Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.44.25 - Holiday update (kun for S og X)

Startet av Lynet, søndag 26. desember 2021, klokken 12:22

« forrige - neste »

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lynet

Ok, var det jeg regnet med.
Men fullstendig ubrukbart når man skal planlegge en langtur i ukjent terreng og ikke vet hvor superladerne er.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sjokomelk

En eller annen knotkjepp i Palo Alto mener at alt skal ordnes automagisk for deg, så du skal skjermes for alt som heter valg og funksjoner. :o :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: Lynet på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:29
Ok, var det jeg regnet med.
Men fullstendig ubrukbart når man skal planlegge en langtur i ukjent terreng og ikke vet hvor superladerne er.
Du finner de i egen tab i søkefeltet og. De er vel dog listet etter avstand uten å ta hensyn til rute.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Trykker man på fanen med ladere, så kommer vel plasseringen av dem opp på kartet også, i tillegg til at de listes opp og man kan søke. Så vidt jeg husker fungerte det strålende sist jeg brukte det (men ja, tok litt tid før jeg skjønte at laderne først kom opp når man trykket på "Lader"-fanen.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lynet

Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

turfsurf

Sitat fra: Lynet på søndag 16. januar 2022, klokken 13:50
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre?
Det er vel ikke nødvendigvis raskere å få frem, men dette er en mere ryddig organisering og er bedre for nye brukere. Man har samlet alle muligheter for å navigere (søk - favoritter - ladestasjoner) ett sted. Knappene på kartet handler om visningsvalg (satellitt - trafikk - detaljer).

Så her mener jeg Tesla har gjort en forbedring, og kritikk kommer nok først og fremst fra oss som er vant med den gamle visningen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokke

Sitat fra: Lynet på søndag 16. januar 2022, klokken 13:50
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
Nei ikke bedre, tidenes dårligste oppdatering.
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten

geear

Sitat fra: jokke på mandag 17. januar 2022, klokken 20:49
Sitat fra: Lynet på søndag 16. januar 2022, klokken 13:50
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
Nei ikke bedre, tidenes dårligste oppdatering.
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Om laderene er synlige på den ene eller andre knappen betyr vel forsvinnende lite for sikkerheten?

turfsurf

Sitat fra: jokke på mandag 17. januar 2022, klokken 20:49
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Dette er jo pølsevev, du skal vel ikke sitte og planlegge rute med flere stopp mens du kjører uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Man skal ikke, men det er nok ikke så uvanlig å trykke mer på skjermen enn ellers når man har autopiloten aktivert ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. januar 2022, klokken 09:20
Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 08:09
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.

Jeg bruker talekommamdo hele tiden for å ringe eller finne frem musikk eller navigasjon, men det er fordi alternativet er å skrive og måtte ta øynene fra veien lenge. Å skru på setevarme er et blikk og et trykk, under et sekund, talekommando for slikt er bare unødvendig omvei og som andre sier, ganske ofte man ikke vil prate med en bil når unger sover, radio spiller etc Ting skal bli raskere og enklere, ikke tregere og vanskeligere.

jokke

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. januar 2022, klokken 06:35
Sitat fra: jokke på mandag 17. januar 2022, klokken 20:49
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Dette er jo pølsevev, du skal vel ikke sitte og planlegge rute med flere stopp mens du kjører uansett.
Du mener det er pølsevev fordi du ikke vet noe om trafikksikkerhet.

geear

Kan du ikke forklare hva det er som gjør at det er trafikkfarlig?

Jeg er ikke i turfsurf sitt hjørne her altså, tror de fleste trykker mer enn de burde på både det ene og andre, inkludert meg selv, men akkurat navien er ganske enkel å la passasjer håndtere, evt. vente til det er et passende rettstrekke, enable autopilot, og gjøre det man skal mens man holder en hånd på rattet slik at man merker fort om det kommer bevegelser der som ikke burde komme på et rettstrekk. Tror knapt forskjellen er målbar.

Lynet

Hva mener dere om nye utseendet på radio? Ver 10 var det en rekke nederst med store knapper for favoritter. Nå er det mange små knapper i to rekker. Kan man kalle det en oppdatering som bedrer trafikksikkerheten?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA