Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av daktari, torsdag 30. desember 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

Trond.m

#60
Sitat fra: LMOR på fredag 25. mars 2022, klokken 20:44
Men nå kommer det vel ny SW snart som før ha fixet en del problemer.
Spørsmålet er hvordan problemer rapporteres. Hvis ingen rapporterer dette, så endrer de ingenting. Det kan jo også være en hardware-feil som «løses» midlertidig ved restart.

LMOR

Her er jeg rimelig sikker på at feilene er logget i bilen, og at det var bilen som avsluttet ladingen umiddelbart. Det ligger nok en årsak i loggen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eminate

Noen som har en god oppskrift på hvordan programmere Homelink mot  garasjeportåpnere? Metoden i instruksjonsboken fungerer ikke.
Bestilt: 2021 Tesla Model 3 Performance
Solgt: 2017 Tesla Model S P100DL
Solgt: 2016 Tesla Model S 75D

LMOR

Limer inn dette her også i tilfelle noen trenger tips for å unngå å ende opp med sakte lading:

Det jeg har lært av turer der batteriet er nedkjølt fordi den har stått ubrukt uten ladekabel i over 24-48t for eksempel.
- lade før en kommer frem for kvelden for helgeoppholdet, ikke utsette til dagen etter.
- ikke lade før en har kjørt minst 1,5t på vei videre/hjem
- skal en lade før, husk å sette laderen som destinasjon minst 15-20min før.
- er en usikker, velg en stasjon som er ca 1t fra der en starter. Trenger ikke lade der, bilen holder seg da varm frem til lading.

Er det under -10 tipper jeg tallene over må justeres noe.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#64
Sjekket under lading i dag at hvis en lader med 140KW+ så reduseres farten hvis klimaanlegget settes på.
Men på 90 og under, legges bare strømforbruket til klimaanlegget på toppen av ladehastigheten.
Nyttig å vite.
Men sikkert også avhengig temperaturen på batteriet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: LMOR på lørdag 02. april 2022, klokken 15:34
Sjekket under lading i dag at hvis en lader med 140KW+ så reduseres farten hvis klimaanlegget settes på.
Men på 90 og under, legges bare strømforbruket til klimaanlegget på toppen av ladehastigheten.
Nyttig å vite.
Men sikkert også avhengig temperaturen på batteriet.
Var det mye?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Mye ekstra mener du? Vanskelig å si, gikk opp 5-6kW med en gang, men kanskje 2 etter hvert. Men før jeg skrudde det på hadde det stått lenge av, så mye å hente inn igjen med en gang.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fikk siste versjon av software i dag pga en del småfeil i software. Har ikke merket så mye enda, noen meldinger som er blitt endret.
Men ser ut som de har åpnet for assistert filskifte i Norge. Mener jeg ikke kunne krysse av for det før i Norge, men nå gikk det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Noen som vet ved hvilken temperatur panoramataket fungerer?
Fungerer ikke hos meg under 8 grader, noe det har vært siden jeg fikk den.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#69
Sitat fra: LMOR på fredag 08. april 2022, klokken 23:22
Noen som vet ved hvilken temperatur panoramataket fungerer?
Fungerer ikke hos meg under 8 grader, noe det har vært siden jeg fikk den.
Det blir interessant å se om dimmingen har noen effekt til sommeren. Det positive med taket er at jeg aldri merket noe kulderas fra taket selv med tosifret antall kuldegrader. Derfor tenkte jeg aldri på om det virket eller ikke. Så blir det spennende om det demper varmestråling like bra når sola steker. Synes egentlig dimmefunksjonen virker litt oversolgt, men for tidlig å trekke en konklusjon. Trodde faktisk at man skulle merket at det ble mørkere i bilen, men det skal vel bare «froste» glasset og slippe nesten like mye lys gjennom. Det er jo normalt det man ønsker, men stopper man for å sove litt på en langtur, skulle man gjerne dempet lyset i kupeen også. Men det løser man med et bind for øynene til 50 kr, så det er vel ikke noen stort problem 😉

LMOR

Vi får registere grenseverdien nå når det blir vår. Det fungerte på min da den hadde stått inne ved utlevering, og det fungerte på demobilen i november. Da var det ca 10 grader.
Spørsmålet er også om den prøver og feiler, eller om det går på utetemperaturen var start av bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#71
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. april 2022, klokken 07:16
Vi får registere grenseverdien nå når det blir vår. Det fungerte på min da den hadde stått inne ved utlevering, og det fungerte på demobilen i november. Da var det ca 10 grader.
Spørsmålet er også om den prøver og feiler, eller om det går på utetemperaturen var start av bilen.
Tror ikke det er noen absolutt grense. Teknisk sett tipper jeg at panelet får det samme elektriske signalene alltid, men at krystallene ikke er samarbeidsvillige når selve glasset har lav temperatur. Står den ute i solen og den varmer glasset så virker den vel ?

Fant litt inforasjon om PDLC film og her står det at det skal fungere mellom minus 10 og pluss 70 grader. Så hvis taket ikke virker i pluss 8 grader, så høres det ikke riktig ut. Men de kan jo ha lagt inn en elektronisk sperre ved 8 grader for å redusere energiforbruket til oppvarming av kupe...shytech ?
Men det virker rart, for solen kan vel være sjenerende også ved lufttemperatur på under 8 grader. Eventuelt kan man ønske å få sollys inn for å redusere forbruk til oppvarming en vårdag.

https://www.forceone-am.com/en/p-other_film.html

Panoramic glass roof with electrochromic shading.

The panoramic roof is composed of a steel frame, two glass panels and three layers of film sandwiched between them. The laminated glass construction offers both optimum protection against ultraviolet rays and an excellent standard of acoustic comfort. The upper glass panel's triple silver coating is designed to maintain a comfortable climate in the cabin.
Instead of having an interior liner, the roof is the only one of its kind in the automotive industry to employ PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) technology for shading the interior. The panoramic glass roof's transparency is altered by applying a voltage to the middle layer of film. The liquid crystals dispersed as droplets in a polymer matrix are aligned so evenly by the electrical energy that they allow rays of light to pass through into the interior unimpeded. When de-energised, it takes less than a second for the crystals to distribute themselves in a disorderly pattern that creates the effect of shade. This electrochromic shading function can be switched on and off using a button at the front of the panoramic glass roof. The shading mode
is activated automatically once the BMW iX has been parked.

LMOR

Ja, har lest det, men det virker ikke i solen etter 5t kjøring i 5 grader uten og 21 grader inne.
Så enten er det også en nedre grense for å skru på, eller så må jeg bytte tak..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#73
Tviler på at det er noe feil med selve taket. Det er nok heller en feil med styringselektronikken. Kanskje de manglet en halvleder eller to 😉
Regner med at du oppdagerer oss på status.

daktari

Sitat fra: LMOR på fredag 08. april 2022, klokken 19:50
Fikk siste versjon av software i dag pga en del småfeil i software. Har ikke merket så mye enda, noen meldinger som er blitt endret.
Men ser ut som de har åpnet for assistert filskifte i Norge. Mener jeg ikke kunne krysse av for det før i Norge, men nå gikk det.
Jeg brukte assistert (auto?) filskifte i vinter på E6.

Jeg savnet derimot tilpasning av fart til veiens topografi og Stemmestyring på norsk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA