Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

«Kald» hurtiglading

Startet av bobakka, søndag 26. desember 2021, klokken 09:32

« forrige - neste »

bobakka

Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

geear

Forstår ikke helt om du ladet på turen (etter å ha kjørt langt) eller om du ladet etter en kort kjøretur etter å ha stått parkert i mange dager. Hvor langt hadde du kjørt før lading?

Det tar LANG tid å varme opp 5-600 kg batteripakke, og å hurtiglade på kaldt batteri er aldri noen suksess. Lad alltid før du parkerer.

Orbit

Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Var bilen tilkoblet lader under forvarming? Jeg vet ikke om iX3 har arvet i3 sin oppførsel med kun å kunne varme batteriet når lader er tilkoblet. Og har iX3 aktiv batterivarming (utenom ladetap) i det hele tatt? BMW sin instruksjonsvideo nevner bare at forvarming gjelder kupé.
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Dersom du uansett har nok rekkevidde til å komme frem til lader, bør sparekjøring unngås på vinter. Det gjelder å få opp (eller i det minste holde) batteritemperaturen, og sparekjøring vil oftest ikke klare dette. Stopping underveis til lader er også ugunstig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
Kjørte en ekstra runde for å komme på fjellet i jula som førte til at rekkevidden ble litt snau og jeg hurtigladet for første gang.
Bilen hadde stått i mange dager uten bruk og batteriet var blitt kaldt.
Jeg satte opp avreisetid og bilen forvarmet, men vet ikke status på batteriet.
Jeg kjørte rolig og forsiktig for å drøye rekkevidden og kjørte med destinasjon.
Jeg hurtigladet på en Mer huriglader med 50 kW effekt.
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
Hvorfor?
Er det laderen som var ko-ko og det ville gått bedre på en superlader?
Er det bilens BMS som er overnervøs ?
Er det en setting et sted som jeg har oversett?
Dette er jo helt håpløst for en vestlandstur for eksempel.

Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.

Sitter du i bilen under lading bruker den endel varmeffekt på å varme kupeen, det for lang start-tid før det går unna.

Jeg hadde 10 min med 30-50kw før det slapp og den ladet normalt.

bobakka

For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 11:16
For å presisere:
Ja, bilen stod med kabel i før avreise.
Jeg hurtigladet fra 46% til 50%.
I bilen stod det at den hadde fått <2 kWh, mens på laderen stod det over 3kWh levert. At den brukte energi på egenoppvarming kan forklare forskjellen.
Uansett - veldig skuffende

Det er rett og slett dårlig for øyeblikket ja, og det krever at du planlegger ladingen. Om du kjører bilen fra helt kald tilstand og rett på hurtiglader kan du oppnå 10-15 min ren varming om det er kaldt nok.

Går du ut av bilen vil du dele oppvarmingstiden ca i 2.

Er du ute på tur og har varmt batteri er det ikke noe problem, så langturer går veldig fint i kulda. ix3 ligger rett bak M3 LR på 1000km challenge i 2 til 7 minusgrader.

hELgenen

Nå på vinteren skjer de vel titt og ofte at batteriet ikke er oppvarmet nok til at det er fornuft i å kaste seg over ladestasjoner der minutt takst gjelder. Så første lærdom er vel å ikke bruke ladestasjoner med minutt takst om vinteren dersom du ikke er helt overbevist om at batteriet er varmet godt opp. Det andre er nettopp å forsøke å se til at batteriet er oppvarmet når man skal hurtiglade.

Dette problemet med latterlige nivåer på hurtiglading er for øvrig noe alle elbiler sliter med i vinterkulden om dagen. Tesla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass


TorS

Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW. Etter noen minutter prøvde vi en annen lader, men knotet noen minutter og gikk tilbake til den første vi prøvde. Da steg det forholdsvis raskt til 43kW og deretter videre opp til 100kW++. Etter en samtale med kundestøtte sa de at det kunne lønne seg å avslutte ladingen og starte på nytt etter noen minutter på laderen (uten å bytte lader). Det stemte med vår erfaring.
Forvarming av batteriet før lading er vel noe den oppdaterte utgaven av iX3 allerede har fått tilgang til i menyen. Det er vel lov å håpe at vi andre (med gammel iX3) kan få dette i en oppdatering, som aldri(?) kommer.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

bobakka

Sitat fra: TorS på søndag 26. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW.
Greit å vite - da er dette tydeligvis en svakhet med BMW iX3 - og kanskje andre tilsvarende elbiler.

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 10:26

Må kjøre i sport litt før ladinga. Batteriet har VP, men forvarming skjer ikke før neste oppdatering.
Bare å ha den i sport hjelper nok ikke, men å bruke energi på unødvendige akselerasjoner og oppbremsinger skal hjelpe. Men hvor mye? Hvis jeg bruker 1 kWh i sport, hva er da gevinst i hurtiglading? Umulig å si.


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bobakka

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..



iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
Du kan ikke vise dette vedlegget.


bobakka

#12
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. desember 2021, klokken 16:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. desember 2021, klokken 11:49
esla og Polestar har en funksjon for å forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader - det er noe BMW også burde få på plass
Mener BMW har fått eller får dette på iX nå.
Slik jeg ser det er forvarming av batteri det eneste som kunne hjulpet meg, kanskje med unntak av å kjøre mer "kunguru".
Skulle gjerne hatt litt mer eksplisitt status og kontroll.
Feks eksakt batteri %, batteri temperatur (og variasjon over celler), forventet hurtigladeeffekt (gjerne en kurve eller tid til feks 5kWh) og en knapp for "forvarming av batteri".
Dette finnes kanskje på noen ODB app'er?

I stedet legges det inn mange finurlige funksjoner som brukeren må gjette seg til hvordan man skal forholde seg til.

Dette må jo bidra til dårlig rykte på elbilene.
Hvis jeg skulle hatt på plass feks 30-40kWh hadde jeg blitt rimelig stresset etter kun 3kWh etter 10 min..

Batteriprosent har du (si "battery status")

En forventet ladekurve med 5kw alarm - nei.

Du bør, frem til dette løses, planlegge hurtiglading litt. Kan du legge ladingen til et annet sted på reisen enn helt på starten kan du oppnå bedre batteritemp, og tiden reduseres
Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg har ikke batteriprosent, jeg har en indikator som er vanskelig å se er på 32% eller 34% for eksempel.

Jeg ladet på "det nest siste stedet". Erfaring har lært meg å lade på det siste tilgjengelige stedet er veldig dumt - kan være defekte ladere eller lang kø.

Ladekurven du har lagt ned stemmer overens med erfaringene :-) Men skulle gjerne ha en forklaring på hva "kaldt batteri" er (er batteriet eller utetemperaturen -15) - og hva "normal tbatteri er" - og gjerne en indikator som hjalp meg!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Testen ble foretatt uten kjøring eller forvarming ifølge bimmerpost. Så batterier vil være så kaldt det er når det er 15 blå slik jeg ser det.

Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Da vil du få batteriprosent.

Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.

Små triks kan bidra til å redusere tiden og dermed gjøre denne teite avgjørelsen (å ha VP men ikke kunne styre den selv) mindre.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.

bobakka

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Du har en taleassistent i bilen, du aktiverer den ved å trykke en gang kort på høyre side av rattet (mikrofonen) så sier du battery status.

Tips: du kan også si "im cold" så vil bilen varme opp kupeen raskere om du glemmer å forvarme.

Kuult, dette var nytt for meg - skal teste ut på vei hjem igjen :-)

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 21:47
Har dessverre ikke en bedre indikator enn dette. Kjører du på motorvei kan det være fordelaktig å lade (varmt batteri i 100-120) langs denne strekningen. Til tross for at du kanskje har en SOC som er høyere vil den relativt gode ladekurven hjelpe deg.
Når jeg ser ladekurven over er det et hav av forskjell om batteriet er kaldt. Muligens går vel en god del av energien til å varme batteriet slik at ennå mindre er for å lade batteriet. Det er en indikator for batteri-varme på displayet. Kan denne være til hjelp for å indikere om man bør prøve å få opp temperaturen? Det finnes ikke en "battery temperature" talekommando?


En kommentar over foreslo å bruke ladere som tar betalt for kWh og ikke tid. Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA