Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av tidsstyrt lading og klimatisering

Startet av Doppler, tirsdag 28. desember 2021, klokken 17:28

« forrige - neste »

Doppler

Jeg har forsøkt å sette meg inn i temaet tidsstyrt lading for Audi e-tron gjennom å lese brukerhåndboken og diverse innlegg i diskusjonsforumer. Innleggene er spredt omkring her i Audi e-tron forumet og diverse andre utenlandske forum. Inntrykket er at ikke så rent få sliter med å finne helt ut av det. Jeg tenkte derfor det kunne være på sin plass å dele kunnskap og eventuelle "workaround" i en og samme tråd.

Jeg liker Audis tilnærming med å sette fokus på avgangstid. Dette vil i prinsippet ta vekk problemstillingen med å beregne starttid basert på SoC og ladeeffekt, og brukeren kan fokusere på det som er viktig for han; Avgangstidspunkt og bilens tilstand på dette tidspunktet. Jeg har testet forskjellige varianter av tidsstyrt lading med og uten klimatisering. Konklusjonen er at her er det mye bra, men også noe som kan forbedres.

Det første jeg oppdaget var at det er to aktiveringsnivåer. Først må en spesifikk timer aktiveres med et klokkeslett. Dernest må en global timerfunksjon også aktiveres. Dette er greit, men den siste knappen eksisterer kun i MMI og mangler i myAudi app. Det hadde vært fint om den eksisterte i appen også. Da kan hele oppsettet gjøres her, og det er bare å sette inn ladekontakten når jeg likevel er ute og lufter hunden. Nå må jeg låse meg inn i bilen, starte opp og aktivere denne knappen fra MMI.

Jeg har utført følgende forsøk:

1.   Denne varianten er trolig den enkleste. Den vil være aktuell i disse koronatider med mye hjemmekontor og variable avgangstider. Her benyttet jeg en timer, uten klimatisering, og satt avgang til kl. 06:00. Lademål var 80%. Oppgaven ble løst med glans; Ferdigmelding kom kl. 05:57, og SoC var da 80%.

Så nærmet det seg reell avgang sånn ca. i 9-tiden. En halvtime før ble det utført en "Hurtigstart" på klimatisering via myAudi app. Klimatiseringen gikk fint. Kabinen ble varm, men SoC sank fra 80% til 77% fordi all energi til oppvarmingen ble tatt fra batteriet, og dette ble ikke ladet opp igjen. Årsaken var å se i myAudi app; "Venter på tidsur". Systemet hadde, etter lading av batteriet kl. 06:00, satt seg opp til en ny tidsstyrt seanse neste morgen fordi timeren og den globale timerknappen fremdeles var aktiv. Den siste blir først deaktivert når ladekontakten tas ut.

Løsningen ble derfor å deaktivere den aktuelle timeren i appen før klimatiseringen ble startet. Med denne "workaround" inne, fungerer denne varianten glimrende, men krever en manuell intervensjon mellom lading av batteriet og klimatisering.

2.   Neste forsøk var bruk "Ladesteder". Her er det en setting for "foretrukket ladetidspunkt". Denne ble satt til kl. 22:00 til 06:00. Dette fordi strømprisen normalt er rimeligere i dette tidsrommet. Lademålet var også 80% på det aktuelle ladestedet (hjemme). Det ble videre aktivert en timer med avgang kl. 08:00 uten klimatisering. Alt dette ble gjort i myAudi app. Den globale timerknappen ble aktivert i bilen, og ladekontakten ble deretter satt inn litt ut på ettermiddagen.

Oppgaven ble igjen løst med glans. Ferdigmelding kom kl. 05:56 og SoC var 80%, også kl. 08:00. Ladingen ble altså utført i foretrukket tidsrom selv om avgangen var satt til kl. 08:00. Bra!

3.   Så ble det viklet inn enda et "C-moment". Samme oppsett, men nå skulle det klimatiseres før avgang kl. 08:00. Første ferdigmelding (lading) kom kl. 05:50. Da var batteriet ferdig ladet. Denne gangen også innenfor foretrukket tidsrom.

myAudi app mister i denne perioden kontakt med bilen, men fra strømtrekket kan det se ut som at klimatisering starter kl. 07:00. Kl. 08:10 kommer det en ferdigmelding for klimatisering. Kabinen er varm, men SoC er 88%, ikke 80% som ønsket.  Her har altså bilen ladet opp for mye. Det er ikke ønskelig.

Jeg gjentok testen med avgang kl. 06:00 i stedet. Dette er akkurat innenfor foretrukket ladeperiode. Da ble første ladeøkt avsluttet en time tidligere, kl. 04:56. SoC på dette tidspunktet ble ikke sjekket, men var trolig 80%. Klimatisering startet like etter, kl. 05:00. Ferdigmelding for klimatisering kom kl. 06:10. SoC på dette tidspunktet var 87%. Altså 7% høyere enn lademål, og samme avvik som deltesten ovenfor.

Konklusjon.
Det er mye som virker bra nå. Bilen er ladet til ønsket tidspunkt, og den tar hensyn til foretrukket ladetidspunkt når denne er oppgitt. Jeg finner opplegget godt egnet til å få bilen ladet i perioder med lavere strømpris, samtidig som ladekontakten kan settes inn tidligere på dagen mens vi fremdeles er våken.
Det er litt mer utfordrende når det kommer til bruk av klimatisering. Oppsett i Forsøk #1 kan benyttes, men det fordrer at man er oppe og manuelt kan starte klimatiseringen når tiden er inne. I noen tilfeller skal man tidlig opp om morgenen, til kjent tid, og da er det greit at bilen gjør alt selv. Men, da er resultatet at vi ender opp med en del høyere SoC enn ønsket.

Er det noen som har alternative metoder?
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Orbit

#1: Knappen for aktivering av den globale timerfunksjonen finns også i app, men et annet sted en der du setter opp timerne. Under "Funksjoner" på startskjermen, velg "Ladeplanlegging" og deretter "Start tidsurmodus".

#2 og 3: Jeg har ikke opplevd tilsvarende "overlading". Spekulativt, har bilen god GPS-dekning der den står til lading? Dersom den ikke vet at den er på et ladested, og det generelle ladenivået er over 80% kan dette kanskje kunne skje.

Det kan være verd et forsøk å gå tilbake til #2 med ladetimer uten klimatisering, og så sette opp en egen klimatiseringstimer utenom dette. Disse blir riktignok bare brukt en gang. De finnes også under "Funksjoner" - Klimatisering - Tidsur.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Takk for svar @Orbit. Nyttig som alltid!

Jeg finner ikke "Start tidsmodus knappen". Har Android (Samsung Galaxy S7). Kan det være grunnen?.

Se vedlegg av screen shots:
Du kan ikke vise dette vedlegget.     

Jeg tror bilen har bra GPS dekning. Den finner lett lokasjon npr jeg kommer hjem, og bilen står i en garasje med fronten mot en halvåpen vegg. Lademålet både for den lokale lokasjonen (hjemme) og det generelle er 80%. Jeg har fått utført 93N1. Denne har en oppdatering av programvare rundt lading. Bare til opplysning, vet ikke om det har noe å si.

Interessant med forslaget med en egen timer for klimatisering. Dette skal jeg prøve!

Orbit

Kan være en Android-bug her. Jeg har iOS-app, og der du har et grått felt (øverste høyre skjermbilde) med "Start modusen for hurtiglading" er det svart tekst for meg så snart det er konfigurert minst én timer. Der kan jeg bytte mellom teksten du har der nå, og "Start tidsmodus". Prøv å sette en timer, oppdater deretter bilens status manuelt i app, og se om app da leser tilbake fra server at dette valget ikke lenger skal være grået ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Takk så mye for svar. Det hjelper ikke å hente opp status på nytt når jeg har satt en timer aktiv. Har derfor sent en epost til digitalsupport om problemet. Fint å vite at knappen skulle vært der. Da kommer den gjerne i en senere oppgradering av appen.

Doppler

Sitat fra: Orbit på tirsdag 28. desember 2021, klokken 19:40
Det kan være verd et forsøk å gå tilbake til #2 med ladetimer uten klimatisering, og så sette opp en egen klimatiseringstimer utenom dette. Disse blir riktignok bare brukt en gang. De finnes også under "Funksjoner" - Klimatisering - Tidsur.

Denne ser ut til å ha samme problem som #1. Ladingen blir avsluttet kl. 05:58 med glans. SoC var 80%, det samme som målsetning. Jeg satt Klimatimeren til å være ferdig kl.07:20. Klimatisering startet kl. 07:05 og sluttet kl. 07:30 (den går 10min over tiden i følge manualen). Klimaet i kabinen var fint med tørre ruter, men SoC var falt til 77%. Bilen hadde mao. ikke ladet opp igjen energien som ble benyttet under klimatisering. Årsaken var som i #1; Status i appen var "Venter på tidsur". Siden ladekontakten ikke ble tatt ut i tiden mellom lading av batteri og klimatisering, er den globale timerknappen fremdeles aktiv, og ladeprosessen går tilbake til tidsur modus og setter seg opp for å lade først neste morgen. Workaround er å slå av timeren manuelt etter at lading av batteriet har funnet sted, men dette krever en manuell intervensjon jeg helst ville slippe.

Jeg vil forsøke en ny variant av #3 hvor foretrukket ladetid blir kuttet ut. Håpet er at hvis foretrukket tidsrom kuttes ut, vil programmet lade batteriet helt opp mot avgangstid, og at klimatisering skjer samtidig den siste timen. Da kan det hende at den ender opp med riktig SoC.

Orbit

Dersom du setter avreisetid i ladeplanlegging til nesten en time etter reell avgang, burde du komme i mål (siden bilen er ferdig ladet en time før avgang). Litt av timen trengs for å få tilbake energien fra lading. Dvs ved avreise 07:20:

• Sett avreisetid i ladeplanlegging til 08:00, uten klimatisering
  • Sett egen klimatiseringstimer til 07:20
  • Bilen bør da være ladet til lademål 07:20, og også varmet opp
Dersom det virker, kan du også prøve å legge til foretrukket ladetid. Det burde også fungere, siden du ikke er begynt på neste døgn med ladetimer når oppvarmingen kjører. Siste bit av lading for å kompensere forbruk til oppvarming vil riktignok kunne falle utenom den foretrukne ladetiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Ja, her er du kanskje inne på noe !

Jeg antar at ny "venteperiode" ikke starter før nåværende ladeplanlegging utgår. Hvis jeg da:

• Setter ladeplanlegging til å avslutte kl. 07:00.
  • Foretrukket tidsrom som før, kl. 22 -06. Da vil SoC være på målet, 80%, kl. 06:00
  • Klimatisering til å avslutte kl. 06:50. Da vil denne i praksis trekke strøm til kl.07:00. (Den går 10 min utover satt tid)
  • Da skal ladeprosessen kunne toppe batteriet opp til kl. 07:00, og det vil bare være eventuelt den siste toppingen som mangler.
  • Fysisk avgang blir da kl. 07:00.
Vi får se, spennende!

Målsetningen er å finne et opplegg som er konsekvent og gir forventet resultat. Om det er litt komplisert går greit. Det blir bare en vane. Det verste er uforutsigbarhet.

Doppler

Da har jeg testet denne i natt:

Oppsett:
  • Foretrukket tidsvindu på lokasjon: 22-06.
  • Satt en Ladetimer, uten klimatisering, til å være ferdig kl. 07:00
  • Satt en Klimatimer til å være ferdig 06:45
  • Aktivert global tidsstyring og sett inn ladekontakt.

Forløp fra Zaptec dump:

Ferdigmelding på hovedlading kommer kl. 05:59:
  • myAudi app: SoC 80%, Rekkevidde 192km, Status: "Bilen er klar til å lades"
  • Zaptec: Totalt ladet: 9.4kWt.
Batteriet lades altså opp til ønsket SoC innenfor foretrukket tidsrom, så lenge sluttiden til timeren er senere.
  • Kl. 06:38: Varming av bil har startet 06:30, Status "Varmer fremdeles opp i 8min"
  • Kl. 06:45: SoC 78%, Status: "Venter på tidsur" og "Varmer"
  • Kl. 06:55: Ferdigmelding: Klima, SoC 77%, 187km, "Venter på tidsur"
Med status "Venter på tidsur" ser det ut som toget har gått, men så:
  • Kl. 06:57: myAudi: "Lader med tidsur", og Zaptec app: "Lader med 10.98kW".
  • Kl. 07:04: Lading ferdig, myAudi:  SoC 79%, 191km, "Venter på tidsur", Zaptec: Totalt ladet 10.6kWt.
Det virker altså slik at hvis klimatisering skjer før ladetimeren er utgått, vil ladeprosessen toppe opp forbrukt energi med en ladeseanse i etterkant av klimatiseringen. Det må settes av tid til "toppingen", slik at reell avgangstid er ca. 10min etter at klimatiseringen er ferdig. Da har kanskje bilen kjølt seg ned noe, men det holder gjerne.

Avgangstidspunkt for klimatimer blir da: Reell avgang - Ladetid: 10min - Overheng: 10min = 20min.
Hvis reel avgang er kl. 08:00 settes da klimatimer med avgang 07:40. Klimatisering vil starte 15min før, altså 07:25.

Avgangstid for Ladetimeren kan settes litt ut på dagen, f.eks. kl. 10:00. Hvis klimatisering ikke er nødvendig, vil lading allikevel skje innenfor foretrukket tid. Etter dette er den inaktiv, og blir slått av når ladekontakten tas ut.

Hvis "Hurtigstart" benyttes før ladetimeren utgår, vil trolig batteriet også toppes med denne.
Jeg tror dette er en god "workaround". Jeg lager en ladetimer med avgang kl. 10:
  • Hvis jeg ikke skal klimatisere, er dette alt. Den lader opp til kl. 06:00 og benytter mer rimelig kraft.
  • Hvis jeg vet avgangstid, starter jeg en klimatimer i henhold til formel over.
  • Er det fleksibel avgangstid, benytter jeg Hurtigstart hvis tiden fremdeles er innafor kl. 10.

At annet spørsmål om Batterivarme:
Jeg har en følelse av at programvaren som benyttes til klimatisering i Parkeringsklimadelen ikke er den samme som benyttes når "Klima" sjekkes av i Ladetimeren. På den første går lading on/off med full styrke, og det virker som det er SoC som styrer løpet. Når det er Ladetimerens klimadel som er aktiv, går for det første strømtrekket for klimatisering i 1 time, og den trekker ikke nødvendigvis tildelt effekt. Her kan det også se ut som strømmen trekkes rett fra laderen med en effekt som den beregner skal være tilstrekkelig for å oppnå målet. Denne metoden ble benyttet i Forsøk #3 i første innlegg i denne tråden. Resultat var at det ble litt mye. SoC sluttet på 88% i stedet for 80% som var målet. Batteriet hadde 80% fra lading tidligere på natten når klimadelen startet, og det endte opp med 88% når den var ferdig.

Spekulasjon:
Kan det være at det likevel ikke har gått noe strøm til lading, men at batteriet i stedet har blitt varmet opp, og at det er dette som har gjort at SoC har økt fra 80% til 88% ? Mao. kan denne varianten også utføre forvarming av batteriet? I så fall er dette alternativet mer interessant. Min kompetanse ligger innenfor programvare og elektronisk hardware. Jeg kjenner lite til batterier og det kjemiske her. Så dette er bare en tanke hos meg om at et oppvarmet batteri kanskje kan vise høyere SoC.

Orbit

Min erfaring er at når lademål er nådd (også uten ladetimer), begynner ikke bilen å lade på nytt før SOC har falt mer enn 3%. Det er hysterese i innkoblingen, riktignok litt stor. Så om en bruker opp noe batteri på forvarming etc, så starter ikke lading umiddelbart. Du kan trigge lading selv om du bare har dippet marginalt under lademålet, men det krever at du gjør noe som tar ladelogikken ut av dvale, f.eks. plugge ut/inn ladekabel, slå ladestasjon av/på, ta i et dørhåndtak (selv uten nøkkel med låst bil!), konfigurere en ladetimer etc.

Om du ønsker å automatisk treffe (bedre) på lademål, tror jeg du må flytte avgangstiden lenger ut i tid etter at du faktisk skal starte (se tidligere innlegg). Skal du starte 08:00, setter du ladetimer til 08:50, og oppvarming til 08:00 (evt 07:50 pga overheng). Når oppvarming starter ~07:35-07:45 er lading ennå ikke over, og bilen lader derfor helt til lademålet (gitt lader med mer effekt en klimatiseringen trenger, som jeg ser du har). Det kan jo være at ladingen er ferdig ~07:55 og de siste minuttene av varming trekker SOC marginalt ned, men det blir vel mer en akademisk øvelse om en akkurat skal starte på 80% SOC eller ett prosentpoeng under......

Ref varming av batteri: Jeg har varmet batteri (via testmodus) fra -20 til +10, uten at det endrer angitt SOC. Så dine observerte 80% -> 88% er nok faktisk lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. januar 2022, klokken 09:31
Du kan trigge lading selv om du bare har dippet marginalt under lademålet, men det krever at du gjør noe som tar ladelogikken ut av dvale, f.eks. plugge ut/inn ladekabel, slå ladestasjon av/på, ta i et dørhåndtak (selv uten nøkkel med låst bil!), konfigurere en ladetimer etc.

Denne har jeg også sett, og jeg kan legge til at det også gjelder hvis myAudi app oppdaterer status, enten av seg selv eller ved at du trykker på "snurrepilen". Ut fra denne kunnskapen har jeg lagt meg til en ny vane for å frigjøre ladekontakten etter lading. Jeg trykker først én gang på knappen, venter ca. 1 sek. til ladelogikken kommer ut av dvale og lyset kommer på, også et trykk til på knappen og låsepinnen går ut. Dette har virket hver gang, og jeg slipper å låse bilen etterpå hvis jeg bare skal ta ut ladekontakten.

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. januar 2022, klokken 09:31
Om du ønsker å automatisk treffe (bedre) på lademål, tror jeg du må flytte avgangstiden lenger ut i tid etter at du faktisk skal starte (se tidligere innlegg). Skal du starte 08:00, setter du ladetimer til 08:50, og oppvarming til 08:00 (evt 07:50 pga overheng). Når oppvarming starter ~07:35-07:45 er lading ennå ikke over, og bilen lader derfor helt til lademålet (gitt lader med mer effekt en klimatiseringen trenger, som jeg ser du har). Det kan jo være at ladingen er ferdig ~07:55 og de siste minuttene av varming trekker SOC marginalt ned, men det blir vel mer en akademisk øvelse om en akkurat skal starte på 80% SOC eller ett prosentpoeng under......

Tenker du å benytte begge timerne her? Altså ladetimeren for lading (uten klima) og klimatimeren for klima, og så la ladetimeren gå over klimaperioden? Men, gitt av eksemplet over må vel da ladetimeren være ferdig kl. 08:00 og klima 07:50 (pluss overheng på 10min => 08:00) hvis avgang er kl. 08:00? Du skriver at ladetimer settes til 08:50. Ladetimeren pleier å være veldig presis (gjerne ferdig bare 2min før), så da vil det være en god del som mangler når jeg kjører av gårde kl. 08:00?

Orbit

Sitat fra: Doppler på lørdag 01. januar 2022, klokken 17:29
Tenker du å benytte begge timerne her? Altså ladetimeren for lading (uten klima) og klimatimeren for klima, og så la ladetimeren gå over klimaperioden? Men, gitt av eksemplet over må vel da ladetimeren være ferdig kl. 08:00 og klima 07:50 (pluss overheng på 10min => 08:00) hvis avgang er kl. 08:00? Du skriver at ladetimer settes til 08:50. Ladetimeren pleier å være veldig presis (gjerne ferdig bare 2min før), så da vil det være en god del som mangler når jeg kjører av gårde kl. 08:00?

Ja. Ladetimeren pleier å gi ferdigladet bil en time før angitt tid, dvs ca 07.50 med oppsettet over. De siste 10 min (på 11 kW lader) til 08:00 er derfor for å toppe opp med ~2kW som gikk med til oppvarming. Det ser ut som også din bil er ferdig en time på forhånd:
Sitat fra: Doppler på fredag 31. desember 2021, klokken 11:30
Oppsett:
  • Foretrukket tidsvindu på lokasjon: 22-06.
  • Satt en Ladetimer, uten klimatisering, til å være ferdig kl. 07:00
  • Satt en Klimatimer til å være ferdig 06:45
  • Aktivert global tidsstyring og sett inn ladekontakt.

Ferdigmelding på hovedlading kommer kl. 05:59:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Ok, da er jeg med. Jeg tror dette skal virke. Er litt usikker på dette med "timen før". Så langt har den vært ferdig én time før, men da har det vært med klimatisering på ladetimeren. Skal teste om det også skjer når ladetimeren benyttes uten klimatisering sjekket av.

Kjører i natt en annen test, men om noen dager har vi svaret. Takk så mye for innspill!

Doppler

Da har jeg testet litt på oppsett for tidsstyrt lading med klimatisering. Først litt erfart fakta:

• Hvis ladetimer ikke har sjekket av klimatisering avslutter den med ønsket SoC rett på ønsket avgangstid eller 1 til 3 minutter før.
  • Hvis klimatisering er sjekket av på ladetimeren, avsluttes lading med ønsket SoC én time før. Den siste timen benyttes til klimatisering eller forberedelse for dette.
  • Hvis det er lagt inn en foretrukket tidsperiode i en lokasjon, og man befinner deg der, og ladetimeren er satt til å avslutte etter denne perioden, vil ladetimeren ta hensyn til foretrukket periode og lade opp til ønsket SoC på slutten av denne.
Klimatimeren ha to underperioder; En oppvarming/avkjølings periode og en vedlikeholdsperiode. Avgangstid er definert som begynnelsen av vedlikeholdsperioden. Da skal kupeen ha nådd ønsket temperatur. Vedlikeholdsperioden er på 10 min.

Dette prosjektet ble satt i gang fordi jeg ønsker et oppsett som både kan lade bilen om natten når strømprisen er lavere, og som samtidig kan forvarme bilen når jeg er klar til å dra. Vanligvis dra jeg noen timer etter perioden med lavere strømpriser (22 - 06).

Bilens standardløsning er å sette opp foretrukket ladeperiode på lokasjon, ønsket avgangstid i ladetimer og sjekke av klimatisering. Denne løsningen hadde dog en uønsket effekt ved at lademålet ble oversteget med 7 - 8% i forhold til ønsket nivå. For meg er 87% for mye når jeg ønsker 80%.

@Orbit foreslår en løsning som benytter både ladetimeren og parkeringsklimatimeren (klimatimeren). Dette er en generell løsning som kan benyttes når som helst, og den gir gode resultater. Den benytter dog ikke foretrukket ladeperiode. For det må eventuelt avgangstiden ligge innenfor. Tanken her er at hvis klimatiseringen foregår mens lading av batteriet pågår, vil strømtrekk fra klimatiseringen bli kompensert for ved at ladingen varer noe lengre.

Jeg har prøvd forskjellige varianter. Alle med 11kW lader. Felles for dem alle er at ladingen alltid er ferdig på det tidspunktet som ble satt, eller 1 til 3 minutter før. At det på slutten også ble utført klimatisering hadde altså ingen effekt på sluttidspunktet. Det ble ikke skjøvet på. Jeg har tatt med 2 typiske scenario som viser hva som skjedde:

Ladetimer og Klimatimer har samme avgangstid:

Her avsluttes ladingen 2 min før avgangstid, 06:50. Da er SoC 80% som ønsket. Klimatimeren fortsetter å gå i 10 minutter til for vedlikehold av klima. I denne perioden er ladingen avsluttet, og SoC faller til 78% når denne perioden er over. Hvis man reelt kjører av gårde på avgangstid, gir denne ønsket resultat; kupeen er varmet opp (har sjekket dette), og SoC er de ønskede 80%.

Ladetimer forskyves 10 min. i forhold til klimatimer (for å ta inn vedlikeholdstiden):

Her avsluttes ladingen 1 min før klimatimerens vedlikeholdsdel er avsluttet. Altså 9 min. etter klimatimerens avgangstid. På dette tidspunktet er SoC 80% som ønsket, og den forblir på dette nivået da klimatiseringen nå blir slått av. Det er varme i kupeen, og en kan kjøre ut med ønsket SoC.

Avhengig av hvordan en definerer avgangstid, vil begge disse variantene virke. Jeg syntes det er litt underlig at avslutningstidspunkt ikke blir skjøvet på, og ser bare for meg to muligheter; Enten så varmer ikke klimadelen, men det var vitterlig varmt i kupeen, eller så vil algoritmen oppdage at parkeringsklimasystemet skal operere innenfor ladevinduet og forskyve starttidspunktet tilbake for å kompensere for dette.

Neste utfordring blir en løsning hvor batteriet lades opp innenfor foretrukket tidsperiode, men hvor forbruk fra klimatisering kompenseres for utenfor. Dette kommer eventuelt i et senere innlegg.

Doppler

Forsøk med "Lokasjon og Foretrukket tidsperiode" - 11kW

Når lokasjon med foretrukket tidsperiode blir benyttet, og avgang er etter dette, vil bilen lade opp batteriet til ønsket lademål på slutten av den foretrukne perioden. Når klimatisering starter vil energi til dette bli tatt fra batteriet. Etter hvert vil SoC falle til et triggerpunkt (ser ut som -3%), og hvis satt avgangstid for ladesesjonen fremdeles er lengre frem, vil bilen igjen starte lading og lade opp til ønsket lademål.

Jeg har testet 2 varianter:

• Ladetimer og Klimatimer har avgang på samme tidspunkt.
  • Klimatimer har avgang 10 minutter før Ladetimer.

Ladetimer og Klimatimer har avgang på samme tidspunkt.

På denne varianten starter topping av batteriet når SoC har falt ca. 3%, men bilen rekker ikke å lade fullt opp før ladetimeren går ut og SoC ender på 78%. Dette er 2% under lademål.

Klimatimer har avgang 10 minutter før Ladetimer.

På denne varianten er avgangstid for ladetimer strukket 10 minutter frem slik at den også dekker vedlikeholdsperioden til klimadelen. Her fikk den, litt på overtid, oppnådd ønsket lademål, men klimatisering var da ferdig, og temperaturen i bilen var på vei ned.

Konklusjon

• Hvis det ikke er stor forskjell i pris mellom foretrukket ladeperiode og tiden før avgang, vil jeg selv kutte ut foretrukket ladeperiode og sette ladetimer og klimatimer til samme tidspunkt (første alternativ i innlegget ovenfor). Denne varianten ser isolert sett ut til å være perfekt.

• Hvis prisforskjellen er vesentlig, slik som rundt jul denne vinteren, vil jeg benytte Alternativ2 over, og ha reell avgang like etter vedlikeholdsperioden.

• Standardløsningen med å sjekke av "Klima" i ladetimeren kan selvfølgelig også benyttes, men på mine tester har SoC da endt en god del over målet.

• Hvis klimatisering sammen med lading ikke er aktuelt, ser standardløsningen ut til å virke glimrende, også med bruk av foretrukket tidsrom!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA