Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Få nytt eMMC kort eller betale 17.000 for MCU2?

Startet av BMW850, mandag 27. desember 2021, klokken 08:30

« forrige - neste »

BMW850

Har time om en uke for å bytte det eMMC-kortet Tesla tar kostnadsfritt. Står i estimatet "Upgrade 8GB eMMC". Mener jeg leste tidligere at de byttet til 64GB. Det er vel de det gjør? Samtidig får jeg oppgradering til LTE rimeligere da de tar det samtidig. Pluss nytt SD kort til ett par hundre kroner.

MEN - dillemmaet mitt er - vurderer også MCU2 til 17.000.  Hva er den store fordelen alle snakker om - føles som ny bil osv?! Trenger egentlig ikke Netflix og spill. Vet at nettleser blir lynrask men jeg har jo alltid iPhonen innenfor rekkevidde?! Vet at med bytte av kort blir nettleseren som den var når bilen var ny - altså ubrukelig. Men generell respons blir vel bra? Erfaringer dere som har gjort dette? Takk for innspill  :)

Bilen er en 2014 Model S P85.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

geear

#1
Er en del relevant for spørsmålet ditt her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52930.msg1022767#msg1022767

Flere andre tråder om temaet også.

Har bil med MCU2 selv og browseren er ikke det som utgjør forskjellen. Bruker også heller telefonen.

PS: Syns selv det er litt tragisk at Tesla "tvinger oss" til å bytte.

BMW850

#2
Takk for link, kikket faktisk på den men det var ikke så veldig mange erfaringer :) De tvinger oss vel egentlig ikke. Bytte av kortet er jo en løsning grei nok kanskje?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

alda

Sitat fra: BMW850 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:47
Takk for link, kikket faktisk på den men det var ikke så veldig mange erfaringer :) De tvinger oss vel egentlig ikke. Bytte av kortet er jo en løsning grei nok kanskje?
Bytta både både SD-kort och eMMC i september precis innan garantin gick ut, var inte på tapeten för min del att uppgradera till MCU2.
De problem jag hade med hängande navigation och trög respons på stora skärmen är borta. Funkar tillfredställande för mina behov nu. De byter till 64GB bricka, ja.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

automat

På pre-AP og AP1-biler er det kanskje ikke verdt det, hvis skjermen blir responsiv nok med emmc-bytte.

På min AP 2,5-bil stoppet i praksis sw-oppdateringer for et år siden, på et litt kipt sted i AP-utviklingen.

Med oppgradering til MCU2 ble bilen også oppgradert til AP3, har jeg fått med meg noen gode AP-oppgraderinger. Og får forhåpentligvis med meg sw-oppgraderinger en stund til.

Har EAP, ikke FSD.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: BMW850 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:47
Takk for link, kikket faktisk på den men det var ikke så veldig mange erfaringer :) De tvinger oss vel egentlig ikke. Bytte av kortet er jo en løsning grei nok kanskje?
Hva slags erfaringer er det du er ute etter? Det står jo der hva slags forskjeller det er..

Og så må du være forberedt på at du mister DAB med løsningen til 17k. Er noen tusenlapper ekstra for å beholde DAB.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 27. desember 2021, klokken 08:40
PS: Syns selv det er litt tragisk at Tesla "tvinger oss" til å bytte.
Synes egentlig det er fantastisk at Tesla tilbyr denne typen oppdateringer. Hvem andre fabrikanter tilbyr lignende. Jeg ville dog ventet litt nå siden MCU3 er på trappene. Kanskje man kan skippe MCU2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BMW850

Erfaringer og meninger når det gjelder MCU1 kontra MCU2 på pre-AP biler. Jeg heller nok mot å motta ett gratis 64GB kort fra Tesla og rimelig oppgradering til LTE. Netflix, spill og lynrask nettleser har jeg egentlig ikke bruk for. Netflix hadde vært greit da det jo tar dobbelt så lang tid å lade på SuC. Men ikke verdt 17000.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. desember 2021, klokken 11:22
Sitat fra: geear på mandag 27. desember 2021, klokken 08:40
PS: Syns selv det er litt tragisk at Tesla "tvinger oss" til å bytte.
Synes egentlig det er fantastisk at Tesla tilbyr denne typen oppdateringer. Hvem andre fabrikanter tilbyr lignende. Jeg ville dog ventet litt nå siden MCU3 er på trappene. Kanskje man kan skippe MCU2.
Ja, for all del, men ikke glem at bakteppet her er at mange MCU1 faktisk ikke fungerer som de gjorde da bilen var ny - og at mange derfor "tvinges" til oppgradere for å ha en bil som kan brukes. Jeg hadde så mye problemer at jeg holdt på å spy. Det er fantastisk at det kommer utvidet funksjonalitet, men Tesla burde skjønne når nok var nok, og det var omtrent tre år før de nå ga seg med oppdateringer. Hvis ikke v11 også kommer til MCU1 da.

Nå er jeg redd det samme er i ferd med å skje med MCU2, nå henger ryggekameraene så mye at det er fare for å kjøre på folk, på en bil som er 3,5 måned gammel. Håper selvfølgelig det blir fikset i en bugfix, hvis ikke blir det selvfølgelig meldt inn til Tesla, men dette var slik det foregikk med MCU1 også. År etter år.

k1

Det er jo det som er hovedpoenget her med frivillig "tvang": du har liksom ikke noen mulighet til selv å stoppe på en sw versjon som fungerer bra for deg. De kommer automatisk, og Tesla har kjørt disse jevnt og trutt ut på MCU1, og som geear sier; flere år enn de burde.
Var jo selv fasinert i starten om nye funksjoner som kom med hver ny sw versjon, men ofte var det 1 skritt frem og 2 tilbake- man fikk noen nytt, men så var det da noe som ikke lenger fungerte som det skulle. Utrolig frustrerende egentlig.
Byttet som vist til i annen tråd linket til her emmc brikken nylig, og siden har bilen vært fin. Ikke noe heng på kart/navigasjon og spotify osv, talekommando fungerer fint. Er fornøyd med byttet og det ekstra MCU2 gir meg er jeg egentlig ikke intressert i. OG, tro det eller ei, har vært på samme sw versjon i 1 års tid+ nå, og det er jeg veldig fornøyd med - det er den mest stabiløe jeg har hatt på laang tid. Og det i seg selv er verdt mye for min del, fremfor nye funksjoner, selv om mange av dem skulle man også gjerne hatt.

Har en TMY i bestilling, og da blir det tilbake til sw versjon racet igjen, med tilhørende frustrasjon over nye bugs som dukker opp innimellom alt det nye.

Om du skal skifte til MCU2 eller ikke er vanskelig å svare på - det er helt etter ditt behov, forventning og lommebok 17+4 for MCU2+DAB var det vel. Hva med å prøve emmc byttet en stund og så evt etter en stund med det og ikke fornøyd, bytt til MCU2.


fonberg

Jeg har samme erfaringer og deler synspunktene til k1 over her.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alfheim

viktigsre endringer
DAB blir borte (ingen som flrtalte meg det da jeg fikk tilbud om å oppgradere)
ryggekamera blir vesentlig dærligere, nesten ubrukemig når det er mørkt.
ikke mulig å styre om bilen skal være -"always connected" noe som gjør at det stort sett tar 2-3 minutter fra man starter til man får lyd fra tune inn eller spotify og før man kan søke på navigasjonsdestinasjoner på e. fornuftig måte.
AP1 bil 2015.

ellers er det fint mad klar skjerm. og muligens bedre respons. gav egentlig opp nettleseren for noen år siden så den har jeg ikke tedtet mye.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk


Ellemelle

Sitat fra: alfheim på tirsdag 28. desember 2021, klokken 01:12
noe som gjør at det stort sett tar 2-3 minutter fra man starter til man får lyd fra tune inn eller spotify og før man kan søke på navigasjonsdestinasjoner på e. fornuftig måte.
Treg oppstart var mitt største argument for å oppgradere fra MCU1, så da dropper jeg den oppdateringen hvis det bare blir enda verre med MCU2

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 28. desember 2021, klokken 07:01
Treg oppstart var mitt største argument for å oppgradere fra MCU1, så da dropper jeg den oppdateringen hvis det bare blir enda verre med MCU2
Oppstart er aldri så tregt på vår 3 med MCU2. Står den koblet til strøm hele tiden er den enda mere responsiv.

Kan ha noe med at jeg stort sett alltid bruker precondition før avreise.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 28. desember 2021, klokken 07:01
Sitat fra: alfheim på tirsdag 28. desember 2021, klokken 01:12
noe som gjør at det stort sett tar 2-3 minutter fra man starter til man får lyd fra tune inn eller spotify og før man kan søke på navigasjonsdestinasjoner på e. fornuftig måte.
Treg oppstart var mitt største argument for å oppgradere fra MCU1, så da dropper jeg den oppdateringen hvis det bare blir enda verre med MCU2
Høres ut som noe feil hos vedkommende. Det er ikke sånn hos meg, MCUen er umiddelbart klar og musikken starter også umiddelbart (bruker kun Spotify). Ingen problemer verken når den står uten wifi eller på wifi. Og med lavt standbyforbruk.

Med X med MCU1 derimot, så måtte jeg enten ha energy saving off og always connected on, så var den alltid klar, men brukte 1,5-2,5 kWh per døgn bare i standby. Hadde jeg energy saving ON og gikk ut fra jobb sammen med noen i med fossilbil, så rakk de å fyre opp børsa og kjøre avgårde lenge før jeg kunne kjøre avgårde, fordi MCUen brukte så lang tid på å starte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA