Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jedlix og WattCat og lading av I-Pace

Startet av Ingeniøren, mandag 27. desember 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Ingeniøren

I disse tider med nisse timepriser på strøm som hopper opp og ned, er det det kanskje noen av dere som har prøvd Jedlix ?

https://www.jedlix.com/en/

Jedlix er en app som primært er laget for å lade bilen når prisen på strøm er mest gunstig. Meningen er at man plugger bilen når man kommer hjem men lading starter først når man har satt for natt lading eller det er mest gunstig å lade. Det beste resultatet får man når man har en lader som støttes som Easee, noe jeg ikke har. Det som er fint er at den er gratis - enn så lenge.

Har testet den litt de siste dagene med variabelt resultat. Bruker WattCat og det ser ut som disse ikke jobber særlig godt sammen. Kort så opplever jeg at man f.eks legger inn en oppstart 22:00. Jedlix pauser da lading som bilen har startet kort tid etter at man har plugget kabel i bilen. Kl 22 startet Jedix lading men da pauser WattCat denne og så blir det ingen lading den natta. Om man er opp å følger med kan man re-starte lading fra WattCat og den starter men pauses så av Jedix. Mulig det hjelper å logge ut av Wattcat, men ikke en særlig god løsning. Det må i fall gjøres før lading er startet av Jedlix første gang - i mitt tilfelle 22.

Noen som har testet Jedlix og fått det til å virke tilfredsstillende ?

Edit: Antar begge bruker de samme kall, da de begge kan styre start og stopp av lading, så da sloss de om den samme kontrollen over prosessen.. Vet jeg kan pause Watcatt når jeg har plugget, for så å starte den igjen 22, men glemmer jeg det så... Det beste er kanskje om det bygges inn i WattCat - får legge inn et ønske hos utvikler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Hei!

Jeg bruker Tibber og den ferdige integrasjonen de har laget mot I-Pace.  Har bare gamle dumme 16A-ladere, så all styring går via JLR-api'ene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Funker som bare det - pauser når det er topper i strømprisen og lader ellers. 
Kan deaktivere "Smartlading" bare ut dagen eller hele tiden.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.


En annen sak er at med dagens priser så må man nå gjerne lade selv om prisen er høy  :-)


turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 30. desember 2021, klokken 07:55
Hei!

Jeg bruker Tibber og den ferdige integrasjonen de har laget mot I-Pace.  Har bare gamle dumme 16A-ladere, så all styring går via JLR-api'ene.

Funker som bare det - pauser når det er topper i strømprisen og lader ellers. 
Problemet med Tibber vs Jedlix er at Tibber ikke kan stoppe lading på en gitt prosent. Kan bruke Tibber og Jedlix sammen, men det kan føre til litt kluss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Den tibberløsningen ser uansett interessant ut hvis jeg forstår den rett. Den fungerer helt uavhengig av ladeboks ?

Ingeniøren

Den innebygde løsninger i WattCat ser i alle fall ikke ut til å virke...

Testet i går og ser ut som Jaguaren overstyrer WattCat i iveren etter å lade til 100%. Prøvde å sette lading til mellom 20 og 21 og plugget bilen rundt 19:30. Lading startet umiddelbart og virket ikke som den hadde tenkt å pause. Prøvde så å slå av og på tidspunkter for start og stopp, mens bilen ladet, uten synlig effekt. Til og med å pause lading fungerte kun kort tid før lading var i gang igjen. Å stoppe ved en gitt ladeprosent har stort sett fungert, så testet ikke det.

Hadde ikke satt avreise tidspunkt og mulig det gamle trikset med å sette avreise noen dager inn i fremtiden gjør at det virker, men det blir for tungvint i lengden. For anledningen var Jedix avinstallert.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på torsdag 30. desember 2021, klokken 08:26
Den tibberløsningen ser uansett interessant ut hvis jeg forstår den rett. Den fungerer helt uavhengig av ladeboks ?

Enig - hva slags app bruker du mot bilen mht andre ting en lading 4Matic Fanatic ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. desember 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Tellus på torsdag 30. desember 2021, klokken 08:26
Den tibberløsningen ser uansett interessant ut hvis jeg forstår den rett. Den fungerer helt uavhengig av ladeboks ?
Enig - hva slags app bruker du mot bilen mht andre ting en lading 4Matic Fanatic ?

Jeg har jo de vanlige app'ene fra Jaguar og MyPace, men bruker ikke disse relatert til lading.
Tibber har utviklet egne "Power-Up" som de kaller det for flere biltyper, du legger den inn på Tibber-app'en og konfigurerer den mot din konto hos Jaguar, så starter/pauser den ladingen direkte mot bilen på samme måte som Wattcat og whatever, via Jaguars API'er..

Nei, den stopper ikke på en gitt prosent, men jeg har bare 16A hjemme så ting tar uansett tid, så jeg er sjelden over 70% uansett. (I hvert fall ikke nå, med en 18-åring som er veldig gira på å kjøre bil)

Ingeniøren

#7
Etter at jeg hadde testet Jedix fikk jeg problem med at ladig stoppet om man startet å lade på ettermiddagen. Det problemet kom igjen i går rundt 15.

Trodde første gang at det var noe kluss med WattCat. Nå slo deg meg at det kunne være Jedix selv om appn var borte. Når jeg reinstallerte Jedix appen så så jeg at jeg hadde satt at lading ikke skulle starte før 18:30, så selv om appen var bort hang denne innstillingen på en server et sted og var fortsatt operativ. Ved å "disable smart charging" i Jedix appn forsvant tilsynelatende problemet. Det kan være at Jedix fungerer bedre enn jeg først trodde, så nå ble den værende om jeg får behov og kan sjekke innstillinger.

Lærdom må være at man sjekker innstillinger man har gjort i en app før man velger å fjerne appn, for de blir ikke nødvendigvis borte med appn..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:49
Etter at jeg hadde testet Jedix fikk jeg problem med at ladig stoppet om man startet å lade på ettermiddagen. Det problemet kom igjen i går rundt 15.

Trodde første gang at det var noe kluss med WattCat. Nå slo deg meg at det kunne være Jedix selv om appn var borte. Når jeg reinstallerte Jedix appen så så jeg at jeg hadde satt at lading ikke skulle starte før 18:30, så selv om appen var bort hang denne innstillingen på en server et sted og var fortsatt operativ. Ved å "disable smart charging" i Jedix appn forsvant tilsynelatende problemet. Det kan være at Jedix fungerer bedre enn jeg først trodde, så nå ble den værende om jeg får behov og kan sjekke innstillinger.

Lærdom må være at man sjekker innstillinger man har gjort i en app før man velger å fjerne appn, for de blir ikke nødvendigvis borte med appn..

Det er en fordel Jedix har, styringen av ladingen skjer via en server så telefonen trenger ikke å være aktiv. Med WattCat så må WattCat kjøre i bakgrunnen for å kunne styre lading og det liker mi Huoghei telefon dårlig. Ulempen er dog at hvis en mister koplingen til Jedix serveren så mister en kontrolllen over ladingen til bilen, men jeg er svært fornøyd med Jedix og får 10øre/KWh som bonus.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#9
Da har jeg fått testet Jedix litt mer og den fungerer fint sammen med WattCat og ikke smart ladeboks. Flott å velge avreise tidspunkt og overlate resten til Jedix, men da jeg skal på langtur våknet jeg et par ganger og måtte sjekke status. Ikke det samme å gå å legge seg med lading på pause... :), men ladingen hadde gått sin gang ila natta. Spent på om den klarer å handtere varierende strømpriser gjennom døgnet - det har jeg ikke fått sjekket enda. Rapporten fra Jedix var ikke så veldig informativ slik sett, men jeg skal ha tjent noen kroner...

Men, responsen er ikke den samme når det er nettbasert og ikke fra app. Man må fort regne 5-15 minutter før ting skjer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#10
Fungere Jedlix som den skal om dagen ?

Får ikke endret på "normal charging" - og "smart charging" - nivåer i %. Får heller ikke "Disabled smart charging"

Bortsett fra dette fungere appn som normalt tilsynelatende, men det har ikke vært så mye lading hjemme i det siste, da jeg lader mest på jobb og der er ikke Jedlix aktiv.

Edit: Og der virket det igjen uten at jeg gjorde noe spesielt. Det har det ikke gjort på noen dager, kanskje nærmere en uke...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

4.9.1 hadde problemer, 4.9.2 skal virke igjen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Mulig den ble oppdatert her om dagen. Har 4.9.2 nå ser jeg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Måtte logge inn på nye i Jedlix i går og nå fungere det ikke - noen andre med tilsvarende problem ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#14
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 03. august 2022, klokken 07:59
Måtte logge inn på nye i Jedlix i går og nå fungere det ikke - noen andre med tilsvarende problem ?

Har vært i kontakt med Jedlix og de sier det er en feil og slipper ny versjon i dag som skal fikse feilen (4.11.3).

Uten at det hjalp så mye....vil fortsatt ikke lade smart.

Edit: I prosessen har jeg klart å legge inn bilen 8 ganger. Det er rettet nå av Jedlix og nå virker det  :+1:
De retter det i morgen slik at dette ikke skal gå å legge inn bilen flere ganger og forvirre systemet. Veldig god service og bidrar vel til å rette en feil de ikke hadde sett komme....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA