Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Leaf, 200 000km, 8 streker, bytte ceeller etc.

Startet av Oggioffshore, søndag 26. desember 2021, klokken 15:17

« forrige - neste »

Oggioffshore

Hei

Ny på forumet, fikk overta en 2012 Leaf m 200k på telleren.
Så spm er vel, om det er mye styr å bytte de cellene, som eventuelt er dårlige.
Hvordan vite hvilke, ser man det med Leaf Spy? eller måler man fysisk hver celle når batt pakken er nede/ demontert.
Har lest ut batt status m Leaf spy lite, skal man bet for pro versjonen, om det gor mere funksjonalitet. Eller finnes det andre bedre betalings apper/ software? 
Ser man får Leaf celler på finn til 500kr stk, med 8 streker igjenm er det kanskje ikke mange celler som eventuelt må byttes.
prøver laste opp noen screenshots fra Spy programmet.

Har muligens mulighet for å få tak i hel batt pakke, men da må man vel til med å endre batt id osv.
Som sikkert krever noe mere hardware utstyr ?

Bilen skal bare brukes til kjøring i nærområdet, sånn sett holder det m 50-60 km rekkevidde.
Men hadde vært gøy å fått til noe lengre rekkevidde med enkle grep.
Det er vel ikke noe muligheter for å friske oppigjen dårlige celler ?

Sånn ellers funker jo bilen greit. Litt slapp på regenerering når man slipper pedalen, dvs, det er ingen effekt. Forrige leafen viste i dispay når den bremset på motor.

Takker for innpass i forumet.
Tips mottaes.


Oggioffshore

Har ikke satt meg inn i hva leaf spy dataene viser/ betyr enda.
Men legger de ved her.

leafnor

Gratulerer.
Hadde tilsvarende, med 185'km på intill nylig.
Solgte den da varmeapparatet gikk, dvs byttet varmer, men den sikringen som sitter i "hypofysen" langt inne motor/systemet fremme hadde jeg ikke tid å bytte, så solgt.

Men, de data du har der er jo fine i den forstand at det ikke er en celle eller to som er grunn til SOH 60%.
Å åpne opp og bytte celler er ikke noe prosjekt som vil lønne seg. Du finner neppe nye som passer rett i , og med nye mener jeg som er 100% i kapasitet.

Jeg satte i et 40 kWh batteri, etter god hjelp med å finne et brukt batteri. Nå er vell det nesten umulig å få fatt i om en ikke vil betale mye. Regn med rundt 70-80.000 for utstyr + jobb.
En joker er også det med "lovligheten" av å bytte til større batteri. Foreløpig U-land i Norge, mens andre land virker å godta bytte. Men loven i Norge er på feil side forløpig etter hva jeg tolket det.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA