Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.44.30 - forbedret kupévarme

Startet av OlaM, mandag 27. desember 2021, klokken 16:39

« forrige - neste »

OlaM

Fikk nettopp denne SMSen.



Jeg hentet min 3LR tidlig i desember og har kun hatt tipp topp varme hele tiden, men fint at de er på denne ballen siden det påvirker mange.
'21 3LR

Klykken

Dette gjelder alle Tesla 3/Y med varmepumpe, mener jeg. Mulig bare 2021, dog.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ok67

Min Model 3 fr 2019 er iskald, og den har ikkje varmepumpe.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Jeronan

Got it last weekend. Sadly back to square one with 44.30 update. Didn´t fix anything.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OlaM

44.25 var litt varm synes jeg. Litt småkjøring nå i -1 med 44.30, alt tipp topp. Skal kjøre litt lengre i litt lavere temperaturer i helgen, får se hvordan det føles. Har forøvrig alt på auto.
'21 3LR

Klykken

#5
Problemene på foregående versjoner er at varmen nærmest forsvinner i oppimot 5min og viftehastigheten går ned til 1 og 2, før den gjør helomvending og lager sauna en periode for så normalisere seg. Rinse and repeat i uforutsigbare intervaller. Har ikke fått 44.30 enda selv, men ser ut til at de ikke har greid å fikse det helt enda heller gitt diverse tilbakemeldinger rundt om.

Problemene gjelder stort sett i minusgrader. Mest fremtredende når det er kaldere enn -10C.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

keepitsimple

Jeg lurer på om dette går å ordne med software. Biler med varmepumpe har kanskje rett og slett ikke stor nokk varmekapasitet et eller annet sted under null grader.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Jeronan

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 06. januar 2022, klokken 15:55
Jeg lurer på om dette går å ordne med software. Biler med varmepumpe har kanskje rett og slett ikke stor nokk varmekapasitet et eller annet sted under null grader.

It actually does. Last week, we drove back from Vestlandet with the 44.25 update and it was a complete sauna in the car. Temps outside were up to -15. We had to set the temp down to 16-17 degrees and it was still too warm. Had to set it to manual to get the temps down a bit, as we were getting a headache of the uncomfortable heat.

Now with 44.30 update we back to square one and it starts blowing cold air again after 10-15 mins when its really cold outside.

This is just typical Tesla sitting in sunny California and don't test properly before release updates.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OlaM

Alle varmepumper trenger jo å avrime utedelen jevnlig. Kan det være det som gir kald luft? Det gir jo også mening å skru ned viften da.
'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:00
Alle varmepumper trenger jo å avrime utedelen jevnlig. Kan det være det som gir kald luft? Det gir jo også mening å skru ned viften da.
Det er vel sannsynlig at det har noe med riming eller avriming å gjøre. Men når det er ekstremt kaldt, så skal ikke radiatoren brukes i det hele tatt, da skal etter det jeg forstår octovalve koble den ut, og motorene skal om nødvendig kjøres i varmemodus. Så skal varmepumpen hente varme fra motor/batteri kretsen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Når det er iskaldt kan du hente ut varme fra varmepumpen likevel, med COP=1. Den er bare mindre effektiv.

Anbefaler forøvrig disse videoene om octovalve-kretsene til alle. De sier ingenting om eventuell avriming, men at det går en grense på -10C for forskjellige moduser.

https://www.youtube.com/watch?v=rgmBpEQtJ1s&list=PLQnJmLM66DRSIEWb43TzuBpWHKU1Zfll6

Her er direkte link til heating 4: https://youtu.be/kJJBmQ-5bNs?t=97 Skjønner ikke helt hva kjølevæsken gjør her må jeg innrømme.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:35
Sitat fra: OlaM på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:00
Alle varmepumper trenger jo å avrime utedelen jevnlig. Kan det være det som gir kald luft? Det gir jo også mening å skru ned viften da.
Det er vel sannsynlig at det har noe med riming eller avriming å gjøre. Men når det er ekstremt kaldt, så skal ikke radiatoren brukes i det hele tatt, da skal etter det jeg forstår octovalve koble den ut, og motorene skal om nødvendig kjøres i varmemodus. Så skal varmepumpen hente varme fra motor/batteri kretsen.
Ved avriming av radiator henter VP varme fra et "annet sted" (flere muligheter), og det er i teorien ingen grunn til å miste varmen i kupeen. Tror dette kan handle om å finne de rette setpunktene og kurvene for systemet. Det er gjerne en del prøving og feiling for å komme frem til de rette verdiene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

#12
Sitat fra: Handyman på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:34
Ved avriming av radiator henter VP varme fra et "annet sted" (flere muligheter)
Siden det anbefales å "tine opp" bilen på et varmere sted, så er det ihvertfall grunn til å tro at nedising er problemet. Så mange andre steder er det ikke å hente varme, hvis en ikke skal kjøle kupéen. Egentlig bare motorer eller batteri. Og under oppvarming av batteri er det normalt en felles krets. Hvis det er kaldt vann(/glykol) i denne kretsen, så må kompressoren benyttes til å produsere varmt vann i LCC. Da har den begrenset kapasitet til å produsere varm luft til kupéen. Muligens kan det forbedres med å gi lavere prioritet til oppvarming av batteriet (som Cooling mode 2 i de refererte videoene over).

En høyere temperaturgrense for å stenge av radiatoren ved høy luftfuktighet vil også hjelpe  for å unngå nedising selvsagt, men vil øke forbruket.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Burger

Etter oppdatering så merker jeg at utetemperaturen er mer korrekt etter tunell og mer i erfaring med andre biler.

Før oppdatering så hang utetemperaturen med det høyeste som ble målt i tunell, så morro å kjøre i -10 grader og bila viser 7 grader ute.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

TøddiVedder

Så lenge den har kontroll på innetemperaturen, så er det vel greit?
Lite den kan gjøre med utetemperaturen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA