Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av daktari, torsdag 30. desember 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

LMOR

Takk, gir litt mening siden det er sjelden målet er ved hurtigladeren.
Har tenkt å teste ladehastigheten på min på lørdag. Starte uten forvarming av batteri og ankomme laderen med navi ruting med 10-20%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 13. januar 2022, klokken 08:29
Hurtiglading: ikke noe problem å ha på varmen i bilen mens man lader.

For å varme batteriet til hurtiglading skal man ha laderen som et mellomstopp, ikke destinasjon i navi. (Sa min selger). Det er litt kronglete,
1) legge endedestinasjon
2) søke på nytt etter laderens navn, men OBS nav er default på å søke "i nærheten" så man må velge "langs ruten"
3) finn laderen og "legg til som melllmmål"

Etter stopp får man varsel om å "vil du gjenoppta navigasjonen", starter ikke automatisk.
Det betyr vel at hvis laderen ikke ligger inne i kartet, så får man ikke forvarming. Eller kan man selv legge inn en adresse og definere den som hurtiglader på en enkel måte ? Kommer det en ny ladestasjon, så må man vel vente lenge før den kommer inn i BMW kartene ?

LMOR

Jeg har forstått det slik at dette bare fungerer med de laderne som ligger i bilen, så derfor tegnet jeg en avtale med BMW Charging for å være sikker på at det vil fungerer. Den avtalen ligger nå i bilen, så da bør den ha kontroll på dette. Liker ikke å bli "presset" til noe, men tror egentlig dette blir bra for mitt behov. Får teste det ut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Du kan starte klimatisering av bilen med fjernkontrollen med "firkant" knappen.
Her registrert at flere ikke vet om dette på i3. Der måtte en endre i innstillingene, mens på iX virker det som om det er default bruk av knappen.
Kommer godt med når appen ikke fungerer. Virker fra stua og ut i garasjen hos meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Restart av iDrive kan bare gjøres når bilen ikke er klar til å kjøre, altså når bare  iDrive er på. Etter å ha holdt mute knappen ned i 30s så forsvinner de siste symbolene og jeg hører noen klikkelyder++. Så trykker en på knappen en gang til for å starte på nytt.
Men det hjalp ikke ift mitt problem..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eSim

Fikk oppdaterte instruksjoner fra min selger om hvordan iDrive restartes på iX:

iDrive reset prosedyre på iX er litt annerledes enn vi er vandt med.

Det gjøres på følgende måte:

Nøkkel i bil
Ingen ladekabel tilkoblet
Trykk tre raske ganger på start-knappen, du skal da få beskjed «Diagnosemodus aktivert»
Deretter hold inne volumhjulet i 60(!) sekunder til skjermen har gått i svart og bootet opp på nytt

LMOR

#36
WOW! Da ble det skikkelig restart og appen virker som den skal for første gang! Takk takk
(tror bare det gikk 30s, men nå var det i hvert fall en tydelig restart på slutten før en slapp knappen igjen)

OG dette er kanskje veien inn mot en meny for å leve av batterikapasitet og temperatur også..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

For oss som hater fingeravtrykk på skjerm...hvordan justerer jeg temperatur med i-drive hjulet, gest eller talestyring ?
Alle andre klimasettinger løser jeg fint med i-drive, men temperatur finner jeg ikke ut av.

LMOR

Du kan enten gjøre som meg og stille det inn en gang for alle. (har ikke rørt innstillingene siden jeg satte dem første gang)

eller

Gå til app-menyen, en av de siste er Klimakomfort eller noe sånn. Holde den inne og lage en snarvei.
Da kan du skyve iDrive hjulet opp, velge klima, og stille inn alt med hjulet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#39
Det er sånn jeg har gjort det. Men temperaturen får man vel ikke tilgang til i klimamenyen ?

LMOR

OK, da misforstod jeg. Ja, det er litt rart at det ikke lett å finne. Kan stille temperaturen bak bare med hjulet, så det kommer kanskje i neste software oppdatering. Eventuelt hvis det kommer støtte for tale, da er det mye du kan gjøre uten å ta på skjermen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#41
Sitat fra: Trond.m på lørdag 08. januar 2022, klokken 10:07
Tror jeg skal begynne å gjøre opptak hver gang jeg parkerer. Da vil jeg anta at den vil vise registreringsnummer på bilene jeg parkerer ved siden av. Da er det en viss mulighet for å finne den skyldige ved eventuell parkeringsskade.
I dag fikk jeg første «tyverialarm». Bilen står på flyplassen, så jeg får ikke sjekket i real life på en stund, men antar at det er sterk vind som har aktivert alarmen. Imponerende bra dokumentasjon. Får alt inn i appen. Bilde fra innsiden, «lang» film i alle 4 retninger, og 3D view av bilen som jeg kan rotere osv som når jeg sitter i bilen. Ingen var i nærheten, hverken biler eller mennesker, så derfor antar jeg det er vinden siden det er storm i kastene.

3x på en halvtime.. gøy å se, men ikke så gøy å tenke på at bilen hyler og blinker. Det skulle vært en funksjon i bilen for å skru av alarmen i antall timer..

Oppdatering: Begrensingen på maks 3 per time gjelder nok her også. Nøyaktig 1t etter den første kom nr.4
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Mener det var noen som skrev at det burde være mulig å stoppe lading fra appen.
Det kan en gjøre ved å trykke på «ladestripen». Da kommer det opp informasjon om ladeøkten, og en kan velge å avslutte ladingen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Svolar


Hva om bilen/appen har hengt seg? Den er fryst på en lokasjon/batteristatus etc...

telcontar

#44
Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 07:55

Hva om bilen/appen har hengt seg? Den er fryst på en lokasjon/batteristatus etc...

Samme her faktisk, vært slik i 4-5 dager og får heller ikke startet klimatisering  ::)

Må mest sannsynlig ty til denne metoden, men noen som vet om den resetter kun sw eller tar den med seg alt personlige innstillinger på lyd, seteposisjon osv?

Tre raske trykk på start/stopp, for å gå inn debug mode. Deretter holde volum knappen nede til skjermen blir svart. Blir da restart og appen vil fungere som normalt igjen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA