Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SolarEdge SE7K problem

Startet av knutset, torsdag 26. august 2021, klokken 12:56

« forrige - neste »

knutset

Skal kunne produsere 7,5 KWh eller kunne drømme om ser det ut til.
Fikk installert dette anlegget mai 2017 og har produsert 25 MWh, kunne nok vært en hel del mer.

Har 3 fase 230 V inn til huset, derfor trafo 230 / 400 V.
Ved produksjon er målingene fra produksjon som regel 8-10 V høyere enn på nett målt fra Tibber-app.
Problemet er da at Inverter viser til de høyeste målingene og restarter når målingene kommer over 254 V.
Resultat blir da at Inverter stadig restarter og da gjerne flere titalls ganger daglig pga maks V.
Ellers er det meget sjelden jeg har under 235 V i nettet her jeg bor.
Akkurat nå har jeg Inverter-målinger 254 - 252 - 254 V ca. samtidig viser Tibber-app 244 - 242 -243 V

All brukerstøtte er opphørt da firma som installerte solpanelene har opphørt og elektrikere her på Vestlandet ikke har kunnskap ang Solenergi. Så helt klart et problem da jeg kunne bidratt til mer produksjon.

Et annet problem er at kjøleviften på inverterer ikke starter selv om temperaturen blir over 40 C, vet ikke om det finnes noen innstilliger til viften i bunn av inverteren.     

Electrix

For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

knutset

Sitat fra: Electrix på fredag 03. september 2021, klokken 22:14
For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Mulig du har rett, uansett er det overraskende at det er aksept for så høy temp.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Jeg skriver at nettspennigen er ca 10V lavere enn det inverteren viser til.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.

Alle koblingsklemmer er i bruk. Problemet er at jeg ikke finner elektriker som kan komme med en garantert løsning. Det holder ikke for meg å kjøpe div trafoer + en masse elektrikerarb.

Electrix

Sitat fra: knutset på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Electrix på fredag 03. september 2021, klokken 22:14
For å ta det siste først, det er ikke sikkert at det er noe problem for inverteren at den er 40 grader. Godt mulig vifta starter ved 45 eller 50 grader, det står kanskje noe i instruksjonen om dette.

Mulig du har rett, uansett er det overraskende at det er aksept for så høy temp.

Det er også mulig at det er normalt at den ikke aksepterer så høye nettspenninger som du beskriver, 254V er allerede mer enn 10% over standarden, det er godt mulig den har en grense der slik at den ikke skal pushe på med mer strøm og muligens drive spenningen såpass høyt at annet utstyr tar skade. De vil nok ikke ha skylden for slikt.

Jeg skriver at nettspennigen er ca 10V lavere enn det inverteren viser til.

Det er nok heller firmaet som installerte systemet som kanskje burde ha tilpasset trafo bedre til nettspenningen din. Når man installerer trafoer så velges ofte litt høyere spenning ut slik at man kompenserer for spenningsfall i installasjonen ved høy last, men her er det jo motsatt, man tilfører mer strøm på "ut-siden". Mange trafoer har flere tilkoblinger slik at man kan tilpasse dette, f.eks har man flere tilkoblingsklemmer slik at man kan velge 220, 230 eller 240V. Anbefaler å sjekke om din trafo har dette, da kan det være en quick-fix.

Alle koblingsklemmer er i bruk. Problemet er at jeg ikke finner elektriker som kan komme med en garantert løsning. Det holder ikke for meg å kjøpe div trafoer + en masse elektrikerarb.
Har glemt denne, men hvis det fremdeles er noen nytte for deg eller andre som leser så legger jeg til noen svar her.

Hvis inverteren er laget for å fungere i varmere strøk, som ofte er det det er mest solcelleinstallasjoner så må man regne med over 40 grader utetemp, mye elektronikk jeg har vært borti er beregnet for å virke ved full last i +55 grader romtemp så det kan være normalt, men det behøver ikke være det, jeg kjenner ikke det spesifikke produktet.

Etter det jeg ver har ikke netteier lov til å levere høyere spenning ut enn 254 volt, og det har heller ikke andre apparat så det er nok normalt at den kutter ut hvis den måler spenningen til å være så høy. Så er spørsmålet i denne saken om det er riktig måling. Etter det jeg forstår har du to målinger en fra inverter og en fra tibber hvor du regner tibber for riktig og inverter for feil uten at jeg kan se hvorfor du tar den konklusjonen, så jeg lar det være et åpent om måling er riktig eller ikke.

Det som er viktig å ta med er at du har høyere spenning inn enn nominell spenning som er 230V. Ofte setter netteier opp trafo bevisst med litt for høy spenning fordi det er spenningstap i ledninger og trafo under last, ved middels belastning blir det da sånn passe for alle.

I tillegg har du en trafo mellom 230 og 400 anlegget ditt, hvis denne er viklet til eksakt 230/400 så vil den gi 400V ut til inverter når det er null belastning og 230V inn. Når du har høyere spenning inn vil den også gi høyere spenning ut. Hvis du hadde koblet inn en del belastning på 400V siden av trafoen ville du fått noen volt spenningstap gjennom trafo og ledninger, så du ville kanskje fått 390 eller 385 Volt ut selv med 230V i inntaket ditt.

Når du går andre veien så blir det motsatt det blir spenningstap fra 400V siden og ned til 230V siden. Men her er det strømnettet som setter spenningen i inntaket, og inverteren bare dytter på litt ekstra, siden du sier du har 244 Volt i Tibber-appen (fas-fas) så er det kanskje riktig at det er 10 volt tap gjennom kabler og trafo, slik at det er 254 volt ut fra inverter (fas-null).

En løsning kan være å flytte noen kurser til 400V siden av trafoen, helst noen kurser som det er forbruk på om dagen når sola skinner. Da trekker du ned spenningen litt.

Det vil også hjelpe litt at du faktisk trekker strøm når du produserer, dvs at du selger minst mulig og bruker mest mulig selv. Hvis du dytter strøm tilbake til nettet får du ennå litt høyere spenning i huset og større sannsynlighet for at inverter stopper.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA