Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra 58km/6 streker til 46km/5 streker over natta - uten forbrukere?

Startet av Sjalabais, mandag 13. desember 2021, klokken 07:31

« forrige - neste »

Sjalabais

I går kveld sjekket jeg bilen i appen og fikk da sett at bilen hadde 58km og 6 streker igjen på SOC. Det var litt i grenseland for komfortabel pendling, men jeg gadd ikke å lade (bilen står et stykke unna vinterstid) og sa meg fornøyd med det. I morges kom jeg til en bil med 46 km og 5 streker igjen. Så da ble det til utrolig forsiktig cruise control-kjøring rett i fartsgrensa, og ingen varme. Hva skjedde i mellomtiden? Det har gått vel 12 timer og jeg kan ikke se at noen som helst forbrukere var på. Det er heller ikke særlig kaldt her i Bergensområdet nå.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Det er mulig at 12 V-batteriet har blitt ladet i løpet av natta. Bilen gjør jo dette nå og da (det ene av de blå lysene på dashbordet vil da blinke). Hvor mye som brukes av HV-batteriet til dette, vet jeg ikke.

Alternativt kan du jo ha en dårlig celle i HV-batteriet eller noe.

Sjalabais

Kan jeg sjekke dårlige celler med Leafspy? Jeg har en drøss med OBD2-lesere her som virker/ikke virker etter smak og behag, mest sistnevnte. Men jeg kunne vel ha prøvd å lese det ut.

Om 12V batteriet kan sluke så mye batteri...? Takk for tipset, skal google det. Jeg hadde egentlig lagt vekk den teorien.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Ser i servicemanualen at bilen vil lade 12 V-batteriet i 4-5 minutter om den står parkert en tid, men ikke helt godt å si hva ladestrømmen vil være i så fall.

Du kan sjekke cellene med Leafspy mener jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA