fra: ardevd på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:33Ny oppdatering til WattCat lastet opp til Google Play. Kan ta litt tid før den går igjennom release review'en, men utifra litt rask testing her ser alt ut til å fungere fint igjen :)
Strålende  ;D takker så mye for den innsatsen du har lagt ned i app'en. Håper dette ikke fører til en "J Assange" situasjon hvis du besøker England.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#200
Som sagt så var jeg i Hemsedal i helga. Da WattCat sluttet å virke installerte jeg Jaguars sin siste app for å ha kontroll på lading hjemme og ved hurtiglading i Hemsedal. Det første jeg så var at appn sa meg at jeg hadde for lavt trykk i dekkene samt at bilen var ulåst - begge deler feil.

På reisedagen var WattCat fikset og var oppe å gå igjen. På vei oppover startet navigering med dempet lyd som ikke er normalt. På plass på Gravset skistadion begynte bakluka å leve sitt eget liv - opp og ned. Fikk ut utstyr og ski og lukket bilen ved å gå bort fra bilen med nøkkel. Jaguar appn sa at bilen var åpen og bilen ga meg to knepp i hornet. Hadde en liknende opplevelse for noen år siden men da endringen nå var aktiv Jaguar app, valgte jeg å avinstallere denne på skituren. Tilbake fra tur var alt ok men vet jo ikke om det også hadde skjedd med aktiv Jaguar app.

Bilen sto stille i Hemsedal ved noen firmahytter nær sentrum da jeg jeg satt på med andre til alpin bakken. På vei hjem startet plutselig radioen å spille musikk....

Andre som hatt liknende opplevelser - liker det ikke nå som bilen har vært feilfri i flere år...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Siste uka har det ikke vært noe tull men skal holde meg laaaaangt unna Jaguar sin app !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Dampmaskin

Nå fikk jeg et varsel fra WattCat på mobilen min om at JLR har endret på API-et enda en gang, så WattCat er ute av spill igjen.

Ser ut som at ardevd er på saken. Krysser fingrene for at han finner ut av det.

Ingeniøren

Ikke så enekelt denne gangen som sist ? Det var en tråd på det engelske forum om det samme men den er borte nå..

Ikke bare WattCat da Jedlix er nede og - den kom fort opp igjen sist, men samme greia der ser det ut til....

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Denne gangen var det tydelig at JLR har lagt ned ganske mye innsats i å hindre analyse av APIet. Jeg blir litt provosert av sånt så jeg ofret nattesøvnen og fant ut av det til slutt. WattCat oppdateres snarlig. Så får vi se hva JLR finner på neste gang.

Ingeniøren

#205
Supert ardevd. Får finne frem den linken igjen og sende noen kroner  :+1:  :+1:

Man kan jo spørre seg hva Jaguar ønsker å oppnå med dette. Er det for å forbedre sikkerheten for oss bruker er det forståelig, men det kan fort ende opp med at de blir verdens mest eksklusive bilmerke som kun selger en handfull biler i året, noe de har snakket om, men da er det vel og kroken på døra...

Edit: Du får en slant i mnd ... Oppfordrer andre til å gjøre det samme:

https://liberapay.com/ardevd?fbclid=IwAR0NLKFgdle52eiEr3y24u9LGO_WekR8vXBbRAJYoY6bjy-nCFGLopUua3o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. mars 2024, klokken 08:45Supert ardevd. Får finne frem den linken igjen og sende noen kroner  :+1:  :+1:

Man kan jo spørre seg hva Jaguar ønsker å oppnå med dette. Er det for å forbedre sikkerheten for oss bruker er det forståelig, men det kan fort ende opp med at de blir verdens mest eksklusive bilmerke som kun selger en handfull biler i året, noe de har snakket om, men da er det vel og kroken på døra...

Ikke godt å si, men jeg antar det er er forsøk på å styrke sikkerheten til plattformen deres. Det er isåfall helt feil løsning på problemet. Hvis de er bekymret for autorisert tilgang til brukerkontoer/kjøretøy kunne de implementert 2FA, sentralisert autentisering (som feks Porsche har), passkeys, etc.

Vi får se hva de gjør videre. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA