Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av daktari, torsdag 30. desember 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

Ansjosfilet

Hva er det dere sier nå? Fungerer ikke dimming av taket vinter, vår og høst i Norge? Og blir det ikke mørkere i bilen når det først fungerer?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 09. april 2022, klokken 12:17
Hva er det dere sier nå? Fungerer ikke dimming av taket vinter, vår og høst i Norge? Og blir det ikke mørkere i bilen når det først fungerer?
Jeg har aldri sett at det blir noen mørkere. Det skifter mellom klart og litt melkeaktig, men man ser fortsatt gjennom det...bare litt diffust.

LMOR

Kom på at en kan "åpne" og "lukke" panorama taket med Personal Assistent, for å sjekke om det var touch knappen som ikke virker. Byttet til engelsk og spurte pent.
BMW damen svarte også pent "sure, I'll switch to high transparency".
Men så kom hun tilbake og sa: "I am afraid that option is not available at the moment".

Så det stemmer med de to aktuelle teoriene, enten så er funksjonen disablet under en viss utetemperatur, eller så er det feil på taket. Siden jeg har sett det virke, og ingen feilmelding vises, så tror jeg mest på det første.

Men ingen andre som har observert dette? Når virker det og når virket det ikke?

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fant denne. Sikkert ikke tilfeldig at de ikke har målt under 5 grader (som det er her nå), og over 75.
Tipper det virker dårlig ned til en temperatur der det kobles ut.
(Denne er ikke fra BMW, men tilsvarende teknologi)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

E-Driver

Jeg er svært fornøyd med min iX50. Virkelig fantastisk bil på så mange måter.

Jeg har etter et par ukers bruk samlet opp et par spørsmål jeg håper dere med mer erfaring kan svare på:

1.
Det mangler helt utrolig mange ladestasjoner i navigasjonssystemet ombord. Jeg bor i nærheten av en CircleK-stasjon og en Shell-stasjon, som begge har DC hurtigladere på 150 KW+, men ingen av disse er synlige eller søkbare i bilens system. Jeg får derimot opp en masse uinteressante AC ladere i nærheten (som et par DC ladere i det fjerene). Automatisk kartoppdatering er skurdd på og jeg har tilsynelatende siste versjon av kartet i bilen.

I appen "My BMW" kommer imidlertid disse hurtigladerne opp (med effektinformasjon, kontakttype osv.) Er det ikke litt merkelig at det ikke er samsvar mellom hva som synes (eller blir oppdatert) på kartet i appen og kartet i bilen? I appen kan man sende en destinasjon til bilen, slik at navigering starter til dette stedet. Vil forvarming av batteriet starte om jeg sender denne destinasjonen (en hurtiglader i appen) til bilen - eller er dette forbeholdt de destinasjoner bilen kjenner igjen som en lader?

2.
Klimatiseringsfunksjonen i appen kan settes i gang for en periode på 30 minutter (ikke mulig å endre). Setter denne funksjonen også igang forhåndsvarming av batteriet uten noen nærmere handlinger, klikk eller trykk? Skjer det i så fall kun dersom bilen er koblet til strøm?

LMOR

Kan svare på det siste. Kun hvis du er tilkoblet strøm og kun hvis du setter avgangstid minst x timer før. Ren klimatisering varmer ikke batteriene.
Er du ikke tilkoblet strøm har ikke oppvarming av batteri før avreise noe for seg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

E-Driver

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. april 2022, klokken 14:40
Kan svare på det siste. Kun hvis du er tilkoblet strøm og kun hvis du setter avgangstid minst x timer før. Ren klimatisering varmer ikke batteriene.
Er du ikke tilkoblet strøm har ikke oppvarming av batteri før avreise noe for seg.

Mange takk!
Så om jeg planlegger en langtur nå på torsdag med estimert avreise en gang mellom 11 og 12 (ikke godt å si med to barn og masse pakk), høres det ut som jeg onsdag kveld bør benytte meg av funksjonen "Bare neste avreisetid" (som overkjører den eventuelle ukentlige planen) og legge inn avreise torsdag klokken 11. Hvor lenge holdes batteriet varmt etter den planlagte avreisetiden (la oss si ved en forsinkelse med avreise klokken 12)? Hva skjer hvis bilen brukes en svipptur til butikken i mellomtiden (altså etter man har lagt inn den  engangsinnstilte planlagte avreisen, men før avreisetidspunktet er nådd)?

LMOR

Batterivarming tar tid, både å varme opp og kjøle ned.
Jeg har ikke funnet ut til hvilken temperatur det varmes til. På i3 er det ca 10 grader over den temperaturen en starter på og maks 10 grader. Sånn ca. Og batteriet er ferdig varmet ca 2t før avreise, så en time etter bør ikke være noe problem.
Tipper det er noe av det samme på iX. Grunnen til at en ikke varmer mer er at det varmes når motoren belastes og du trekker strøm fra batteriet. Så hadde en varmet det opp til 20grader og kjørt over fjellet, så ville det måtte kjøles ned i stedet.
Skal du lade, bør du finne laderen i appen og sende destinasjonen til bilen, da er i hvert fall jeg sikker på at batteriet tempereres til lading. Tar ca 30min.
God tur!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Nå er Recharge og Kople med i BMW Charging. Det gjør det enklere å lade og sikkert mer treffsikkert med forvarming av batteriet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Etter software versjon 07/2022 er det mulig å koble opp bilen til de BMW-id'ene som kan kjøre bilen. Så slipper en å bruke felles login i appen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Men.., får det ikke helt til å fungere. Virker som den siste blokkerer for den første. Sikkert noen feil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#86
Sitat fra: LMOR på tirsdag 01. februar 2022, klokken 19:31
I dag fikk jeg første «tyverialarm». Bilen står på flyplassen, så jeg får ikke sjekket i real life på en stund, men antar at det er sterk vind som har aktivert alarmen. Imponerende bra dokumentasjon. Får alt inn i appen. Bilde fra innsiden, «lang» film i alle 4 retninger, og 3D view av bilen som jeg kan rotere osv som når jeg sitter i bilen. Ingen var i nærheten, hverken biler eller mennesker, så derfor antar jeg det er vinden siden det er storm i kastene.

Forbehold om at dette kan være nevnt lenger frem i tråden, fant denne tidlig i tråden.

Mottok min iX for et par uker siden med SW-oppdateringen fra juli (2022.07 mener jeg å huske). Her får jeg ikke aktivert 3D remote services grunnet juss i Norge (står noe lignende). Vil slik videodokumentasjon allikevel fungere slik du beskrev? Fungerer 3D remote hos dere?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Det fungerte i starten, men har ikke fått det frem de siste gangene. Opptakene ligger i bilen, men bare 2D bildet fra inne i bilen vises i appen.

Kan også oppdatere på saken over. Gjorde en nytt forsøk med 2 BMWid med hver sin app mot samme bil. Fikk det til denne gangen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA